Din top 5 over pre-war blues artister?

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16131
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: Din top 5 over pre-war blues artister?

#51 Indlæg af Langley » 01 feb 2012 19:57

Antimatter skrev:Det var sødt sagt! Jeg tror ikke jeg har brug for Spotify for at finde gammel musik. Det er meget sjældent jeg ikke kan finde et nummer jeg vil høre og jeg foretrækker at læse om den i tykke, kedelige bøger. Diskografier og den slags.
Man kan sagtens finde det - det er mere det at det er så utrolig nemt at gå nemt gå på opdagelse i playlister, bagkataloger, opsamlinger etc. Jeg tror aldrig jeg hørt så meget musik som efter jeg købte premium og et par virkelig gode høretelefoner.

Især klassisk hvor man jo så kan klikke sig rundt mellem 40-50 forskellige indspilninger af Tristan & Isolde eller hvad nu end.

Og man kan lade sig inspirere. Er fx for første gang hoppet på britisk folk pga nogle awsome playlister jeg faldt over.
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
yossarian
Indlæg: 7289
Tilmeldt: 11 jul 2002 11:10
Spotify: https://open.spotify.com/user/113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Re: Din top 5 over pre-war blues artister?

#52 Indlæg af yossarian » 28 jan 2022 23:53

Anti!

På min playliste er jeg nået til Elders Mcintorsh & Edwars, som er bomben. Kan det passe, der kun eksisterer 6 sider med dem?
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13481
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: Din top 5 over pre-war blues artister?

#53 Indlæg af Antimatter » 29 jan 2022 10:32

Ja, 6 sider. Måske indspillede de en syvende, men den er aldrig blevet fundet. Man kan se i Okeh's kataloger at der er et ledigt matrixnummer: W402180 uden titel, der passer ind i kronologien fordi W402179 var med dem hvilket kunne tyde på at de indspillede et nummer der aldrig blev udgivet. Derudover er der selvfølgelig sangerinden Sister Johnson, også kendt som Bessie Johnson, der er krediteret på optagelserne. Hun indspillede nogle fremragende sider med andre grupper, men dem går jeg ud fra du kender til. Better Things for You er jo med på Anthology of American Folk Music og en klassiker indenfor genren. Hun indspillede to sider med Memphis Sacred Singers, 4 med Rev. Johnny Blakey og 4 med Bessie Johnson's Sanctified Singers. Jeg ved ikke om hun indspillede efter krigen, hun var ihvertfald i live indtil midt i tresserne.
Le nouveau jeune couchon

Brugeravatar
yossarian
Indlæg: 7289
Tilmeldt: 11 jul 2002 11:10
Spotify: https://open.spotify.com/user/113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Re: Din top 5 over pre-war blues artister?

#54 Indlæg af yossarian » 29 jan 2022 12:07

Antimatter skrev:
29 jan 2022 10:32
Better Things for You er jo med på Anthology of American Folk Music og en klassiker indenfor genren. Hun indspillede to sider med Memphis Sacred Singers, 4 med Rev. Johnny Blakey og 4 med Bessie Johnson's Sanctified Singers. Jeg ved ikke om hun indspillede efter krigen, hun var ihvertfald i live indtil midt i tresserne.
Ja, Jeg havde hovedparten af deres sider [i 32 kbps(!)] liggende, jeg tror de kommer fra en blog om Anthology of American Folk Music (Old Weird America?), der gik grundigt i bund med hver enkelt sang på antologien, ved at poste andre sange med samme kunstner + andre kunstneres version af samme sang.
I samme mappe var der et par sider med Chicago Sanctified Singers (+Big Bill Broonzy) som også er nice.


Kasper Kåls compilation på s. 2-3 i denne tråd ser iøvrigt ret awesome ud.
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13481
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: Din top 5 over pre-war blues artister?

#55 Indlæg af Antimatter » 29 jan 2022 12:19

Ja, den blog var vigtig for mig i mine formative år. Så kunne man lige høre 10-20 alternative versioner af hvert eneste track på AOAF :o Idag forstår jeg slet ikke hvordan jeg kunne holde ud at lytte til musikken i den kvalitet. Der er meget musik fra den æra der stadig er elendigt digitaliseret om det er på blogs, youtube eller Documents genudgivelser. Så meget for internettet...Dust To Digital er fremragende til det. Det er fantastisk at musikken er tilgængelig, men i de fleste tilfælde er det en dårlig erstatning for at eje de fysiske eksemplarer. Jeg har ellers aldrig været en der feticherede fysiske medier, men efter at have hørt hvor godt de gamle skiver kan lyde under de rigtige omstændigheder er det bare ikke det samme at høre en mp3 rippet fra et hærget eksemplar der #spinner på et dårligt setup og måske kører et par omdrejninger for hurtigt.
Le nouveau jeune couchon

Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13481
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: Din top 5 over pre-war blues artister?

#56 Indlæg af Antimatter » 02 feb 2022 11:15

Har lavet en liste som ingen gider at gøre. Fik også lyst til at lave en kronologisk liste med det benspænd at der ikke måtte være nogen gengangere fra Kåls liste og en sang pr. år. Starter i 23. Før 23 er det mest blues af navn. Det tog mig en time at lave så squencing og trackselection kan helt sikkert forbedres. Tog de første titler der faldt mig ind for hvert år. Det er en eklektisk blues liste, den kan godt tweakes til at være mere sort og deltablues orienteret. Den skal stoppe omkring 43, men nu gider jeg ikke mere for idag.
1923 Sylvester Weaver - Guitar Blues
1924 Daddy Stovepipe - Stovepipe Blues
1925 Papa Charlie Jackson - Shake That Thing
1926 Frank Hutchison - Worried Blues
1927 Blind Mamie Forehand - Honey in the Rock
1928 Tommy Johnson - Cool Drink of Water Blues
1929 Lemuel Turner - Jake Bottle Blues
1930 Mother Mccollum - Jesus is my Air-O-Plain
1931 Ashley & Foster - Bay Rum Blues
1932 Cliff Carlisle - Tom Cat Blues
1933 Blind Willie Mctell - You Was Born to Die
1934 Bertha Lee - Mind Reader Blues
1935 Lane Hardin - California Desert Blues
1936 Mississippi Jook Band - Barbecue Bust
1937 Sleepy John Estes - Airplane Blues
1938 Bo Carter - Let's Get Drunk Again
1939 Mississippi Sheiks - Honey Babe Let the Deal Go Down
1940 Bukka White - Bukka's Jitterbug Swing
1941 Tommy McClennan - Deep Blue Sea Blues
1942 William Brown - Ragged and Dirty
Youtube playliste: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... WuBPrSqoRO
Le nouveau jeune couchon

Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13481
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: Din top 5 over pre-war blues artister?

#57 Indlæg af Antimatter » 20 feb 2022 21:01

yossarian skrev:
28 jan 2022 23:53
Anti!

På min playliste er jeg nået til Elders Mcintorsh & Edwars, som er bomben. Kan det passe, der kun eksisterer 6 sider med dem?
Hvis Yossarian stadig er nysgerrig kan jeg spørge blues-historikeren Bob Eagle hvad han ved om Elders Mcintorsh og de andre medlemmer af gruppen. Er venner med ham ovre på subforaet. Han er den nulevende person der ved mest om de gamle blueslegenders liv og han har interviewet mange af dem selv. Hvis der er noget biografisk information tilgængelig om Elders Mcintorsh mm. kender han til den.
Le nouveau jeune couchon

Brugeravatar
yossarian
Indlæg: 7289
Tilmeldt: 11 jul 2002 11:10
Spotify: https://open.spotify.com/user/113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Re: Din top 5 over pre-war blues artister?

#58 Indlæg af yossarian » 21 feb 2022 01:35

Nej, det er OK, jeg er primært interesseret i musikken.

Jeg synes til stadighed det er imponerende, hvor meget af musikken der tilsyneladende eksisterer i en form for boble: Sådan noget som Elders McIntorsh og Edwards lyder jo lidt som en del anden tidlig gospel, men de lyder ikke rigtig som noget siden. Little Moses med Carter Family var en af de sange der først fik mig til at høre pre-war-musik, det er et andet eksempel, den nasale måde hun synger den, får den til at lyde 100 år ældre end alle andre versioner. Her til aften hørte jeg lige Claude Ely There Ain't No Grave, som klart trækker linjer frem til senere musik, Elvis og Johnny Cash (som har indspillet den) osv. men den er også senere og mere konventionel. Der er mange wtf-oplevelser blandt pladerne fra den tid.
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
yossarian
Indlæg: 7289
Tilmeldt: 11 jul 2002 11:10
Spotify: https://open.spotify.com/user/113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Re: Din top 5 over pre-war blues artister?

#59 Indlæg af yossarian » 15 jun 2022 21:03

Nå, nu lavede jeg to playlister, én med primært folk/blues og en med primært gospel/spirituals. Det var ikke alt, der var på Spotify.

Folk/Blues:
Spoiler:
  • 1. Memphis Minnie | Me and My Chaffeur
    2. Skip James | Illinois Blues
    3. Bill And Belle Reed | Old Lady And The Devil
    4. Blind Lemon Jefferson | Prison Cell Blues
    5. The Carter Family | Lulu Wall
    6. The Carolina Tar Heels | Farm Girl Blues
    7. Little Hat Jones | Bye Bye Baby Blues
    8. Blind Willie Johnson | I'm Gonna Run To The City Of Refuge
    9. Harry McClintock | In the Big Rock Candy Mountain
    10. Charley Patton | A Spoonful Blues
    11. Burnett, Rutherfird And Moore | Cumberland Gap
    12. Clarence "Tom" Ashley | Ommie Wise
    13. Dick Justice | Henry Lee
    14. Kelly Harrell | I'm Going Back to North Carolina
    15. Wilmer Watts and The Lonely Eagles | Been On The Job Too Long
    16. Mississippi John Hurt | Stack O'Lee
    17. Grayson & Whitter | He's Coming To Us Dead
    18. Blind Willie Johnson | Let Your Light Shine On Me
    19. Emry Arthur | Man Of Constant Sorrow
    20. Elders McIntorsh & Edwards' Sanctified Singers | Since I Laid My Burden Down
    21. Bill Moore | One Way Gal
    22. Vera Hall | Another Man Done Gone
    23. J.E. Mainer's Mountaineers | John Henry Was a Little Boy
    24. Uncle Dave Macon | Way Down The Old Plank Road
:arrow:

Gospel/spirituals:
Spoiler:
  • 1. Monroe Brothers | Sinner you better get ready
    2. Roosevelt Graves And Brother | Woke up This Morning
    3. Geeshie Wiley | Last Kind Words
    4. Blind Lemon Jefferson | Corinna Blues
    5. The Carter Family | River Of Jordan
    6. Bukka White & Memphis Minnie | I Am In The Heavenly Way
    7. Louisville Sanctified Singers | So Glad I m Here
    8. Blind Willie Johnson | Take Your Burden To The Lord And Leave It There
    9. Deacon A. Wilson | You Need Jesus On Your Side
    10. Charley Patton | Some of These Days I'll Be Gone (Take 2)
    11. Blind Uncle Gaspard and Dela Lachney | Baoille
    12. Clarence "Tom" Ashley | The House Carpenter
    13. Bertha Lee | Mind Reader Blues
    14. Wilmer Watts and The Lonely Eagles | Banjo Sam
    15. Mississippi John Hurt | Nobody's Dirty Business
    16. Blind Willie Johnson | Jesus Is Coming Soon
    17. Rev Sister Mary Nelson | Judgment
    18. Blind Willie McTell | You Was Born to Die
    19. Elders McIntorsh & Edwards with Bessie Johnson | The Latter Rain Is Fall
    20. The Anglin Brothers | Money Cannot Buy Your Soul
    21. Vera Hall | Trouble So Hard
    22. Carolina Buddies | My Evolution Girl
    23. J.T. Allison's Sacred Harp Singers | Exhilaration
    24. Sunset Four Jubilee Singers | Wade In The Water

:arrow:
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13481
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: Din top 5 over pre-war blues artister?

#60 Indlæg af Antimatter » 16 jun 2022 13:15

En date gik rundt og troede jeg var indremissionsk i tre måneder fordi jeg spillede "Sinner You Better Get Ready" første gang hun var hjemme. Lesson learned. Man kan hengive sig til kvinder eller til blues, men man kan ikke få begge dele.
Le nouveau jeune couchon

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst