New Zealand

besked
Forfatter
Brugeravatar
tlahoun
Indlæg: 593
Tilmeldt: 07 jul 2005 02:42
Kontakt:

New Zealand

#1 Indlæg af tlahoun » 29 mar 2007 00:47

Jeg har egentlig vidst i et stykke tid at New Zealand havde en interessant scene omkring Flyin Nun selskabet i firserne, men har aldrig rigtig gidet at sætte mig dybere ind musikken eller gjort noget videre for at komme til at høre det. Måske mest på af tilgængeligheden af pladerne og prisen eller ren dovenskab og fordomme. Men nu har jeg i forbindelse med at have hørt en compilation fra Flyin Nun, fundet ud af hvor meget godt der kommet fra NZ. Det er ligsom at åbne for en helt kiste med tonsvis af gamle fede plader som man ikke anede eksisterede :D

Jeg indtil videre meget begejstret for:

Toy Love

Goblin mix

Tall Dwarfs

Verlaines

The Clean

og listen fortsætter...

Velvet underground, punk, syret pop og produktion, sonic youth skævhed, garagerock, echo, keyboard psykedelika, Lofi, eksperimenterende, drone... ja og sikkert meget mere.

Nogen der har anbefalinger? Kender f.eks ikke særlig meget til Dead C, som jeg mener at jeg har set folk herinde høre.

Brugeravatar
beatnickmartin
Indlæg: 2127
Tilmeldt: 15 feb 2003 09:50

#2 Indlæg af beatnickmartin » 29 mar 2007 09:39

Dead C er paa mange maader urbandet for hele den guitarbaserede new-noise scene. Kompromisloest og stoejende, kun TV bands som Vermonster der minder lidt om de der tunge lag af guitar og feedback. Bruce Russell derfra har ogsaa lavet et hav af soloplader der hver gang har vist Thurston Moore hvor oellet skal hentes. Deres kompromisloeshed gaar ogsaa igen rent aestetisk fx blev et overskud af cd-covre til Whitehouse forvandlet til covers til Repent (var det vist( ved at kliste en sort/hvid kopieret forside paa. Der kom en tripple opsamling sidste aar men ellers er der stort set ingen svage plader, mest bare gentagelser. Bruce Russells solo output er lidt mere svingende. jeg har en 6-7 Dead C og en fire BR cd'er du kan laane hvis det er. Vi kan moedes paa fryd en gang i foraaret. men Simon plejede jo at saelge mange af dem, proev at hoer om han ikke stadig har nogen staaende

Dead C er en af de bands jeg aldrig har set live men gerne vil. Nu spillede de jo paa ATP men hjvad hjaelper det mig. Kommer tid

Brugeravatar
beatnickmartin
Indlæg: 2127
Tilmeldt: 15 feb 2003 09:50

#3 Indlæg af beatnickmartin » 29 mar 2007 09:43

Alastair Galbraith har ogsaa lavet nogle ok ting som jeg husker det
Og siltbreeze label'et har vist udgivet flere NZ ting ogsaa

Brugeravatar
beatnickmartin
Indlæg: 2127
Tilmeldt: 15 feb 2003 09:50

#4 Indlæg af beatnickmartin » 29 mar 2007 09:47

Nu stopper jeg - men Smalltown supertsound startede faktisk som en norsk pendant til NZ scenen om end Joakim Haulands sidestilling af at vaere et lille folk omgivet af vand og bjerge.. de lavede ogsaa deres take af Le Jazz Non - en legendarisk NZ comp paa corpus hermeticum ogsaa et godt label for NZ, den kan du ogsaa laane
trackliste
"To Kiss The Wall" - Gate
"Invisible" - Rain
"Witcyst Play Piano Is Spirit" - Witcyst
"Look Out! The Fucking Hot Jet" - Thela
"It's All Just" - Sandoz Lab Technicians
"Howsomever" - Empirical
"The Encompassing" - Omit
"Event (Edit)" - Rst
"Acidez Max 0'4°" - Doramaar
"Minus Eleven" - Lame & Sorry
"The Kaballah Of The Horse Pegasus" - A Handful of Dust
"4:02" - Surface of the Earth

aah ja Gate for pokker - naa the works

Brugeravatar
krea
Indlæg: 10455
Tilmeldt: 16 okt 2003 10:59
Geografisk sted: Kødbyen, 1978

#5 Indlæg af krea » 29 mar 2007 10:35

Jeg har heller aldrig fået gjort mere ved det end Anthology med The Clean. Det er til gengæld også en fremragende opsamling der giver et godt indblik i deres lidt spraglende indierock. Der er både elementer af krautrock, lo-fi og Velvet Underground.
En time mere hip end Jon A.

Brugeravatar
Jess Franco
Indlæg: 38391
Tilmeldt: 30 mar 2005 16:43
Geografisk sted: Dr. Humpp's sex-laboratorium, Argentina 1967.
Kontakt:

#6 Indlæg af Jess Franco » 29 mar 2007 10:37

Sikkert unhip as hell, men nogen der har hørt Datsuns 3. album? Var dybt skuffet over toeren.

Der er vel også nogle få D4 fans her. Har jeg virkelig kun plader med 2 NZ bands... :?

EDIT. Okay, en 45 med Split Enz og deres "Where's Captain Kirk?", har vist også nogle The Enemy numre på comps.

iteration
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 15 aug 2004 17:20
Geografisk sted: Novena, Singapore

#7 Indlæg af iteration » 29 mar 2007 10:53

I en lidt anden boldgade end det psykedeliske fra NZ: This Kind of Punishment

Et efter min mening fuldstændig underkendt postpunk-band. Af mange betragtet som 80'er-musikkens skjulte indflydelse meget senere indierock -- dog det er ikke lige så sort som Joy Division. Pladen A Beard Of Bees er hovedværket, men desværre er ret besværligt at få fingrene i. Så vidt jeg ved, blev der lavet et optryk af det for nogle år siden, men igen i et begrænset oplag.

Det er en musikscene med mange hengemte perler, og nu vil jeg gå i kødet på jeres forslag.

Kode: Vælg alt

SYNOPSIS
     ed [ - ] [ -x ] [ name ]
DESCRIPTION
     Ed is the standard text editor.
Ed, man! !man ed

Brugeravatar
Hylle
Indlæg: 659
Tilmeldt: 11 jul 2002 12:39

#8 Indlæg af Hylle » 30 mar 2007 21:27

I denne tråd burde The Chills nævnes, og hvis ikke jeg har overset det, så er de ikke. De er endnu bedre end The Clean, og nummeret "Pink Frost" er et af de allerbedste New-wave/Post-punk numre, der nogensinde er født. Jeg anbefaler på det varmeste opsamlingen "Kaleidoscope World".

Brugeravatar
Professoren
Indlæg: 2095
Tilmeldt: 12 nov 2002 14:49
Geografisk sted: abernes planet

#9 Indlæg af Professoren » 05 apr 2007 11:48

De fire bedste bands er efter lidt overvejelse

The Clean

This Kind of Punishment

The Chills

Tall Dwarfs

Ikke nødvendigvis i den rækkefølge. The Bats skal egentlig stå ved siden af The Clean.

Os der kan lide This Kind of Punishment havde en virkelig lækkerbisken i form The Cakekitchens koncert til Pop Revo sidste år, hvor han jo også spillede flere af de gamle TKoP sange. Også sindsygt fedt at ved samme lejlighed få fat i så mange godbidder fra den omfattende diskografi, når nu de generelt er så svære at opdrive. Mindre eksklusivt bliver det selvfølgelig ikke af at manden nu bor på New Zealand igen, og jeg tror ikke jeg havde kunnet overbevise de andre i Pop Revo om at flyve ham ind derfra. :P

Nå men det her kunne ju fylde en pæn længde. Det kan jeg ikke lige oveskue, så tror bare jeg smider nogle flere navne på bordet:

Dead Famous People, Able Tasmans, Jean Paul Sartre Experience, Snapper, Look blue go purple, 3d´s, King Loser, Solid Gold Hell, Sneaky Feelings osv, osv, osv, osv, osv.
"Wherever you go there is always something that hurts more or less"

Brugeravatar
Regular John
Indlæg: 3509
Tilmeldt: 11 aug 2005 20:17
Geografisk sted: Aalborg

#10 Indlæg af Regular John » 05 apr 2007 12:53

Jess Franco skrev:Sikkert unhip as hell, men nogen der har hørt Datsuns 3. album? Var dybt skuffet over toeren.
Har hørt den en enkelt gang. Umiddelbart synes jeg også den var en skuffelse ligesom deres andet album. Det er godt nok en skam, havde ellers høje forventninger efter den første. For satan hvor sparker den røv!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 3 gæster