Chateau de Svinx - Tråden om vin

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
not_batman
Indlæg: 7003
Tilmeldt: 20 jul 2004 00:21
Geografisk sted: det første hus i rækken...

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#21 Indlæg af not_batman » 11 dec 2022 18:05

coop har en absolut hæderlig pinot noir fra district 7 på bud til 399,- for en kasse. hvis man vil et nøk op, så har de fleste brugsner (i al fald her på landet) bread and butter på bud til 99,-. den er med længder bedre, og med lidt held bonger ungarbejderen en kasse (med 12 flasker) ind som en kasse med 6, og så koster den pludselig 49,5,- flasken. vanvittig god ikkefransk pinot noir
#livet er en prøvelse

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14708
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#22 Indlæg af Pete Rock » 11 dec 2022 18:58

Stærkt, nb! Hvad er Bread and Butter? Hvor kommer den fra?
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14708
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#23 Indlæg af Pete Rock » 11 dec 2022 18:59

Egentlig også nysgerrig på District 7.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
not_batman
Indlæg: 7003
Tilmeldt: 20 jul 2004 00:21
Geografisk sted: det første hus i rækken...

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#24 Indlæg af not_batman » 11 dec 2022 20:09

#livet er en prøvelse

Brugeravatar
Promo
Indlæg: 441
Tilmeldt: 25 dec 2019 12:38

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#25 Indlæg af Promo » 12 dec 2022 06:48

X2 på B&B

Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8450
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#26 Indlæg af 00Void » 07 jan 2023 15:28

Opvaavni skrev:
22 sep 2022 11:01
Hvem på board har så erfaring med selv at brygge vin? Falder frugtvin, cider og blomstersaftevin uden for trådens rammer?

Med et par gode venner slagtede jeg i aftes sådan en helt uregerligt vildtvoksende vinstok, der når op til min venindes altan på 2. sal her, hvor hun bor i en indergård på Åboulevarden med jordforurening kategori 2. 16 liter saft og skaller står nu og hygger sig i en spand med gærlås på. Først skelede vi til en online-guide, der ville tilsætte sukker og vand og gik meget op i hygiejne. Det blev for besværligt, så vi fandt i stedet denne charmerende italiener, som tar lettere på det hele:



Jeg gir det max tre dage, før det tilmugner. Men hyggeligt var det, og druesaften var særdeles sød og delikat.

Fra sidste år har vi erfaring med hyldeblomstvin, som vi tilsatte champagnegær, og en vin på mestendels mirabelleblomster, lidt hyld, lidt rynket rose og lidt tjørn, som fik portvinsgær. Begge dele sattes over mellem maj og juni. Den første var rimelig let og smertefri at drikke, mens den anden var alt for bitter i første omgang... I går åbnede vi igen en flaske, og den er faktisk blevet meget mere tilforladelig.

Noget andet, som jeg synes er spændende, det er sådan noget som birkevin og egevin. Hvor man tapper sukkervæsken fra sikarene lige under barken på træerne på samme måde som ved tapning af ahornsirup. Sådan noget lavede min far en masse flasker af, da jeg var barn, og vi har stadig én liggende som et familieklenodie med flot, håndtegnet etiket og det hele. Det skulle bare smage rædsomt, da han ikke havde læst ordentligt på vejledning og havde stukket tappespydene helt ind til vedkarene i træet, hvor der bare løber vand.

Min svigerinde laver vin på de mærkeligste ting. En masse æblecider, men så har hun også lavet pastinakvin f.eks. Jeg har ikke smagt endnu.

Min georgiske veninde i Berlin, hvis far laver vin til familien på en bjergside uden for Tblisi, kunne først ikke forstå, hvad jeg mente, da jeg fortalte om, hvordan at hele København var tossede med orangevin fra Georgien. Først troede hun, jeg snakkede om vin på appelsiner, og at der var noget, jeg fået helt galt fat i. Da det gik op for hende, hvad jeg snakkede om, var hun ved at dø af grin. I Georgien er det åbenbart bare det, man snakker om, når man snakker om hvidvin.
Hvordan går det med din vin Opvaavni?

Jeg er flyttet til et sted med hammer meget plads omringet af tonsvis af æbler, så jeg overvejer da at købe en frugtpresse og lade det rådne til cider i en spand nede i lastrummet. Virker som en fed nok aktivitet der passer sig selv.. men det er jo ved at være sidste sidste udkald for i år?

Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8450
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#27 Indlæg af 00Void » 07 jan 2023 15:29

Det hører måske til vores fermenteringstråd som aldrig kom igang?

Opvaavni
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25 jul 2021 22:55
Spotify: https://open.spotify.com/user/113345450 ... e77d7042b1

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#28 Indlæg af Opvaavni » 08 jan 2023 00:01

00Void skrev:
07 jan 2023 15:28
Hvordan går det med din vin Opvaavni?
Jamen glimrende! Vi delte ud af den første flaske under Dronningens nytårstale, og resten står stadig og udvikler sig. Uden selv at have prøvet den dér toliters fra Smalle Vine, du har anbefalet, så vil jeg tro, at vores vin minder om. I hvert fald på beskrivelsen: Frisk, ukompliceret, let at drikke. Den vilde Frederiksberg-gær giver sig tilkende ved antydningen af stald, men det er ikke sådan, at det ligefrem vækker associationer til giraffernes hus i zoo. Jeg havde slået op i skemaer og udregnet og gjort ved for at kunne bestemme druernes sukkerindhold og den forventede alkoholprocent og fandt, at vi sku ku få den op på flotte 12% omtrent uden at tilsætte noget som helst. I mit fravær afveg mit lille vinsjak i Chateau de Altan desværre fra instruktionerne, da de ikke kunne forstå, at gærlåsen var stoppet med at boble efter tre-fire uger, men så hurtigt går altså omsætningen af sukker til alkohol. De tilsatte så over et par omgange vistnok op mod et helt kilo sukker. Den tiltagende alkohol tog hurtigt livet af gæren, som udenfor laboratorier sjældent kan klare mere en 14%, og derfor er slutresultatet altså lige saftevandet nok til min smag i denne vores første vintage. Næste år har de lovet mig, at vi i hvert fald sætter en væsentlig portion til side og lader den udvikle sig helt på sine egne præmisser. Så kan vi lissom lære vores druer at kende og tage en beslutning om deres behov for støttehjul på et informeret grundlag.

Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8450
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#29 Indlæg af 00Void » 23 aug 2023 16:46

De har den her i min lokale netto for tiden til 35 kr, hvilket er rørende billigt for en meget gennemsigtig, drikkevenlig og saftig Pinot Noir. Jeg er lidt overrasket over at læse den alligevel holder 13 volt.

Stilisk nærmere beslægtet med beaujolais nouveau end klassisk fransk pinot noir, og egentlig ikke langt fra mange af de tynde røde naturvine de sælger til 180 flasken nede i volatil. Måske en tand til den søde side, så skal drikkes kølig. Jeg tager den direkte fra køleskabet, det skider jeg på.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11819
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#30 Indlæg af andreassyr » 23 aug 2023 16:53

Jeg købte nogle stykker af dem her den anden dag. Det er seks forskellige hvidvine, allesammen på Pedro Ximénez og allesammen vinificeret under flor, ligesom man gør med sherry eller med vin jaune i Jura. Druerne kommer seks forskellige steder fra, og de påstår at vinene derfor er meget forskellige. Vil tro at forskellene fra vin til vin sikkert først rigtig optræder hvis man propper flere op samtidig, men de to jeg har haft åbnet indtil videre har først og fremmest været virkelig lækre vine, hvis man godt kan lide eksempelvis ting fra førnævnte Jura. Den der lidt oxiderede sherry-stemning (som er ret anderledes end den oxiderede æblemost-stemning i meget naturvin) med en let parfumeret kant, mineraler og grøn urtethed og godt med syre. Jeg tror godt man kunne erstatte den sindssvagt dyre vin jaune i sin Bressekylling med morkler med noget af det her, og til prisen er det dels virkelig godt, og dels er det sjældent at man får noget med så speciel og udpræget en karakter til under en hund. Stor anbefaling og i det hele taget stor anbefaling af at tilmelde sig Smalle Vines nyhedsbrev, fordi de ofte sætter ting ned til latterlige priser når de vil af med det.

Edit: Jeg ser nu at de er udsolgt, så meget for mine forbrugertips.
Senest rettet af andreassyr 23 aug 2023 18:49, rettet i alt 1 gang.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst