#SVINGERKANON2023 - listen (1-100)

Lister over bedste plader, singler, kunstnere osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8458
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: #SVINGERKANON2023 - listen (2-100)

#291 Indlæg af 00Void » 06 jul 2023 07:36

Pete Rock skrev:
05 jul 2023 22:56
Jeg kender ikke denne toer, men weird at man ikke kan have optur over en toer der aldrig har været på listen før.

Listen i 2005 havde to gange Joy Division i top 10. Det er sgudda tusind gange mere døderen.
Jeg har optur over det, fordi det da tyder på at Svingninger netop ikke sidder fast i 2005 og langsomt orienterer sig bredere end hvide mænd med guitarer og synthesizere. Jeg kender i øvrigt ikke 72 af pladerne på listen, hvilket overrasker mig. Den er meget homogen, og jeg synes det er vildt at tidligere svingninger-trends som psych, doom/stoner, black metal, japnoise og radikal elektronisk musik er så underrepræsenteret.
Det er på en måde den mest rockistiske liste jeg kan huske der har været lavet, når selv bunden domineres af dad-rock. Det er
Nok en universel sandhed at middeltemporock med fede riffs bare holder, men man først omfavner det til fulde når man selv når en vis alder hvor man kan hvile i det.

Mon ikke Alice Coltranes pludselige indtog har noget at gøre med World Spiritually Classics-pladen der kom der i 2017? Der skete virkelig noget med hvor meget man snakkede om hende. Tror også der var mange der slet ikke kendte til hende før den..

Jeg håber der sniger sig flere plader ind fra 2010’erne og 2020’erne næste gang der er listetid. Det er liiidt tilbageskuende og der bliver jo altså bare virkelig stadig lavet verdens bedste plader hvert år.
Senest rettet af 00Void 06 jul 2023 08:47, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
kenk
Indlæg: 4997
Tilmeldt: 21 nov 2009 11:44
Geografisk sted: Hinnerup

Re: #SVINGERKANON2023 - listen (2-100)

#292 Indlæg af kenk » 06 jul 2023 07:45

Fandeme da mega fedt med Alice & John, side om side, oppe på toppen. De to har så imidlertid også været rimelig heldige med, at der har været meget bred konsensus om én plade i deres diskografier, selvom begge diskografier byder på mange gode plader. Cloveroverdover har sikkert også lidt tal klar til os, som kan fortælle os hvilke kunstnere, der har flest stemmer og det største antal samlede point - og det tror jeg ikke er netop Alice & John.

Og så tror jeg i øvrigt, at Void har ret i at World Spiritual Classics-pladen fra 2017 kanonerede hende ud til et meget bredere publikum, end hun var i kontakt med før. Den der Luaka Bop-blåstempling har virkelig gjort underværker for nogle (William Onyeabor, anyone? Pharoah Sanders i samarbejdet med Floating Points. Tom Zé.).
:crown:

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14735
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: #SVINGERKANON2023 - listen (1-100)

#293 Indlæg af Pete Rock » 06 jul 2023 08:28

ja, som mange har været inde på allerede, så skal der vist åbnes en ekstra stor flaske rødvin i Coltrane-husstanden i aften.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Preapokalypsebawler
Indlæg: 842
Tilmeldt: 05 sep 2011 16:58

Re: #SVINGERKANON2023 - listen (2-100)

#294 Indlæg af Preapokalypsebawler » 06 jul 2023 08:29

Man kan selvfølgelig mene, at det er en lige høj nok placering til Alice Coltrane, men det kunne man lige så vel mene om The Replacements og Kate Bush. Plader, der måske lige så naturligt - med lidt anden stemmefordeling - kunne have endt på plads 24, 47 eller 66. Jeg ved godt, jeg også brokkede mig lidt over Kaputts, men det overraskede mig, at den overhovedet kom på listen, og placeringen er uforholdsmæssig høj. Men Svingninger har talt :listening: :drinkingcheers:

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14735
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: #SVINGERKANON2023 - listen (1-100)

#295 Indlæg af Pete Rock » 06 jul 2023 08:43

Alligevel utroligt at A Love Supreme kunne blive nummer 1, når den også var nummer et i 2015, og så mange svingere havde forudset det. Etterne gennem tiderne:

2004: My Bloody Valentine – Loveless
2005: My Bloody Valentine – Loveless
2007: The Velvet Underground & Nico – The Velvet Underground & Nico
2009: The Velvet Underground & Nico – The Velvet Underground & Nico
2012: The Velvet Underground & Nico – The Velvet Underground & Nico
2015: John Coltrane – A Love Supreme
2023: John Coltrane – A Love Supreme
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
foxtrot
Indlæg: 8267
Tilmeldt: 23 okt 2003 22:48
Geografisk sted: Grosse Pointe

Re: #SVINGERKANON2023 - listen (1-100)

#296 Indlæg af foxtrot » 06 jul 2023 10:09

Man kan sige meget om Alice Coltrane, men i det mindste kommer hun ikke på Roskilde til næste år.

Men altså: Fed fed liste!! Måske den fedeste vi endnu har lavet?

Kæmpe tak til hele liste-, data-, illustrator-crewet. Det har været fantastisk :worship:
You got a new Tattoo/Of an old Tattoo

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23273
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: #SVINGERKANON2023 - listen (1-100)

#297 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 06 jul 2023 10:32

Jeg vil også gerne takke for eksemplarisk eksekvering af denne #SVINGERKANON2023. Hold kæft, hvor har det været en fornøjelse. Lydefri omgang med the nitty gritty bag kulisserne og så helt geniale enhancements fra cloveroverdover. Et Svingninger-højdepunkt, denne liste, og man får jo bare virkelig lyst til at begrave sig i fantastisk musik.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
Josti
Indlæg: 4150
Tilmeldt: 27 mar 2004 17:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: #SVINGERKANON2023 - listen (1-100)

#298 Indlæg af Josti » 06 jul 2023 10:34

Mange tak til hele listeholdet. Det har fandme været fedt at følge med i. :worship:
Den persona, I lige har oplevet, er en karakter ved navn The Goddess of Justice.

Brugeravatar
krea
Indlæg: 10455
Tilmeldt: 16 okt 2003 10:59
Geografisk sted: Kødbyen, 1978

Re: #SVINGERKANON2023 - listen (2-100)

#299 Indlæg af krea » 06 jul 2023 10:35

Pete Rock skrev:
05 jul 2023 22:48
krea skrev:
05 jul 2023 22:45
Der er otte af pladerne på listen, jeg ikke har og heller ikke kender, så jeg kan med en vis sikkerhed sige at det der ikke er de 100 bedste plader i verden. Men der er da mange virkelig gode plader på. Er det ikke en meget voksen liste? Der er noget vinbar og forretningsmøde over den.
okay, jeg er også skuffet over ingen Dead Prez.
Helt sikkert, det er sgu også dumt af mig at jeg ikke havde den på min liste. Har bare ikke rigtig lyttet til den i 10 år, men den er da sikkert nok en af verdens 100 bedste plader.

Pete Rock skrev:
05 jul 2023 22:56
Jeg kender ikke denne toer, men weird at man ikke kan have optur over en toer der aldrig har været på listen før.

Listen i 2005 havde to gange Joy Division i top 10. Det er sgudda tusind gange mere døderen.
Klart, jeg synes sgu det er ret fedt med den top 2.

kenk skrev:
06 jul 2023 07:45
Og så tror jeg i øvrigt, at Void har ret i at World Spiritual Classics-pladen fra 2017 kanonerede hende ud til et meget bredere publikum, end hun var i kontakt med før.
Det ved jeg ikke rigtig hvad er? Har ikke hørt om? Hvor fik den meget omtale? Jeg er tydeligvis ikke koblet ind til de samme kanaler som jer.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg begyndte at høre Alice Coltrane, men jeg har i hvert fald et minde om Universal Consciousness fra dengang jeg arbejdede i Tårnby, og det var i 2011. Hvorfor er det lige dén Alice-plade? Er det pga. samarbejdet med Sanders?

Pete Rock skrev:
06 jul 2023 08:43
Alligevel utroligt at A Love Supreme kunne blive nummer 1, når den også var nummer et i 2015, og så mange svingere havde forudset det. Etterne gennem tiderne:

2004: My Bloody Valentine – Loveless
2005: My Bloody Valentine – Loveless
2007: The Velvet Underground & Nico – The Velvet Underground & Nico
2009: The Velvet Underground & Nico – The Velvet Underground & Nico
2012: The Velvet Underground & Nico – The Velvet Underground & Nico
2015: John Coltrane – A Love Supreme
2023: John Coltrane – A Love Supreme
Jeg forstår godt hvorfor de to kærligheds-modpoler er blevet ettere, men hvorfor er det stadig banan-pladen der er den mest populære? En 6.-plads? Hvorfor er det ikke den selvbetitlede eller Loaded som ville være det mere modne valg jvf. resten af listens modenhed? Hvad sker der med det her boards besættelse af Nico? Desertshore på 41.-plads? Husker den som udmærket, men ligefrem så god? Skal da nok lige give den et spin senere når jeg er færdig med Journey in Satchindananda.

Plader på vores top 100 som jeg kender og ikke forstår hvorfor de er på vores top 100:
Electrelane - The Power Out
Milk Music - Cruise Your Illusion
Roxy Music - Stranded
Nico - Desertshore
Destroyer - Kaputt

Plader jeg ikke kender der muligvis godt kunne være top 100, hvad ved jeg (jeg tvivler):
Steely Dan - Can't Buy a Thrill
Nature and Organisation - Beauty Reaps the Blood of Solitude
Warren Zevon - Excitable Boy
Fleetwood Mac - Tango in the Night
Shirley Collins & Dolly Collins - Anthems In Eden
Roxy Music - Avalon
Current 93 - Sleep Has His House

Plader som jeg ikke kender der umuligt kan være top 100:
Bruce Springsteen: Tunnel of Love


Ok, nu hvor jeg har gennemgået listen minutiøst, kan jeg godt se at den faktisk er bedre end først antaget. Det føles som en kæmpesejr at Black Sabbath er med tre gange. Det er sgu også vildt nok at der er én Kendrick-plade og to Kanye-plader. Det er fedt at der er en Jorge Ben-plade. Der kunne godt have været en Fela-plade, men vi bliver sgu nok aldrig enige om hvilken det skulle være.

00Void skrev:
06 jul 2023 07:36
Jeg håber der sniger sig flere plader ind fra 2010’erne og 2020’erne næste gang der er listetid. Det er liiidt tilbageskuende og der bliver jo altså bare virkelig stadig lavet verdens bedste plader hvert år.
Hvad kunne det være? Hvad kan vi blive enige om?

Jessie Ware?
Caroline Polachek?
Rosalía?
Lana Del Rey?
Phoebe Bridgers?
Alvvays?
Tzusing?

Jeg har ingen fornemmelse af hvad der trender mod konsensus på svingninger.
En time mere hip end Jon A.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14735
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: #SVINGERKANON2023 - listen (1-100)

#300 Indlæg af Pete Rock » 06 jul 2023 10:46

Jeg synes Milk Music klart hører hjemme på listen. Jeg er glad for den plade. Det er nok for meget at sige at den er nyskabende som sådan, men den er helt sin egen og føles overhovedet ikke tilbageskuende eller overdrevent nostalgisk. Deres tredje plade, Mystic 100s, hører jeg også en masse, og den er næsten lige så god. Jeg burde virkelig høre den nye der kom her i foråret.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst