Iron & Wine

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Beefheart
Indlæg: 4425
Tilmeldt: 08 feb 2004 14:40
Geografisk sted: Desolation Row

Re: Iron & Wine

#41 Indlæg af Beefheart » 06 jan 2011 17:16

attack skrev:
Beefheart skrev:
attack skrev:den nye lyd er måske lidt søgt, men der er gode melodier og halvgode tekster på det nye album
Hvor har du hørt det kommende album henne?
derhjemme, i en promotionkopi.
Heldige asen..

Hele pladen, ende til anden, kan høres og ses fremført af bandet her:

http://www.wnyc.org/thegreenespace/even ... -and-wine/" target="_blank
if through my cracked and dusted dime-store lips I spoke these words out loud would no one hear me?

Onkel Tuca
Indlæg: 6265
Tilmeldt: 18 maj 2005 22:43
Geografisk sted: kåbehå ve

Re: Iron & Wine

#42 Indlæg af Onkel Tuca » 07 jan 2011 11:23

Beefheart skrev:
attack skrev:
Beefheart skrev:
attack skrev:den nye lyd er måske lidt søgt, men der er gode melodier og halvgode tekster på det nye album
Hvor har du hørt det kommende album henne?
derhjemme, i en promotionkopi.
Heldige asen..

Hele pladen, ende til anden, kan høres og ses fremført af bandet her:

http://www.wnyc.org/thegreenespace/even" target="_blank ... -and-wine/
Jeg venter også spændt på den. Lytter lige nu til webcast.
edit: live er de sgu nok blevet lidt for jammy til min smag synes jeg. Det giver mig stress. Men jeg glæder mig til at høre pladen.

Brugeravatar
Beefheart
Indlæg: 4425
Tilmeldt: 08 feb 2004 14:40
Geografisk sted: Desolation Row

Re: Iron & Wine

#43 Indlæg af Beefheart » 07 jan 2011 15:00

Jeg sidder med bange anelser efter at have set klippet. Nu ved godt, at man skal tage det med et gran salt - da det er (måske) første gang de spiller det nye materiale sammen, efter selve indspilningen. Men der er under en måned til koncerten i VEGA, og jeg frygter netop også endnu en ligegyldig jamsession. Omvendt forventer jeg mig enormt meget af pladen.
if through my cracked and dusted dime-store lips I spoke these words out loud would no one hear me?

Onkel Tuca
Indlæg: 6265
Tilmeldt: 18 maj 2005 22:43
Geografisk sted: kåbehå ve

Re: Iron & Wine

#44 Indlæg af Onkel Tuca » 18 jan 2011 14:54

Nu kan man høre den på luisterpaal http://3voor12.vpro.nl/speler/luisterpa ... l.44383353" target="_blank

Brugeravatar
Beefheart
Indlæg: 4425
Tilmeldt: 08 feb 2004 14:40
Geografisk sted: Desolation Row

Re: Iron & Wine

#45 Indlæg af Beefheart » 25 jan 2011 23:57

Billede

Har hørt den nye plade i gennem nogle gange, og ved stadigvæk ikke rigtig, hvad jeg skal synes. Som en helhed er det langt fra Iron & Wines bedste plade, men for satan hvor er og bliver han interessant at følge:

2002-2003 - The Creek Drank The Cradle og The Sea And The Rythm (Sam Beam underviser på universitet, ved siden af laver han musik på sin 4-track - hvilket resulterer i organisk lo fi soverkammer-folk med guitar/banjo i centrum)

2004 - Our Endless Numbered Days (Sam Beam rykker for første gang i studiet, og hans lyd bliver mere rendyrket og poleret - den honningsøde vokal kommer for alvor i fokus)

2005 - Woman King og In The Reins med Calexico (endnu engang udfordrer han sin egen lyd; kraftigere vokal, mere storladent, grovere perkussionarrangementer, generelt går musikken hen og bliver mere bandorienteret)

2007 - The Shepherd's Dog (den mest alsidige plade til dato; afro-pop inspirationer, psykedeliske elementer, dansable sange, smukke ballader og instrumenteringen bredere end nogensinde før)

2009 - Around The Well (falder lidt ud for kategori, da det er en samling af b-sider og sjælenheder fra både det tidlige og senere materiale - værd at nævne, at på pladen finder man Iron & Wines med længder bedste sang nogensinde; The Trapeze Swinger)

2011 - Kiss Each Other Clean (det akkustiske element i Iron & Wines lyd er blevet erstattet med en mere 70'er-poppet synth-lyd, her er både plads til marimba, saxofon, jazzede basgange, orgel, tværfløjte, doo-wop kor og pladen har generelt en funky feel over sig)

Fælles for alle pladerne, og vel nok Sam Beams absolutte varemærke, er teksternes kvalitet. Han er i mine øjne den bedste sangskriver, der har betrådt denne jord - han skriver om kærlighed, minder, død, tid, dyr, religion, sex, kvindekroppen og sanselige indtryk som ingen anden har gjort det før. Dertil har han det mest komplekse og farverige billedsprog.
if through my cracked and dusted dime-store lips I spoke these words out loud would no one hear me?

Brugeravatar
Broder Salsa
Indlæg: 5689
Tilmeldt: 19 feb 2006 22:05
Geografisk sted: Dodge City

Re: Iron & Wine

#46 Indlæg af Broder Salsa » 26 jan 2011 00:09

Ganske modig udmeldning du lige lancerer i sidste afsnit

Brugeravatar
Beefheart
Indlæg: 4425
Tilmeldt: 08 feb 2004 14:40
Geografisk sted: Desolation Row

Re: Iron & Wine

#47 Indlæg af Beefheart » 26 jan 2011 00:19

Broder Salsa skrev:Ganske modig udmeldning du lige lancerer i sidste afsnit
I can't help it. Han fejer virkelig benene væk under mig gang på gang med sit stærke billedsprog. Når man læser hans tekster/hører hans musik kan man ikke lade være med at forestille sig det. Bl.a. når han fra den nye plader synger:

I saw sickness bloom in fruit trees
I saw blood and a bit of it was mine
I saw children in a river
But their lips were still dry, lips were still dry

...
I saw flowers on a hillside
And a millionaire pissing on the lawn


Og fra en anden sang:

When they caught me the cups caught the blood from my wrist
'Cause a rabbit will run, and a pig has to lay in it's piss
if through my cracked and dusted dime-store lips I spoke these words out loud would no one hear me?

Brugeravatar
Beefheart
Indlæg: 4425
Tilmeldt: 08 feb 2004 14:40
Geografisk sted: Desolation Row

Re: Iron & Wine

#48 Indlæg af Beefheart » 26 jan 2011 00:32

Beefheart skrev:Fælles for alle pladerne, og vel nok Sam Beams absolutte varemærke, er teksternes kvalitet. Han er i mine øjne den bedste sangskriver, der har betrådt denne jord.
Og det skal siges, at jeg har hørt min andel af Waits, Dylan, Cohen, van Zandt, Ritter, Orbison, Young, Cave, Springsteen, Chesnutt, Oldham, Smith, Mann, ham fra Eels og hvad de ellers hedder.. (og det var - off the top og my head - nok min Top 15 over sangskrivere).
if through my cracked and dusted dime-store lips I spoke these words out loud would no one hear me?

Brugeravatar
Gregor XIII
Indlæg: 6519
Tilmeldt: 25 mar 2007 15:40
Kontakt:

Re: Iron & Wine

#49 Indlæg af Gregor XIII » 26 jan 2011 01:10

Men nu kan man jo ikke rigtig isolere teksterne fra det at være 'sangskriver'. Så er han måske den bedste digter der har skrevet sange, gør ham ikke til den bedste sangskriver. I hvert fald ikke i min terminologi.

EDIT: Hermed ikke sagt at jeg ikke synes teksterne virker rigtig gode. De virker gode, og jeg får lyst til at tjekke hans plader ud. Jeg kan heller ikke siger hvad jeg egentlig forstår ved ordet 'sangskriver'. Men det er ikke det samme som 'tekstforfatter'.
Grundet Gregor XIII er vi alle fortabte

Kronoper!

Onkel Tuca
Indlæg: 6265
Tilmeldt: 18 maj 2005 22:43
Geografisk sted: kåbehå ve

Re: Iron & Wine

#50 Indlæg af Onkel Tuca » 26 jan 2011 10:54

Jeg ved ikke om man kan være 1/4 fan af en kunstner men med Sam Beam/I&W elsker jeg ca 1/4 af hans ting og kan ganske enkelt ikke holde ud at høre på de resterende 3/4. Fx på den nye med de der honking saxofoner og pseudo funk congo shit, jeg får fnidder af det.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst