Ambient

besked
Forfatter
Brugeravatar
Hr. Oberheim
Indlæg: 874
Tilmeldt: 21 jul 2010 23:05
Geografisk sted: Rygerstuen

Re: 00'er-listen 2019: HER ER LISTEN!

#21 Indlæg af Hr. Oberheim » 05 dec 2019 19:02

Biosphere er for mig 100 % exceptionelt, unikt. Geir Jenssens sensualitet og intuition er kort sagt ufattelig. Han må være kontrolfreak på et eller andet plan (det er alle bjergbestigere, hans minimalisme peger også derhen), men trods det, så kan han lade naturen løbe igennem sig, og få den ned på musikalsk form. Han hører til hvor der er ro til at mærke omverdenen, og åbne vidder. Der er momenter som, ja, undskyld, men som måske er inde og mærke selve essensen af det skabte! Eller i hvert fald så tæt vi kan komme med vores menneskelige sanser.

Der har været noget snak om Schoppenhauer her de seneste dage. Hør fx Sphere Of No Form (fra Substrata - men hør Substrata fra start, og ikke en mp3, ambiencen kræver fuld cd/vinyl-kvalitet). Er det Schoppenhauers vilje i musikalsk form? Svært at sige hvad, men en stemme, noget skabt. Er det en søløve der brøler ud i mørket? Er det menneskeskabt? Eller er det lyden af universets entropi? Eller er det vitterligt Schoppenhauers vilje, der skriger efter at høre/se sig selv og spejle sig selv? Man kan ikke sætte ord på det, men Geir formår at sætte det i musik.

Jeg tror man bedst kan værdsætte Biospheres stærkt naturorienterede værker hvis man reelt set har opholdt sig en del i virkelig ensom natur, måske endda alene, eller i det mindste med en der kan holde sin kæft, hvor man helt naturligt glemmer sine antropocentriske selvindbilninger, og helt ind i marven erkender at man er en skabning blandt andre, som man deler skæbne med. Men en sensuel bybo kan muligvis gøre det bare vha Biospheres musik. :)

Biospheres 'stemmer' er ind imellem samplede stemmer (typisk fra eksistentielt/spirituelt orienteret sci-fi eller rumfarts-chatter), men hans rent musikalske stemmer er hverken menneskelige eller dyriske, de er bare skabningers stemmer.

Warning: Han har to sider, som dog hænger sammen alligevel, fordi pulsen altid er der. Nogle af hans plader er reelt set trance-album, dark/ambient trance, hvis man slet ikke kan have den slags, så er de nok ikke så spændende. Men prøv evt. Patashnik hvis man vil tjekke et blandingsprodukt. Det er primitivt produceret med nutidens ører, men det har til gengæld charme med nutidens ører.

Mesterværket er Substrata, synes det er en rimelig ukontroversiel holdning. Tjek også Cirque, ambient med enkelte IDM-agtige skæringer. Shenzou er meget stilrent, men måske ikke helt så spændende som de to andre jeg nævnte. Men der er mange plader at gå til. Overraskende nok for genren er livepladen fra Vega virkelig værd at have, fra 1996, udgivet 2013. Versionen af Chukhung er simpelthen ubeskrivelig god. Rystende godt. Men nu vil jeg ikke bruge flere højtragende gloser, inden de kommer til at virke devaluerede...

PS Kender ikke Cho Oyu-pladen undtagen hvis det er slang for Substrata-pladen? :)

edit: slåfejl
Senest rettet af Hr. Oberheim 05 dec 2019 19:16, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14690
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: 00'er-listen 2019: HER ER LISTEN!

#22 Indlæg af Pete Rock » 05 dec 2019 19:11

Hr. Oberheim skrev:
05 dec 2019 19:02
ja, undskyld, men som måske er inde og mærke selve essensen af det skabte! Eller i hvert fald så tæt vi kan komme med vores menneskelige sanser.
Det sidste du skal gøre er at undskylde - genialt indlæg. Jeg starter lige med Google Play Music, men det skal nok ende med at jeg køber alle hans plader på vinyl.

Cho Oyu 8201m (Field Recordings From Tibet) er udgivet under navnet Geir Jenssen og er field recordings fra det nævnte bjerg. Således vist noget helt andet end Biosphere pladerne, men alligevel beslægtet. Hvis du overhovedet kan lide field recordings er jeg sikker på du bliver bjergtaget af den. https://www.discogs.com/Geir-Jenssen-Ch ... ter/481078
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Hr. Oberheim
Indlæg: 874
Tilmeldt: 21 jul 2010 23:05
Geografisk sted: Rygerstuen

Re: 00'er-listen 2019: HER ER LISTEN!

#23 Indlæg af Hr. Oberheim » 05 dec 2019 19:15

Fedt jeg kunne vække din interesse for mere Biosphere!

Og tak for tippet - det må næsten være en vigtig udgivelse for fans, for det skulle undre mig om det ikke er de optagelser der er strøet i bidder ud over Substrata... :drinkingcheers:

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14690
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: 00'er-listen 2019: HER ER LISTEN!

#24 Indlæg af Pete Rock » 05 dec 2019 19:15

Senest rettet af Pete Rock 05 dec 2019 19:21, rettet i alt 1 gang.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14690
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: 00'er-listen 2019: HER ER LISTEN!

#25 Indlæg af Pete Rock » 05 dec 2019 19:21

Han besteg bjerget i 2001, så de optagelser kan ikke være en del af Substrata, tror jeg. Men: han brugte vist optagelserne på albummet Dropsonde.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14690
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: 00'er-listen 2019: HER ER LISTEN!

#26 Indlæg af Pete Rock » 05 dec 2019 19:25

Okay, den måde Poa Alpina starter på ... ! Det sker en hel masse i min krop når jeg lytter til det.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14690
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: 00'er-listen 2019: HER ER LISTEN!

#27 Indlæg af Pete Rock » 05 dec 2019 19:28

Er der ikke en vaks redaktør der kan smide de sidste pår indlæg fra mig og Oberheim over i ambient-tråden? https://svingninger.dk/viewtopic.php?f= ... 8&start=10
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Hr. Oberheim
Indlæg: 874
Tilmeldt: 21 jul 2010 23:05
Geografisk sted: Rygerstuen

Re: 00'er-listen 2019: HER ER LISTEN!

#28 Indlæg af Hr. Oberheim » 05 dec 2019 19:36

Pete Rock skrev:
05 dec 2019 19:15
..
Here er historien: http://www.biosphere.no/cho_oyu/cho_oyu.html
Fedt! Vil læse op på det.

Poa Alpina drager een ind med det samme - efter man lige hørte propelflyet forsvinde i det fjerne, det er så godt lavet, altså.. Men ja, kan være det er synd ikke at fortsætte i Ambient-tråden.

Brugeravatar
palesaint
Indlæg: 12187
Tilmeldt: 15 jan 2004 18:48

Re: Ambient

#29 Indlæg af palesaint » 05 dec 2019 19:48

...
eini skrev:
05 feb 2016 14:51
Svingningers moralske kerne.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14690
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Ambient

#30 Indlæg af Pete Rock » 05 dec 2019 20:11

tak, palesaint

:clap:
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst