KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

Lister over bedste plader, singler, kunstnere osv.

KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

Afstemning sluttede 15 maj 2022 09:23

Curtis Mayfield - Move On Up
34
54%
Madonna - Like A Prayer
29
46%
 
Afgivne stemmer: 63

besked
Forfatter
Jens L
Indlæg: 430
Tilmeldt: 17 aug 2009 13:47

KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#1 Indlæg af Jens L » 13 maj 2022 09:23


vs.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23260
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#2 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 maj 2022 09:27

Kåsså Madonna!
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
eini
Indlæg: 9523
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: Femø

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#3 Indlæg af eini » 13 maj 2022 10:03

Jeg er 100p med Curtis her. Jeg kan ikke og har aldrig kunnet med den Madonna-sang. Den lider af hvide-mennesker-der-synger-gospel-problemet: at den kropslige hengivelse simpelthen er blevet tævet ud af den hvide krop for længe siden til fordel for den udspekulerede imitation, den opportunistiske iscenesættelse, og jeg er færdig med at synes at det er en fed ting at være dygtig til.

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16126
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#4 Indlæg af Langley » 13 maj 2022 10:08

Det vil jeg sige. Jeg fik lidt mere respekt for hendes beats og swing ved at genhøre men altså når det cup's skyld at opdage hvor konge Curtis var.
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11825
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#5 Indlæg af andreassyr » 13 maj 2022 10:08

Jeg har slet ikke fantasi til at forestille mig at Curtis ikke skulle tage den her.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23260
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#6 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 maj 2022 10:23

eini skrev:
13 maj 2022 10:03
Jeg er 100p med Curtis her. Jeg kan ikke og har aldrig kunnet med den Madonna-sang. Den lider af hvide-mennesker-der-synger-gospel-problemet: at den kropslige hengivelse simpelthen er blevet tævet ud af den hvide krop for længe siden til fordel for den udspekulerede imitation, den opportunistiske iscenesættelse, og jeg er færdig med at synes at det er en fed ting at være dygtig til.
Jeg synes snarere, at den her sang som noget af det eneste hvide musik, jeg umiddelbart kan komme på, formår at tage kropslighed og religiøsitet alvorligt på lige vilkår. Og når det så samtidig gøres i form af en genuin banger, så bliver det imho ikke mere konge.

Det er i det hele taget svimlende, hvad Madonna har gjort for hvide menneskers forhold til kropslighed. Uden hende, ville vi stadig være en form for åndelige amøber, hvad dét angår.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11825
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#7 Indlæg af andreassyr » 13 maj 2022 11:12

Nu hvor du selv nævner det: Er det aspekt ikke ét af de allermest klassiske eksempler på hvordan hvid pop(mono)kultur approprierer (gisp!) sort og homoseksuel musik og kultur? Hele vogueing-tingen fx.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23260
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#8 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 13 maj 2022 11:39

På den ene side, jo, på den anden side er "Vogue" også det bedste eksempel på "god appropriering" - hvis man altså anerkender, at det ikke a priori er forundt for hvide mennesket at beskæftige sig med minoritetskultur - fordi Madonna (inden hun blev "Madonna", forstås) selv udspringer af miljøer knyttet til den slags kultur, og fordi hun gav dansere med #POC-baggrund og homobaggrund en ekstremt fremtrædende rolle i forbindelse med approprieringen og i den efterfølgende verdenstour osv.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
eini
Indlæg: 9523
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: Femø

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#9 Indlæg af eini » 13 maj 2022 12:13

secondtoughestintheinfant skrev:
13 maj 2022 10:23
eini skrev:
13 maj 2022 10:03
Jeg er 100p med Curtis her. Jeg kan ikke og har aldrig kunnet med den Madonna-sang. Den lider af hvide-mennesker-der-synger-gospel-problemet: at den kropslige hengivelse simpelthen er blevet tævet ud af den hvide krop for længe siden til fordel for den udspekulerede imitation, den opportunistiske iscenesættelse, og jeg er færdig med at synes at det er en fed ting at være dygtig til.
Jeg synes snarere, at den her sang som noget af det eneste hvide musik, jeg umiddelbart kan komme på, formår at tage kropslighed og religiøsitet alvorligt på lige vilkår. Og når det så samtidig gøres i form af en genuin banger, så bliver det imho ikke mere konge.

Det er i det hele taget svimlende, hvad Madonna har gjort for hvide menneskers forhold til kropslighed. Uden hende, ville vi stadig være en form for åndelige amøber, hvad dét angår.
Jeg er ekstremt uenig. Jeg ser det sådan at hun gør både kropslighed og religiøsitet til noget symbolsk, noget der ikke har en oplevelsesbetinget komponent, og på den måde "frisætter" det. Hun tager det da netop ikke alvorligt. Hele hendes schtick er at profanere alvoren ved seksuelle og religiøse tabuer.

Madonna frigjorde ikke kun seksualitet fra de kulturelle tabuer, hun gjorde seksualitet til et strictly kulturelt fænomen, en iscenesættelse, et show. Man kan ikke mærke Madonna, der er ingen som helst transcendens. Hun synger uden nerve og flirter uden ømhed.

Brugeravatar
eini
Indlæg: 9523
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: Femø

Re: KONGECUP - 4/4 - Curtis Mayfield vs. Madonna

#10 Indlæg af eini » 13 maj 2022 12:14

Konhol: WAP > Like A Prayer

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster