Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Hr. Fugl
Indlæg: 6678
Tilmeldt: 04 maj 2012 19:28
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#111 Indlæg af Hr. Fugl » 15 apr 2024 11:05

Okay, det lyder også markant anderledes, end de to bøger jeg har læst af hende indtil videre. Var rigtig begejstret for 'Drive You Plow Over the Bones of the Dead'. Til at begynde med var jeg lidt skeptisk, og tænkte "hmm er det her egentlig bare magisk realisme?", men det er i langt højere grad en spøjst og tilbageholdende paranoia, der udspiller sig - ikke ulig Witold Gombrowicz, som jeg også er helt vild med. Nogen vil sikkert finde det kedeligt, 'Books of Jacob' lyder også som lidt af en omgang, men jeg ser frem til at få få fingre i 'Empusion'.
Man farer vild overalt.

Brugeravatar
Senekat
Indlæg: 2282
Tilmeldt: 02 apr 2014 07:45

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#112 Indlæg af Senekat » 15 apr 2024 11:24

Vi læste et uddrag af Flights om Wikipedia til fælleslæsning i fredags. Sådan en lidt blandet oplevelse, men det er det eneste jeg har læst af hende.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#113 Indlæg af Fisker Thomas » 15 apr 2024 12:16

Jeg har kun læst Bizarre fortællinger, og de føltes lidt som magisk realisme krydset med dansklærervenlige tolkningsmuligheder, fortalt ret afdæmpet. Selvfølgelig på et langt højere niveau end det dansklæreragtige, men stadig ikke helt så vildt, som anmelderne skrev frem i deres anmeldelser. Jeg tænkte på, hvor relativt kedelig en smag man måtte have, hvis det var noget, man opfattede om vildt. Men jeg kan sagtens have misset noget. Jeg har den nye, og den lyder federe.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Half_Noise
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 03 maj 2008 14:50
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#114 Indlæg af Half_Noise » 15 apr 2024 12:58

Efter en lidt længere pause har jeg fået gang i læsningen igen, hvor jeg nu er igang med Bassanis Ferrara-serie. Jeg tager dem en af gangen og er færdig med Within the Walls, som til tider var fremragende og til tider aldeles dræbende. Derefter læste jeg Voetmanns Vågen, som er gået ind som favorit i trilogien. Jeg ved ikke om det har noget at gøre med at jeg har læst den i omvendt rækkefølge, så jeg er nok nødt til at genbesøge dem alle tre på et tidspunkt. Lørdag fik jeg læst Osamu Dazais No Longer Human, som vel egentlig var fin nok, men enormt meget af bogen foregår i hovedet på en mand der er dels ramt af selvlede, dels handikappet af selvmedlidenhed, og det bliver ret enerverende når man ikke længere er en teenagedepressiv dranker.

I en helt anden grøft er jeg, på anbefaling af æsmet, gået igang med at læse Becketts romaner. Jeg er kun lige halvvejs i Murphy, men hold nu kæft hvor er det stærkt. Det er morsomt, det er frit associerende og samtidig begynder der at dukke mere og mere sammenhæng op. Jeg glæder mig virkelig til at se hvor narrativet går hen. Lige nu er jeg nået til at Murphy er ved at få sig et job som afløser for Ticklepenny på et sindssygehospital, og jeg kan levende forestille mig hvor langt ude det bliver at sende en rendyrket solipsist ind i den kontekst. Jeg tænker at læse alle romanerne, men hvad er eller pensum når det kommer til Beckett?
#IMPROVISATION>KOMPOSITION

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7431
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#115 Indlæg af dayan » 15 apr 2024 13:04

.
Senest rettet af dayan 15 apr 2024 13:12, rettet i alt 1 gang.
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23260
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#116 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 15 apr 2024 13:11

Half_Noise skrev:
15 apr 2024 12:58
Jeg tænker at læse alle romanerne, men hvad er eller pensum når det kommer til Beckett?
Det hele er det bedste nogensinde. Novellerne og de korte tekster (og dramatikken, naturligvis) er lige så gode som romanerne.

Jeg læste No Longer Human som ungdomssvin, og det var fedt. Kan dog sagtens forestille mig, at det er en nødvendig forudsætning.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
Half_Noise
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 03 maj 2008 14:50
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#117 Indlæg af Half_Noise » 15 apr 2024 13:20

secondtoughestintheinfant skrev:
15 apr 2024 13:11
Half_Noise skrev:
15 apr 2024 12:58
Jeg tænker at læse alle romanerne, men hvad er eller pensum når det kommer til Beckett?
Det hele er det bedste nogensinde. Novellerne og de korte tekster (og dramatikken, naturligvis) er lige så gode som romanerne.

Jeg læste No Longer Human som ungdomssvin, og det var fedt. Kan dog sagtens forestille mig, at det er en nødvendig forudsætning.
Nåja, men så fuck da det, så tager vi hele lortet. Det kan godt ende med at blive sådan en sommer hvor det hedder skiftevis et stk Beckett, et stk Bassani. Lyder sådan set tæt på ideelt.

Jeg tror klart det er en forudsætning ihvertfald at være i kontakt med sit ungdomssvin, men det er heller ikke fordi det var ren lort at læse den nu, jeg er bare ikke sikker på at der er så meget fritflydende patos tilbage i den her skal, at jeg helt kan holde al ynken ud længere.
#IMPROVISATION>KOMPOSITION

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#118 Indlæg af Fisker Thomas » 15 apr 2024 13:26

Læste No Longer Human som ungdomssvin, og jeg husker kun, at jeg var undervældet. Den var ikke sjov nok tror jeg, og heller ikke sortsynet nok, mest bare selvynkende. Hvis nogen vil udgive den på dansk, kender jeg en oversætter, der gerne vil og vist også er i gang.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23260
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#119 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 15 apr 2024 13:38

Det næsten perverst selvynkende er jo en helt særlig japansk facet. Holder meget af den.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23260
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#120 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 15 apr 2024 14:50

Politiken med den helt rigtigt vinkel på Martin A. Hansens Løgneren:

Billede
Claus var undercover, lige fra han kom.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 0 gæster