klassisk

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
La Mouche
Indlæg: 14437
Tilmeldt: 16 nov 2005 17:19

Re: klassisk

#631 Indlæg af La Mouche » 25 okt 2016 22:31

Nu postede min komponist-buddy på facebook, Jexper Holmen, også denne her for to ringmodulerede klaverer (plus det løse)

men sådan noget hardcore modernisme er jo selvfølgelig noget lidt andet end Rachmaninov :)




"Mantra is a composition by the German composer Karlheinz Stockhausen. It was composed in 1970 and premiered in autumn of the same year in Donaueschingen. The work is scored for two ring-modulated pianos; each player is also equipped with a chromatic set of crotales (antique cymbals) and a wood block, and one player is equipped with a short-wave radio producing morse code or a magnetic tape recording of morse code. In his catalogue of works, the composer designated it as work number 32."

Brugeravatar
La Mouche
Indlæg: 14437
Tilmeldt: 16 nov 2005 17:19

Re: klassisk

#632 Indlæg af La Mouche » 26 okt 2016 16:19

Min 'Modern Classical' playliste på Spotify, med de bedste af de ting jeg poster herinde. Nu med flot kosmisk 'star cluster' ikon fordi Spotify ENDELIG tillader ikoner og forklarende tekst på playlister! Der skal jo i virkeligheden så lidt til at gøre Mouchen glad.

Billede

https://open.spotify.com/user/113192036 ... 560Nh4rWJ5

Brugeravatar
La Mouche
Indlæg: 14437
Tilmeldt: 16 nov 2005 17:19

Re: klassisk

#633 Indlæg af La Mouche » 24 nov 2016 22:55

ruthner skrev:Anbefalinger af kompositioner af musik for to klaverer?
Nu har jeg opdaget Matthias Spahlinger - "Farben Der Frühe" for SYV klaverer....

det er på spotify i højere kvalitet, det her er en live-optagelse:



...men det er Anton Webern-agtigt avantgarde, og det er jo ikke alle der er til det.

Brugeravatar
yossarian
Indlæg: 7291
Tilmeldt: 11 jul 2002 11:10
Spotify: https://open.spotify.com/user/113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Re: klassisk

#634 Indlæg af yossarian » 09 jan 2017 22:10

Den mindste knægt herhjemme er ret vild med symfonisk musik i den romantiske tradition med Melodi På Den Store Klinge - tænk Má Vlast, Beethovens 6. osv. Jeg er ikke så skarp i det hjørne af den klassiske musik (heller) og jeg beder derfor om anbefalinger af nogle ting, der kan udvide hans horisont, altså symfonisk tonedigtning/"program-musik" med Store Følelser.
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13482
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: klassisk

#635 Indlæg af Antimatter » 09 jan 2017 23:31


Jeg elsker dynamikken i det her værk af Zelenka. Min viden om kompositionsmusik fra før det 20. århundrede er desværre ikke eksisterende.
Le nouveau jeune couchon

Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13482
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: klassisk

#636 Indlæg af Antimatter » 11 jan 2017 13:43

yossarian skrev:Den mindste knægt herhjemme er ret vild med symfonisk musik i den romantiske tradition med Melodi På Den Store Klinge - tænk Má Vlast, Beethovens 6. osv. Jeg er ikke så skarp i det hjørne af den klassiske musik (heller) og jeg beder derfor om anbefalinger af nogle ting, der kan udvide hans horisont, altså symfonisk tonedigtning/"program-musik" med Store Følelser.


Måske er det her noget for Yossarians knægt? Det er en programmusik, der besynger komponistens caraibiske barndomsminder i stedet for centraleuropæiske floder. Velkendt, men anderledes.
Le nouveau jeune couchon

Brugeravatar
yossarian
Indlæg: 7291
Tilmeldt: 11 jul 2002 11:10
Spotify: https://open.spotify.com/user/113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Re: klassisk

#637 Indlæg af yossarian » 14 jan 2017 13:27

Det er super, især den mærkelige samba/dans i anden sats. Han var åbenbart en farvestrålende fyr, ham Gottshalk
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
La Mouche
Indlæg: 14437
Tilmeldt: 16 nov 2005 17:19

Re: klassisk

#638 Indlæg af La Mouche » 20 sep 2017 13:22

Orgelmusik af Per Nørgård, gratis på søndag.

https://www.facebook.com/events/1649593 ... null%22%7D

Gratis albumkoncert —
— Per Nørgård: Orgelbogen & Canon
Jens E. Christensen, orgel

Jens E. Christensen opfører sit nye album i fuld længde. Per Nørgårds stemningsfulde stykker fra ‘Orgelbogen’ og den imponerende, storstilede ‘Canon’ viser den verdensberømte danske komponist fra sin mest kompromisløse og fascinerende side.

Nørgård kunne i juli fejre 85-års fødselsdag, og i den forbindelse udgav Dacapo Records Jens E. Christensens helt nye indspilning af de to grundpiller i Nørgårds tætte forhold til orglet. Ved denne gratis koncert i Vor Frelsers Kirke opfører organisten albummet i sin fulde længde – med alt, hvad dertil hører af uendelighedsrækker og rytmiske arbejder med gyldne snit.

★★★★★ “Alt indholdet på udgivelsen er kunst. Jens E. Christensen er en eminent guide på denne rejse” Per Rask Madsen, Magasinet Klassisk

★★★★ “Man kan bare lukke øjnene og lade sig indlulle i en klangverden, der er både hypnotiserende og fascinerende” Lars Geerdes, Flensborg Avis

★★★★ “En væsentlig udgivelse med overbevisende spil af en organist, der er dus med sit stof” Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad

JENS E. CHRISTENSEN
Siden 1989 organist ved Vor Frelsers Kirke i København, hvorfra han også debuterede i 1976 som elev af Grethe Krogh. Har uropført mere end 80 orgelværker af komponister som Per Nørgård, Axel Borup-Jørgensen, Ib Nørholm, Karsten Fundal og Pelle Gudmundsen-Holmgreen. Modtog i 1980 Musikanmelderringens Kunstnerpris, i 2009 Dansk Komponistforenings Musikpris.

PER NØRGÅRD
Født 1932 i København. Blev som 17-årig elev af Vagn Holmboe, allerede inden han blev optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. En af forkæmperne for den centraleuropæiske modernismes indtog i Danmark i løbet af 1960’erne, hvor han med uendelighedsrækken fandt frem til sin berømte serielle kompositionsteknik. Har komponeret mere end 400 værker, herunder otte symfonier. Modtager af flere store priser såsom Sonnings Musikpris (1996) og senest Ernst von Siemens’ Musikpris (2016).

https://www.dacapo-records.dk/

Brugeravatar
La Mouche
Indlæg: 14437
Tilmeldt: 16 nov 2005 17:19

Re: klassisk

#639 Indlæg af La Mouche » 13 dec 2017 17:22

Olivier Messiaen orgel julekoncert på Fredag på vesterbro.

https://www.facebook.com/events/567658666898638/

"Oplev den stemningsfulde traiditon med La Nativité du Seigneur (Herrens fødsel) af Olivier Messiaen i Sct. Matthæus Kirke.

Ni musikalske meditationer over Herrens fødsel ledsaget af læsninger og forskellige lysstemninger og tableauer.

Philip Schmidt-Madsen, orgel
Louise Sihm Knudsen, oplæsning
Lars Egegaard Sørensen, lysdesign

En tradition på Vesterbro siden 2012"



WIKI: "The work is one of the earliest to feature elements that were to become key to Messiaen's later compositions, such as the extensive use of the composer's own modes of limited transposition, as well as influence from birdsong, and the meters and rhythms of Ancient Greek and traditional Indian music."

Brugeravatar
La Mouche
Indlæg: 14437
Tilmeldt: 16 nov 2005 17:19

Re: klassisk

#640 Indlæg af La Mouche » 28 feb 2018 16:19

Der er gratis pulsarfestival på konservatoriet fra i næste uge, den. 7 marts.

bl.a. med en af mine favoritkomponister, den sydkoreanske Unsuk Chin, der studerede under den mægtige Gyorgy Ligeti.

Billede

https://www.dkdm.dk/Det-sker/Festivaler/PULSAR-2018

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst