Svingningers madtråd

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
PerH
Indlæg: 3717
Tilmeldt: 08 jun 2006 14:12

Re: Svingningers madtråd

#1291 Indlæg af PerH » 15 mar 2024 07:42

Men hvad er din dom?

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16115
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: Svingningers madtråd

#1292 Indlæg af Langley » 15 mar 2024 17:07

Genialt - lige nu er klokken fem, det er weekend og første hold pomfritter er klar til knægten - som jeg havde glemt at give madpakke med til en lang tur - om 5 minutter. Jeg har sådan nogle kurve i papir med hjem til at lave rosenkål amok i når min partner vender jeg hjem fra progress. Jeg tænker jeg vil hakke dem meget let i min nye "minihakker"og blande dem med ristede mandler, ansjoser og citron og den mest italienske olivenolie du kan få fat på. En lille bitte smule smør går vel nok også an. Det bliver awsome. I dag laver jeg wok biks af fisk til mig selv - også fra Odin indkøbet fra i går - og burgers og flere fritter til børn.
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Gemen
Indlæg: 273
Tilmeldt: 14 nov 2020 15:11

Re: Svingningers madtråd

#1293 Indlæg af Gemen » 18 mar 2024 14:39

andreassyr skrev:
15 apr 2022 12:49
860 mel (3/4 manitoba eller tipo 00, resten durum)
460 g vand
190 surdej
28 salt
Hvis man nu ikke har en surdej, er det så bare 190 g. alm. gær?

Jeg skal efterhånden til at være så meget overskudsforælder, at jeg selv bager pizze.

Æhm, de skal bages i en bradepande, men sådan et forholdene altså lige pt. Der går nok noget tid, inden en opgradering bliver mulig. Jeg har dog anskaffet mig tipo 00, forhåbentlig ikke omsonst.

Brugeravatar
busterask
Indlæg: 2452
Tilmeldt: 07 apr 2011 16:26

Re: Svingningers madtråd

#1294 Indlæg af busterask » 18 mar 2024 14:44

For guds skyld ikke 190g bagegær, haha. Så får du en dej der er færdighævet på 45 sekunder cirka. Hvor lang må hævetiden være? Optimalt bruger du så lidt gær som mulig og lader den hæve på køl i 48-72 timer, men jeg forstår godt hvis ikke det lige passer ind i en børnecyklus.
det meget senmoderne ungdomssvin

Brugeravatar
busterask
Indlæg: 2452
Tilmeldt: 07 apr 2011 16:26

Re: Svingningers madtråd

#1295 Indlæg af busterask » 18 mar 2024 14:46

Nu hvor de skal bages i bradepande ville jeg slev hæve hydreringen - altså vandmængden i forhold til mel. Når man ikke skal stå og bøvle med at forme og gøre ved behøves den ikke være ligeså fast nemlig.
det meget senmoderne ungdomssvin

Gemen
Indlæg: 273
Tilmeldt: 14 nov 2020 15:11

Re: Svingningers madtråd

#1296 Indlæg af Gemen » 18 mar 2024 16:16

Heh, ok, det det lyder dog lidt fantastisk med en 45-sekunders hævning.

Jeg har god tid. Jeg har nogle turboretter, som jeg bruger i dagligdagen og havde tænkt mig pizza skulle indgå som sådan. Jeg havde forestillet mig at bruge en rolig aften eller weekenddag på at lave dej til et par uger, fordi jeg har fået bildt mig ind, at dejen kan opbevares på frost, når den har hævet i et døgns tid. Men det lyder pludselig lidt dumt?

Jeg vil hellere have en velhygget langtidshævning end et ærgerligt hastværk.

Bradepande også forkert sagt. Jeg har bare ikke en pizzasten, men jeg havde da bestemt tænkt mig at holde de naturrunde former.

Jeg kan faktisk godt finde ud af at lave mad, sådan nogenlunde, min grundviden er bare... mestendels fraværende. Og de første par gange jeg laver en opskrift, er der overhængende risiko for parodi. Men så plejer jeg også at have luret til lidt over middel.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11819
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Svingningers madtråd

#1297 Indlæg af andreassyr » 18 mar 2024 16:29

Gemen skrev:
18 mar 2024 14:39
andreassyr skrev:
15 apr 2022 12:49
860 mel (3/4 manitoba eller tipo 00, resten durum)
460 g vand
190 surdej
28 salt
Hvis man nu ikke har en surdej, er det så bare 190 g. alm. gær?

Jeg skal efterhånden til at være så meget overskudsforælder, at jeg selv bager pizze.

Æhm, de skal bages i en bradepande, men sådan et forholdene altså lige pt. Der går nok noget tid, inden en opgradering bliver mulig. Jeg har dog anskaffet mig tipo 00, forhåbentlig ikke omsonst.
Det er med mad som med så meget andet, hvis man ikke synes det er sjovt i den skrabede udgave, så kommer man heller ikke til at synes det er sjovt med det bedste udstyr på markedet. Et godt tip til bradepandeudgaven er at vende bradepanden om, altså således at der ingen kant er at skulle have pizzaen over, og i øvrigt bruge to bradepander til den samlede operation: Man former sin dej direkte på et stykke bagepapir på køkkenbordet (hvis man ikke har en pizzaspade, altså), glider den over på undersiden af en (kold) bradepande, og derfra ind på undersiden af en anden, forvarmet bradepande i ovnen, som er skruet op på så høj varme som overhovedet muligt. I en pizzaovn på 4-500 grader ville du brænde papiret af, men det gør du ikke i en almindelig ovn, og så er det altså alt andet lige meget lettere og chancen for fastbrændt ost og tomat betydeligt mindre.

Angående opskriften så kan du som udgangspunkt gå ud fra at surdejen er 1:1 vand og mel, dvs. at du kan tage de andre mål og tilføje 95 g af hver + så meget gær som passer til din hævetid. Det bedste er helt klart at holde sig på de 5-10 stykker (nørder ville sikkert påstå at man kan klare sig med 3,42 gram eller sådan noget) og så netop give den 24-72 timer i køleskab. Efter 24 timer er der for øvrigt heller ingen ernæringsmæssig forskel på gær- og surdejshævet brød, den lange fermentering er dét der gør udslaget, ligemeget om der er tale om industrielle eller vilde gærstammer.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Gemen
Indlæg: 273
Tilmeldt: 14 nov 2020 15:11

Re: Svingningers madtråd

#1298 Indlæg af Gemen » 18 mar 2024 20:37

Mange tak, Buster og Syr, jeg glæder mig til at fumle med langtidshævning, interimistisk pizzaplade og alligevel på et tidspunkt en mere vandig bradepandepizza. Og så efterhånden forfine. Jeg forstår ikke helt opskriften endnu, men det kommer.

Det føles godt at kunne give sådanne små hverdagsglæder videre til H.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14708
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Svingningers madtråd

#1299 Indlæg af Pete Rock » 18 mar 2024 21:10

Jeg er blevet glad for pizzastål, med bagepapir, i en almindelig ovn på max. Det er virkelig nemt, man kan lave dejen vådere, og det er virkelig nemt.

Nu har jeg fået pizzaovn udenfor, så vi får sjældent pizze i vinterhalvåret.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14708
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Svingningers madtråd

#1300 Indlæg af Pete Rock » 18 mar 2024 21:12

Jeg har lige lavet min første surdej ever, som altid sent ude, men hvordan laver jeg rugbrød af den? Nogen tips? Vi kan jo - som bekendt - ikke få det herovre i United Bleuf.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 4 gæster