Papa M - One, Two, Three, Four, Five og Six

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
æsmet
Indlæg: 9127
Tilmeldt: 18 mar 2004 21:59

Papa M - One, Two, Three, Four, Five og Six

#1 Indlæg af æsmet » 07 maj 2023 14:05

I årene 2003 og 2004 laver Papa M seks singler som en form for dagbog. En tour-dagbog? Jeg har ikke sat mig nok ind i hvilken tour, det måtte være. Jeg ved dog, at hvis jeg sætter disse seks singler sammen til min egen lille opsamling, så er der tale om prima Papa M. Ømheden og storheden er så rørende. Jeg bliver nødt til at dele denne betragtning med andre. Hvis man vil have det bedste af det bedste ved Papa M, så består det groft sagt - og helt kogt ned - af disse seks singler. Det giver 17 numre i alt. Det er mig en gåde, man ikke har lavet det til en plade fra Drag Citys side.

Den første af singlerne hedder sjovt nok One og består af Flashlight Tornado, Beloved Woman og I Am The Light. I Am The Light er et cover af Rev. Gary Davis. Opbygningen over disse tre numre er uovertruffen. Lyt:

Papa M - One:


Flashlight Tornado


Beloved Woman


I Am The Light
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Brugeravatar
æsmet
Indlæg: 9127
Tilmeldt: 18 mar 2004 21:59

Re: Papa M - One, Two, Three, Four, Five og Six

#2 Indlæg af æsmet » 07 maj 2023 14:32

Samhørigheden er stor for disse singler, for hør hvordan Two starter med Black Is The Color. Det er som fra samme plade som den forrige single. Små sager af opbyggelighed og bestand. En sten ad gangen. Jeg elsker det så højt. Black Is The Color er nok det, man vil kalde en traditional. Et fundet nummer uden direkte afsender. Så har vi Mary Was The Kind og World's Greatest Sin. World's Greatest Sin laver en sjov ting med stilhed, så man tænker, nummeret er slut i lang tid, inden en afslutter sætter ind så smukt.
Papa M - Two:


Black Is The Color


Mary Was The Kind


World's Greatest Sin
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Brugeravatar
æsmet
Indlæg: 9127
Tilmeldt: 18 mar 2004 21:59

Re: Papa M - One, Two, Three, Four, Five og Six

#3 Indlæg af æsmet » 07 maj 2023 14:56

Three er, som coveret illustrerer, mere ud ad vinduet og mindre på seng. Går perfekt til at lade verden passere i det tempo, dagen nu sætter, og hvilke gear i bussen, der virker. Wild Mountain Thymes vækker et minde i mig: den måde, Papa M kommer ind med stemmen i I Of Mine fra Papa M Sings. Så vi har altså Wild Mountain Thyme som en traditional, der kommer og hører sig til. Så har vi Truckstop Girl, der er et cover af Little Feat. Vi har Who Knows, der har den der Papa M-flyder over sig. Vi har Three:

Papa M - Three:


Wild Mountain Thyme


Truckstop Girl


Who Knows
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Brugeravatar
æsmet
Indlæg: 9127
Tilmeldt: 18 mar 2004 21:59

Re: Papa M - One, Two, Three, Four, Five og Six

#4 Indlæg af æsmet » 07 maj 2023 15:19

Det er på Four, det peaker. Long May You Burn, Red Curtains og Local Boy Makes Good. De tre numre hænger sammen af en Twin Peaks-agtig drone i underdelen. Måske er det bare mig, der har det sådan i underbukserne af røde gardiner. Kan være indbildning, men jeg siger da til mig selv, at den starter et sted i Long May You Burn og slutter i starten af Local Boy. Local Boy gør det ret frækt til sidst. Spiller han egentlig det hele selv i alle numre? Man kunne næsten tro det. Man skulle næsten tro det. Det er Four:

Papa M - Four:


Long May You Burn


Red Curtains


Local Boy Makes Good
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst