neospacer
[<] 123nu.dk/Lystfisker Forum - mødestedet for lystfiskereFangster.dk på Facebook
fangster_dk Sommerhus på Langeland Top30 P&T i Danmark

Jens Lygum

...Mere statistik >>

Fra Claus Sørensen's fangstjournal

(Klik på billedet, for større udgave)
Fangst:

Vind og vejr:
Vindstille Nordøstlig vind, Skyet  7 grader
Beretning:
Så skete der det for mig som mange af os går og drømmer om. Jeg fik en laks på 20+. Det startede egentligt til bestyrelsesmødet i klubben, hvor Jørgen Müller ringede og fortalte at der var blevet taget mange store laks i Simrishamn onsdag og torsdag. Jeg skulle godt nok have været til klubmesterskab i Korsør, men når nu laksene var der, blev jeg nød til at tage til Simrishamn i stedet for. Båden blev pakket og fredag eftermiddag toig jeg afsted.. Vel ankommet til Simris, blev båden lagt i vandet og gjort klar til næste dag.
Vejret viste sig ikke fra den bedste side. Der var diset og det regnede! Vi tog dog alligevel afsted og ude forbi 44eren klarede det mere op og der var et par mil sigt og tørvejr. Efter at have tømt fiskekarret for 2 – 3 cm. regnvand blev grejerne sat og vi fiskede lidt nord for 77eren det meste af dagen. Det gav 2 laks på 5.5 og 8 kg. De huggede i 100 fod på en dodger og den Stive. Over middag blev vejret bedre og vi (Sille 2, Hundige, Boss den 2. og jeg) satte kursen mod Nappen. Det gav en enkelt 3.5 kg. på dipsy og lidt efter kom HUGGET! Først tog den omkring 150 fod line og så rettede stangen sig op. Jeg troede at den var hoppet af så jeg tog stangen for at mærke efter. Den var ikke væk! Da jeg rykkede i stangen tog den 400 fod på 20 sekunder! Så var jeg klar over at den var stor. Resten af stængerne blev ryddet i Thomas Bøge tempo og jeg fik slukket motoren og fighten kunne begynde. Laksen havde taget 900 fod line og det var et flot syn da den sprang fri af vandet 500 fod ude. Per fra Boss d. 2. blev vist lidt forskrækket for den sprang ikke ret langt fra hans båd. Jeg fik efterhånden laksen lidt tættere på båden og nu begyndte vi en regulær tovtrækning. Den snurrede Houdini rundt 4 – 5 gange alene ved linepresset, så der blev kæmpet hårdt. Efter 30 minutter mente jeg at den var ved at være træt og jeg tog nettet frem. Da laksen så nettet fik den nye kræfter og gik direkte mod bunden. Den tog 60 fod på få sekunder. Til sidst var den dog træt og jeg fik den i nettet. Det er svært at styre en så tung fisk. Selvom man trække godt til sker der faktisk ikke så meget. Laksen fortsætter i den retning den vil. Pludselig havde den den rigtige retning og nettet kom under den. Jeg smed stangen og koncentrerede mig om nettet. Glem alt om at løfte et net med 20 kg. laks. Det kan ikke lade sig gøre. Jeg måtte op at stå på kanten og løfte op i netrammen for at få den indenbords. Efter at have pustet et par minutter vejede jeg fisken. Vægten svingede mellem 21 og 23 kg. Min første 20+. Jeg sejlede direkte ind mod havnen for at få den kontrolvejet og Jørgen Müller og Steen Hjort fulgte med ind. Det var en flot modtagelse på havnen. Der stod nok 30 mennesker for at se uhyret. Jeg fik båret uhyret op på vægten og den viste 21.650 kg. Herefter gik resten af dagen med at tale med folk og fortælle om fighten og om at den blev taget på en grøn dipsy 80 fod ude og på en Apex sort/hvid med reflex. Pludselig kom søredningsflyet flyvende i 50 meters højde hen over havnen og tog billeder! Jann Lundgren have ringet efter dem, og så kom de og tog billeder. Flot! Det var en dejlig dag og tak til alle jer som kiggede på og snakkede og tak til Jørgen som fik stimlet så mange folk sammen. Det blev en uforglemmelig dag.