KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

Lister over bedste plader, singler, kunstnere osv.

KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

Afstemning sluttede 15 maj 2022 09:23

Curtis Mayfield - Move On Up
34
54%
Madonna - Like A Prayer
29
46%
 
Afgivne stemmer: 63

besked
Forfatter
Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23176
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#11 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 maj 2022 12:26

Kunne ikke være mere uenig. Jeg synes altid, man akut kan mærke, hvor martret den biologiske Madonna er af katolicismen. Lidt på samme måde som Sinead O'Connor, selvom hun bevæger sig inden for en noget mere transparent inderlighedsdiskurs. Jeg synes i hvert fald på ingen som helst måde, Madonna profanerer religion, hun undersøger bare religions intime relation til det seksuelle.

Og altså, ingen ømhed i "Borderline", "Like a Virgin", "True Blue" osv.? Det, der gør en sang som "Like a Virgin" til en all-timer er da netop, at ømheden fremstår genuin.

Angående "WAP", så opfatter jeg den mere som en think piece end som musik. Den lyder som noget, der er købt og betalt af Condé Nast.
Det er tekst, og det er spændende.

Brugeravatar
eini
Indlæg: 9510
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: Femø

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#12 Indlæg af eini » 13 maj 2022 12:40

Jeg kan faktisk helt ærligt svare at nej, jeg mærker ingen ømhed i nogen af de sange. Derfor er de godt nok bangers alligevel. Men det imponerende ved Madonna for mig er at hun knækkede koden til at bryde den maskuline hegemoni. Hun gjorde det ved at gøre det samme som herskermændene, ved at være i fuldkommen kontrol, distanceret fra alle oprigtige følelser, og så bruge det udgrænsedes værdier som symbolik og gøre det til sit materiale. Hun approprierede først og fremmest sig selv.

WAP som sang er højst 'okay', men jeg elsker virkelig sang og video sammen som værk. Det er lige modsat det madonnaske: udover at det først og fremmest er en nærmest ubehageligt kropslig oplevelse at se WAP-videoen, bruger den også kulturelle koder til at incitere kropslige reaktioner, frem for at bruge idéen om kropslige reaktioner til at incitere en kulturel positionering. WAP er selvfølgelig alligevel ultimativt problematisk fordi hensigten i sidste ende er kulturel og monetær positionering og understreger hvordan frigørelse ikke er muligt som andet end udvidelse af territorie for udbytning in this day and age, men som værk isoleret set er det langt mere ægte seksuelt frigjort end noget Madonna har lavet.
Senest rettet af eini 13 maj 2022 12:45, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23176
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#13 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 maj 2022 12:43

Man er vel også nødt til at tage historien med i betragtningen, er man ikke? Det, Madonna gjorde, var fuldkommen revolutionerende, og hun var på alle måder en trailblazer i de stokkonservative 80ere. "WAP" kommer med hele Systemet Condé Nast og den kulturelle elite i ryggen.
Det er tekst, og det er spændende.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23176
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#14 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 maj 2022 12:48

Måske er spørgsmålet i virkeligheden, om det overhovedet er muligt for noget som helst, der er lavet i dag, at fremstå mere oprigtigt end noget som helst, der blev lavet i 80erne.
Det er tekst, og det er spændende.

Brugeravatar
eini
Indlæg: 9510
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: Femø

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#15 Indlæg af eini » 13 maj 2022 12:49

Jo, måske, altså hun har haft helt utrolig kulturel impact, hun er som fænomen endeløst fascinerende og imponerende, men jeg bliver bare mere og mere i tvivl om hvorvidt hun bragte os længere fra end tættere på mål, hvis målet er en bedre balance mellem maskuline og feminine værdier og frisættelse af det feminine fra udelukkende at tjene det maskuline (hvilket jeg personligt mener målet er). Her taler jeg selvfølgelig først og fremmest om hende som feministisk frigørelsesikon.

Brugeravatar
eini
Indlæg: 9510
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: Femø

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#16 Indlæg af eini » 13 maj 2022 12:51

Men det er i øvrigt rigtigt at WAP mere er kulminationen på en kollektiv kulturel bevægelse end et kunstnerisk værk med en udtænkende og skabende afsender, og det er nok også symptomatisk for en større sammenhæng mellem kropslighed og fællesskab på den ene side og det enestående skabende og udødelige individ på den anden.
Senest rettet af eini 13 maj 2022 13:15, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23176
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#17 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 maj 2022 12:52

Altså, "målet" må vel diskuteres særskilt fra musikken (hvis man ikke gør det, ender man jo netop med at skulle forsøge at forsvare, at "WAP" er bedre end "Like a Virgin").

Jeg synes stadig, Madonna er det største feministiske frigørelsesikon i nyere tid. En sang som "Express Yourself" tager alt andet ud i den boldgade.

Men Cardi B og Meghan Thee Stallion, hvordan anskuer du dem som feministiske frigørelsesikoner?
Det er tekst, og det er spændende.

Brugeravatar
eini
Indlæg: 9510
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: Femø

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#18 Indlæg af eini » 13 maj 2022 12:57

Jeg anskuer dem netop som en del af en kollektiv bevægelse mere end som skabende kunstnere der kan (opretholde illusionen om at) stå alene. Og som udtryk for de gældende produktionsforhold.

Jeg synes at Like A Prayer er bedre end WAP som musik fordi håndværket er bedre, men det tilskriver jeg mere den tids produktionsforhold sammenlignet med vores end Madonna som kunstner. Som sange uden ikonografi er de færreste af Madonnas heller særlig meget værd. Jeg synes hun er et godt eksempel på at man ikke kan adskille kunst og kunstner på den måde.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23176
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#19 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 maj 2022 13:01

Man kan vel sige, at uden Internettet er "WAP" nærmest ingenting som sang.
Det er tekst, og det er spændende.

Brugeravatar
eini
Indlæg: 9510
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: Femø

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#20 Indlæg af eini » 13 maj 2022 13:02

Klart. Og hvor ville Madonna have været uden MTV?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst