Current 93

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
UziFrank
Indlæg: 4229
Tilmeldt: 17 nov 2005 02:43
Geografisk sted: kbh n
Kontakt:

Re: Current 93

#101 Indlæg af UziFrank » 05 dec 2011 23:27

Lang skrev: Er manden ikke nihilist eller det der er værre?
Sidst jeg læste noget om ham var manden erklæret kristen.
ekkovoid skrev:Jeg kender ham kun som værende meget gavmild.
Måske derfor skal der penge i kassen.
You're a headless chicken!

Brugeravatar
ekkovoid
Indlæg: 2322
Tilmeldt: 16 jul 2002 11:05
Kontakt:

Re: Current 93

#102 Indlæg af ekkovoid » 05 dec 2011 23:38

UziFrank skrev:
ekkovoid skrev:Jeg kender ham kun som værende meget gavmild.
Måske derfor skal der penge i kassen.
Touché! :D

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Current 93

#103 Indlæg af Fisker Thomas » 06 dec 2011 10:57

Det bliver en lang en, den her.

Jeg ved ikke helt hvem der tvinger folk til at købe de genudgivelser, hvis ikke de har lyst og har originalerne. Jeg synes det er et glimrende tilbud til de mennesker, der af den ene eller anden grund gerne vil have en vinyludgave af deres Current 93-plader, men som ikke vil betale priserne på brugtmarkedet. Det kan være fordi de hellere vil have vinyl end cd, eller at de hellere vil have vinyl end download, eller at de hellere vil støtte musikerne end brugtpladeforhandlerne.

Der er også et samlermotiv, men jeg tror UziFrank overvurderer hvor mange der køber, bare fordi stregkoden eller et billede er anderledes end på den udgave, de har i forvejen. Jeg gør det formentlig (om end jeg bestemt ikke køber alt ukritisk), men personligt ville jeg da ønske han lod være med at genudgive pladerne. Mine originaler bliver mindre værd, og jeg må bruge lidt penge på at vedligeholde samlingen. Men jeg kan jo sådan set bare lade være med at vedligeholde samlingen, hvis det er det jeg vil.

Jeg har flere gange bemærket, at Uzien har set sig sur på den der sponsoratmodel, der var på BSATS og AaHM. Hvad BSATS angår, så var den en nødvendighed for at få udgivet og indspillet pladen efter World Serpents krak. Hvad AaHM angår, så tror jeg det var fordi, BSATS-udgivelsen viste, at der var en interesse for den model blandt lytterne. Muligvis også af økonomiske årsager: studietid er temmelig dyr, og Current 93 indspiller for det meste i studiet, ligesom der er mange musikere osv. De er, så vidt jeg ved, ikke helt billige at lave, de plader, og med svigtende pladesalg osv., så må man jo tænke kreativt hvis man gerne vil bruge studietid.

Så er der det med navnene på pladen. Jeg har flere gange forklaret dig, at det jeg var interesseret i ved limitedudgaverne af de nævnte udgivelser, er bonusmaterialet i fysisk format. Jeg antager du mener, jeg lider af falsk bevidsthed. Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg fortæller det her én gang til for Prins Knud, men som jeg flere gange har nævnt, så er jeg ikke udpræget begejstret for den der navneting. Men – uden at gøre mig til dommer over andres motivationer uden at kende til dem – så antager jeg, at de fleste var interesserede i ekstramaterialet, snarere end den der navneting. Som de fleste jeg kender, så som en lidt fjollet eller sjov ekstrating. Men de kan selvfølgelig også lide af falsk bevidsthed – det bestemmer UziFrank suværent med sin privilegerede adgang til folks virkelige motiver. Når jeg så alligevel ikke fravalgte at få navnet på (det var også en mulighed), så var det først og fremmest ud fra en samlerlogik, der tilsagde at det ville svare til at smide et fjollet klistermærke på coveret ud, eller at hænge en med-albummet-medfølgende plakat op, e.l. Og der vejede min samlermani tungere end risikoen for at blive latterliggjort på internettet. Men det ændrer ikke ved, at jeg var interesseret i ekstramaterialet, ikke i det andet der.

Ekstramaterialet var i øvrigt langt mere interessant på BSATS end på AaHM, og mon ikke også det var en af grundene til. at der ikke var limitedmulighed på Baalstorm og HoneySuckle Æons? At det, for at være de ekstra penge værd, også skulle være et bonusmateriale, der tilbød noget andet og mere end en dvd og et andet mix af albummet? Det kunne man jo overveje. Ligesom jeg også har indtryk af, at de to sidstnævnte plader har været noget billigere at lave end de to førstnævnte, idet der ikke har været helt så mange medvirkende og helt så store afstande musikerne imellem.

Det er meget krudt at bruge på noget, jeg vist har forklaret for Uzien mere end én gang, men når jeg gør det, så er det dels fordi den der billede- og navneting på en og samme tid både byder mig principielt imod, og kan forsvares ud fra nogle overvejelser om indspilningssituationer og økonomiske muligheder i vore dage. Er det værre eller bedre, end at Amanda Palmer (mener jeg det var) f.eks. satte en del private artefakter til salg på ebay, tydeligvis som fan-ting, og der tjente meget mere end hun nogensinde har gjort på en plade?

Det knytter an til nogle principielle overvejelser om indspilningssituationer, og hvordan musikere, der ønsker noget andet end soveværelsesoptagelser, får råd til at bruge tid i studiet. I forbindelse med diskussioner om udynamisk lortelyd på mange nyere udgivelser, har jeg tit tænkt på, at det måske ikke kun er komprimering og digitale optagelser, der har skylden, men i mange tilfælde også, at studietiden og brugen af studieteknikere forekommer mig at være på retur. Jeg er heldigvis ikke musiker selv, men jeg kender en del, der har brugt ret omfattende beløb på studietid: det er beløb, der ofte kan høres når man sammenligner med soveværelsespladen. Men hvordan helvede får man råd, hvis ikke der skal gå 5-10 år mellem hver eneste plade?

Selvfølgelig udnytter Tibet, at han har en loyal fanbase, og jeg skal bestemt ikke påstå, at han ikke kan finde ud af at tjene penge, men jeg synes også, at langt de fleste af ekstratingene, og langt de fleste af genudgivelserne har været 100% i orden, og lavet med stor nænsomhed ift. originalerne. Der har bestemt været enkelte ting, hvor koen blev malket rigeligt, og der har jeg (og en del andre) så ladet være med at købe ekstratingene; Om-splitten og forskellige vinylfarver i almindelighed, f.eks. (men man ved jo også, at manden jo selv er samler, og faktisk synes det er fedt med forskellige vinylfarver). Ift. de kommende genudgivelser, så antager jeg, at de ting, der lige er blevet genudgivet på vinyl ikke bliver genudgivet én gang til.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
sundog
Indlæg: 98
Tilmeldt: 05 nov 2009 21:29
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Current 93

#104 Indlæg af sundog » 06 dec 2011 12:29

Hvor har jeg dog ikke kunnet holde ud at høre den mands stemme siden jeg hørte ham i nedenstående podcast-interview sige: "you just have to keep on going and (...) remembering (...) just how lucky we are to be born". Måske særligt fordi jeg altid gerne først og fremmest har forbundet Current 93's musik med en stor (gnostisk) indignation over netop dette forhold. Jeg tænker at det nok ikke er tilfældigt, at der ingen nye samarbejder har været mellem Tibet og Ligotti siden start-nullerne, fra hvilken tid af den gnostiske indignation for alvor synes at have været i aftagende til fordel for et mere domesticeret forhold til kristendommen.
Så uhyggeligt.


http://hw.libsyn.com/p/7/2/1/721e08d17e ... 88bdc3081e
”Kriton, vi skylder Asklepios en hane. Husk endelig at få den betalt!”

Sokrates sidste ord.

Brugeravatar
UziFrank
Indlæg: 4229
Tilmeldt: 17 nov 2005 02:43
Geografisk sted: kbh n
Kontakt:

Re: Current 93

#105 Indlæg af UziFrank » 06 dec 2011 12:40

:D Jeg sad lige og tænkte der måtte være et eller andet galt, når Fiskeren ikke meldte sig på banen til sådan en her.

Som jeg også skrev tidligere var det måske heller ikke så meget en kritik af hvorfor folk købte pladerne, men snarere af Tibets motiver og valg i forbindelse med sine udgivelser. Jeg køber i øvrigt ikke den der med "at det kun kunne lade sig gøre" hvis han fik sine fanboys ind over, alle andre kunstnere formår det på trods, selv har jeg indspillet og udgivet en plade som lyder bedre en adskillige tidligere C93 plader, så dét burde ikke være så svært. Jeg har også selv været kæmpe C93 fanboy, for fa'en jeg fløj ud af landet og så bandet år FØR Fiskeren. Men nu skal jeg lade være med at drille yderligere.
You're a headless chicken!

Brugeravatar
ekkovoid
Indlæg: 2322
Tilmeldt: 16 jul 2002 11:05
Kontakt:

Re: Current 93

#106 Indlæg af ekkovoid » 23 feb 2012 15:03

Gratis Current 93-single til download fra mit lille label. Lige her.

Billede

Brugeravatar
Mourning Star
Indlæg: 370
Tilmeldt: 28 maj 2006 22:48

Re: Current 93

#107 Indlæg af Mourning Star » 23 feb 2012 22:42

UziFrank skrev:Hvis man har fulgt bare lidt med de sidste 5-10 år så ved man godt at Tibet prøver at lukrere hvor det er muligt. Det bedste eksempel er da han blandt andet finansierede en plade ved at lade folk betale for at blive takket i bookletten, eller udgav limiterede og signerede teksthæfter med sin lyrik til overpris - Tibet leecher på sine uvidende, eller fortabte fanboys som f.eks. Fisker Thomas (ikke at FT er uvidende hvad C93 angår). Langt det meste interessante materiale er vel stadigt tilgængeligt på cd bl.a, eller lovlig/ulovlig download.. Det er lettere naivt at tro at han med genudgivelserne blot ønsker at få sin musik ud til folket. Ikke at jeg er imod at folk tjener penge på deres musik, men måden Tibet gør det på, synes jeg oftest mere ligger under for et ønske om at tjene lidt dadler, fremfor at lave noget der faktisk kvalitativt er ok, eller relevant som genudgivelse.
:lol:

Jeg vil i øvrigt høre singlen fluks, ekkovoid.
You know it gets hard again when I'm far away from you

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Current 93

#108 Indlæg af Fisker Thomas » 24 feb 2012 10:03

Jeg har downloadet singlen, men ikke lige fået den hørt. Jeg gætter på den er bootlegget på vinyl i "93" eksemplarer inden for tre måneder.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23260
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Current 93

#109 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 02 feb 2014 18:18

Jeg har altid troet, at Current 93 bestemt ikke ville være noget for mig, men nu er jeg faldet ret pladask for Nature Unveiled. Hvilke andre plader skal man høre, hvis man er sygt klar på Nature Unveiled, men afskyr deres Ringenes Herre-folk?
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Current 93

#110 Indlæg af Fisker Thomas » 02 feb 2014 18:34

secondtoughestintheinfant skrev:Jeg har altid troet, at Current 93 bestemt ikke ville være noget for mig, men nu er jeg faldet ret pladask for Nature Unveiled. Hvilke andre plader skal man høre, hvis man er sygt klar på Nature Unveiled, men afskyr deres Ringenes Herre-folk?
Man skal tjekke høre In Menstrual Night, Live at Bar Maldoror, Dogs Blood Rising samt Dawn, som er den svageste af de nævnte.

Fra den senere diskografi kan man overveje at gå i gang med Faust, evt. Bright Yellow Moon og I Have A Special Plan For This World.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster