Fantasy

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Syme
Indlæg: 3471
Tilmeldt: 20 jul 2007 21:04

Re: Fantasy

#11 Indlæg af Syme » 17 dec 2021 12:21

Jeg har læst mindst én af Drizzt-bøgerne, men husker intet. Muligvis er det en talende panter, eller han står i telepatisk forbindelse med den? Uanset hvad er det noget lort, er jeg ret sikker på. Læs hellere om Elminster eller Time of Troubles.

Brugeravatar
Ællington
Indlæg: 10946
Tilmeldt: 26 maj 2010 17:17
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

Re: Fantasy

#12 Indlæg af Ællington » 17 dec 2021 13:06

Jeg læser den nu.
1141 scrolls på min mobiltelefon, så jeg er underholdt et par timer.

Lige nu er det som en 1-1 gengivelse af at spille World of Warcraft, og jeg vil hellere læse om det end at spilde min tid med selv at vade rundt i de virtuelle lortebyer.

Så det er godt nok.
"Un guardiano arrivò correndo e mi porse la cima della guglia del drago."

Brugeravatar
kasper kål
Indlæg: 7767
Tilmeldt: 19 jul 2002 18:12
Geografisk sted: 2450 Apathy

Re: Fantasy

#13 Indlæg af kasper kål » 17 dec 2021 13:33

Jeg var også barn af Krynn. Var fascineret af Forgotten Realms, som flere af mine venner læste, men kom desværre aldrig rigtig i gang. Udover i computerspil.

I det hele taget får jeg ikke læst ret meget fantasy desværre. Min genrelæsning falder altid på science fiction. Læste dog Joe Abercrombies The First Law-trilogi for nogle år siden, og den vil jeg da godt anbefale.

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Fantasy

#14 Indlæg af dayan » 17 dec 2021 14:19

Jeg har ikke læst en fantasyroman i 20 år, men da det tilsyneladende ikke er et krav i denne forbindelse, vil jeg gerne anbefale alt med kvalitetsstemplet på forsiden:
Billede
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.

Brugeravatar
Dialingleft
Indlæg: 5053
Tilmeldt: 10 dec 2019 21:45
Geografisk sted: Psykopatsamfundet

Re: Fantasy

#15 Indlæg af Dialingleft » 17 dec 2021 16:17

Jeg tror jeg har sådan en antipati mod fantasy med for mange "ikke-menneskelignende" antagonister. Altså klart nok LOTR er jo et godt eksempel på det modsatte, men samtidig har den jo alle de forskellige nationer og racer og deres interne historie som i virkeligheden er det mest spændende i historien. Generelt står jeg af hvis fjenden er monstre der ikke agerer med bevidsthed og en eller anden strategi, men primært ud fra instinkt for ONDSKAB eller kaos. Måske også derfor jeg stod af på Wheel dengang, selvom den jo har mange nationer og fraktioner også. Men da fjenden for alvor spillede ind på scenen i fireren så mistede jeg lidt lysten. Det samme har nok altid holdt mig fra Forgotten Realms men det er kun en fordom.
Kongen af Danmark skrev:
14 mar 2023 10:25
Så guder vi den sgu bare for resten, drenge

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Indlæg: 6213
Tilmeldt: 27 aug 2009 14:30
Geografisk sted: Nbro

Re: Fantasy

#16 Indlæg af Jimmi Jazz » 19 dec 2021 10:10

Hvis man gerne vil have sin fantasy mindre rollespilsagtig og overdrevet og mere tør, litterær og inspireret af den historiske middelalder kan disse to varmt anbefales:

Billede

Billede

Bujold skriver grundlæggende godt (har vundet et hav af genrelitteratur awards), personerne er interessante og så er verdensbygningen, inspireret af middelalderens Spanien med krigene mellem maurere og kastillianere, virkeligt god. Det er tydeligt, at Bujold har læst op på lektien: man er virkeligt i et feudalsamfund med et sådans køns- og klasseforskelle og særligt de meget fascinerende, stridende religioner er godt udfoldet. Dæmoner fylder noget i bøgerne (ikke med lysende øjne og horn i panden, men som nogle der besætter folk), men ellers er der kun mennesker med i dem.
Bujold har også skrevet en ordentlig stak kortromaner i samme univers, men med andre hovedpersoner. Dem har jeg ikke læst, men min elskede hustru digger dem.
svingningers realpolitiske kobbel

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Indlæg: 6213
Tilmeldt: 27 aug 2009 14:30
Geografisk sted: Nbro

Re: Fantasy

#17 Indlæg af Jimmi Jazz » 19 dec 2021 10:12

Elsker, elsker, elsker derudover tråden her! :drinkingcheers:
svingningers realpolitiske kobbel

Brugeravatar
Dialingleft
Indlæg: 5053
Tilmeldt: 10 dec 2019 21:45
Geografisk sted: Psykopatsamfundet

Re: Fantasy

#18 Indlæg af Dialingleft » 19 dec 2021 10:31

Det lyder sgu lige som sagen for mig Jazzy. Fedt.
Kongen af Danmark skrev:
14 mar 2023 10:25
Så guder vi den sgu bare for resten, drenge

Brugeravatar
Ællington
Indlæg: 10946
Tilmeldt: 26 maj 2010 17:17
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

Re: Fantasy

#19 Indlæg af Ællington » 19 dec 2021 11:12

Jeg er godt i gang med Drizzt bogen.
Det er megafedt at læse om edderkoppedronninger der slår hinanden ihjel.
Læsningen blev dog sat på pause i går, da Georg blev forkølet og det lille hjem druknede i snot og gråd.
"Un guardiano arrivò correndo e mi porse la cima della guglia del drago."

Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7347
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Re: Fantasy

#20 Indlæg af haile lassie » 19 dec 2021 11:36

Har nogen af jer givet jer i kast med Gene Wolfes sagnomspundne 'Solar Cycle' - fantasyens Ulysses?
bud count: 0

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster