paisley underground-tråden

Besvar
besked
Forfatter
verboten
Indlæg: 4145
Tilmeldt: 02 jul 2003 13:37

paisley underground-tråden

#1 Indlæg af verboten » 22 nov 2005 23:26

jeg har været på jagt efter alt hvad allmusic har listet under denne betegnelse, men nu stoler jeg ikke bare blindt på deres genre-inddelinger, så jeg vil gerne have andres besyv med. hvilket albums er essentielle paisley underground-albums i dine øjne?

jeg vil mene, at mesterværket (af dem jeg har hørt) må være THE RAIN PARADEs "emergency third rail power trip", selvom THE LONG RYDERS' ep "10-5-60" også kommer op i nærheden.

plader der allerede står på listen over "must-haves" er forøvrigt:
BEFOUR THREE O'CLOCK · happen happened
DREAM SYNDICATE · days of wine and roses
RAINY DAY · rainy day

magnus må kunne hjælpe her. og hvad med fatcap og iteration?
nu mener jeg forretning!

Brugeravatar
Jess Franco
Indlæg: 38391
Tilmeldt: 30 mar 2005 16:43
Geografisk sted: Dr. Humpp's sex-laboratorium, Argentina 1967.
Kontakt:

#2 Indlæg af Jess Franco » 22 nov 2005 23:33

Kender ikke så meget til 'genren', men Long Ryders' "Native Sons" er en gudeplade.

Brugeravatar
Mads N.
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 02 okt 2005 22:16
Kontakt:

#3 Indlæg af Mads N. » 22 nov 2005 23:36

hvad er det?

verboten
Indlæg: 4145
Tilmeldt: 02 jul 2003 13:37

#4 Indlæg af verboten » 22 nov 2005 23:41

Jess Franco skrev:Kender ikke så meget til 'genren', men Long Ryders' "Native Sons" er en gudeplade.
jeg har den, og jeg bryder mig ikke så meget om den. "state of our union" er bedre, mit begrænsede antal gennemlytninger taget i betragtning. det virker som om de ikke rigtig kan bestemme sig for roots-røvballe eller byrds-inspirationen på "native sons". men måske tager jeg helt helt fejl.
Mads N. skrev:hvad er det?
allmusic.com skrev:The Paisley Underground was the most distinctive subgenre of jangle pop in the mid-'80s. Like jangle pop, the bands in the paisley underground revived the clean, chiming textures of folk rock, but they had a more psychedelic bent to their sound. Jangle-pop bands weren't necessarily revivalists -- they updated the ringing guitars and melodies of '60s guitar pop for the '80s -- but the paisley underground was determined to keep the sound of the '60s alive, through their music and their appearance. The paisley underground gained a dedicated following in the American underground during the mid-'80s, but their audience declined in the late '80s and the scene soon disappeared
det passer vist meget fint. jeg er ganske pjattet med lyden på pladerne. forestil dig the smiths, hvis marr havde lyttet til psych og country, og det kunne høres i musikken. andre har sikkert andre bud på hvordan det lyder, men alle burde eje rain parade-pladen jeg nævner i det første indlæg...
nu mener jeg forretning!

Brugeravatar
Mads N.
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 02 okt 2005 22:16
Kontakt:

#5 Indlæg af Mads N. » 22 nov 2005 23:45

mmm det lyder jo skide godt.

havde godt på fornemmelsen at det var noget jeg burde tjekke ud. det gør jeg hermed.

iteration
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 15 aug 2004 17:20
Geografisk sted: Novena, Singapore

#6 Indlæg af iteration » 23 nov 2005 00:02

Uha uha. Lækkert.
verboten skrev: det passer vist meget fint. jeg er ganske pjattet med lyden på pladerne. forestil dig the smiths, hvis marr havde lyttet til psych og country, og det kunne høres i musikken. andre har sikkert andre bud på hvordan det lyder, men alle burde eje rain parade-pladen jeg nævner i det første indlæg...
Emergency (...) med Rain Parade er et efter min mening overset mesterværk. Af andre gode, relaterede - men ikke nødvendigvis jangle pop-agtige - plader bør man nok kigge efter:

Opal - Happy Nightmare Baby: Mere psykedelisk, mere udsyret og med Kenda Smith på vokalen.
Kendra Smith - The Guild of Temporal Adventure: Videre med Kendra Smith. Den markerer i høj grad den californiske tendens (læs: Roback, Smith, Going Home, ...) fra det koket og poppede til de drømmende og psychede guitarlag, der senere skulle præge Mazzy Star langt op i 90'erne.
Viva Saturn - Brightside: Steven Robacks egen gruppe efter bl.a. The Rain Parade. Det er et meget oplagt lyt.

Kode: Vælg alt

SYNOPSIS
     ed [ - ] [ -x ] [ name ]
DESCRIPTION
     Ed is the standard text editor.
Ed, man! !man ed

Brugeravatar
Viskarne
Indlæg: 14063
Tilmeldt: 18 feb 2004 21:09
Kontakt:

Re: paisley underground-tråden

#7 Indlæg af Viskarne » 23 nov 2005 00:08

verboten skrev:DREAM SYNDICATE · days of wine and roses
jeg er generelt på udebane her, men det kan ikke gå stærkt nok med at få købt denne her. Jeg kan huske at jeg stod i Van Rock og skulle vælge mellem den og Green med R.E.M. for mange, mange år siden, og der er slet ingen tvivl om at jeg træf det rette valg. Jeg har slidt den plade op.
spent pride arms talking yellow age.

Brugeravatar
Fuzz Daddy
Indlæg: 4863
Tilmeldt: 11 jul 2002 12:38
Geografisk sted: Mavabase Alpha
Kontakt:

Re: paisley underground-tråden

#8 Indlæg af Fuzz Daddy » 23 nov 2005 00:10

Viskarne skrev:
verboten skrev:DREAM SYNDICATE · days of wine and roses
jeg er generelt på udebane her, men det kan ikke gå stærkt nok med at få købt denne her. Jeg kan huske at jeg stod i Van Rock og skulle vælge mellem den og Green med R.E.M. for mange, mange år siden, og der er slet ingen tvivl om at jeg træf det rette valg. Jeg har slidt den plade op.
Men du har da fået købt et nyt ex. af Green i mellemtiden, ing !
Well, I used to be a woman, you know
I took you for a ride,
I let you fly my airplane
It looked good for your pride.
'Cause you're the kind of man you know
Who likes what he says.
I wonder what's it's like
To be so far over my head.

Brugeravatar
Viskarne
Indlæg: 14063
Tilmeldt: 18 feb 2004 21:09
Kontakt:

Re: paisley underground-tråden

#9 Indlæg af Viskarne » 23 nov 2005 00:12

Fuzz Daddy skrev:Men du har da fået købt et nyt ex. af Green i mellemtiden, ing !
jo, efter nogen år. Den har jeg måske hørt 8 gange, mens jeg har hørt Days of Wine and Roses 80 gange.
spent pride arms talking yellow age.

verboten
Indlæg: 4145
Tilmeldt: 02 jul 2003 13:37

Re: paisley underground-tråden

#10 Indlæg af verboten » 23 nov 2005 00:14

Viskarne skrev:
verboten skrev:DREAM SYNDICATE · days of wine and roses
jeg er generelt på udebane her, men det kan ikke gå stærkt nok med at få købt denne her. Jeg kan huske at jeg stod i Van Rock og skulle vælge mellem den og Green med R.E.M. for mange, mange år siden, og der er slet ingen tvivl om at jeg træf det rette valg. Jeg har slidt den plade op.
det værste er faktisk, at de har haft den i min lokale biks indtil for en uge siden. da jeg ville købe den i lørdags var den væk. mint vinyl til 12 euro. satans.

desuden tror jeg, min begejstring for paisley underground-tingene må betyde, at jeg på et tidspunkt skal have mig en r.e.m-plade. tror.
nu mener jeg forretning!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst