#SVINGERKANON2023 - DE INDIVIDUELLE LISTER & GÆTTELEG

Lister over bedste plader, singler, kunstnere osv.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
satirejohn
Indlæg: 9415
Tilmeldt: 18 okt 2006 15:46
Kontakt:

Re: #SVINGERKANON2023 - DE INDIVIDUELLE LISTER & GÆTTELEG

#1001 Indlæg af satirejohn » 04 jul 2023 16:55

Preapokalypsebawler skrev:
04 jul 2023 10:52
Bowie/satire: Jeg spekulerede i går på, om nogen kunne have Low så højt oppe, endsige regne den for favoritten med Bowie. Har aldrig rigtigt fanget pladen ud over dens åbenlyse hits, og at det et en “vigtig” plade osv. Sæt gerne lidt ord på, ik’.
Syr er inde på noget interessant. Det er nemlig nok rigtigt at Low først og fremmest bare er en helt vild """vibe""". Som det formentlig kan ses på min liste er jeg definivt på hold bangers over vibes, og jeg vakler da også meget imellem at have Low og Ziggy Stardust som favorit. Men: for mig er David Bowie den mest innovative musiker (i samarbejde med andre, ja, hvilket ikke trækker ned i min bog) indenfor den musik og kultur der har formet mig. Det var ham der mere end nogen anden gav outsideren stemme i populærmusikken. Uden ham og hans indflydelse var jeg død eller ulykkelig, det er jeg fuldstændig overbevist om, og for det elsker jeg ham for evigt.

Banal men for mig (for år tilbage) mindblowing betragtning: På Hunky Dory spørger han om der er liv på Mars (er der andre som mig derude). Som Ziggy vender han så tilbage med svaret: JA, der er MIG! Jeg ser dig, jeg ér dig og jeg er SINDSSYGT SMUK.

Edit: ikke så mange ord om Low, sorry. Skal prøve senere.

Brugeravatar
cloveroverdover
Indlæg: 1507
Tilmeldt: 27 aug 2005 20:43

Re: #SVINGERKANON2023 - DE INDIVIDUELLE LISTER & GÆTTELEG

#1002 Indlæg af cloveroverdover » 04 jul 2023 17:02

feldman. skrev:
04 jul 2023 14:29
cloveroverdover skrev:
04 jul 2023 13:29
Ja, men din liste er opsat lidt skævt og har ingen årstal, så det kommer til at tage lidt tid for mig at copy-paste ting.
Hvis det kræver ekstra arbejde, er det lige meget. Især nu hvor Morten vil være ven. Troede bare det var en forglemmelse, men kan godt se min listeopsætning har en del mangler.
Nu er du med. Alle skal have venner.
I know all about the facts of life. And I don't think much of them.

Brugeravatar
gigantic
Indlæg: 7906
Tilmeldt: 19 okt 2006 00:39

Re: #SVINGERKANON2023 - DE INDIVIDUELLE LISTER & GÆTTELEG

#1003 Indlæg af gigantic » 05 jul 2023 06:54

Fedt lille kollektiv ude på venstrefløjen. Og så har vi festchefen i lejren. Jeg håber der går natbusser tilbage til de andre nabolag.

Og naturligvis ligger SMC nordpå - i Nordland om man vil.

Brugeravatar
Josti
Indlæg: 4148
Tilmeldt: 27 mar 2004 17:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: #SVINGERKANON2023 - DE INDIVIDUELLE LISTER & GÆTTELEG

#1004 Indlæg af Josti » 05 jul 2023 08:41

Og soledad ligedes passende HELT nede sydpå.
Den persona, I lige har oplevet, er en karakter ved navn The Goddess of Justice.

Brugeravatar
satirejohn
Indlæg: 9415
Tilmeldt: 18 okt 2006 15:46
Kontakt:

Re: #SVINGERKANON2023 - DE INDIVIDUELLE LISTER & GÆTTELEG

#1005 Indlæg af satirejohn » 05 jul 2023 08:48

Hurtige generelle listenoter: Mine eneste dogmer var én plade pr kunstner og et forsøg på at ramme en balance af plader med betydning og plader jeg lytter meget til - dog indeholder listen udelukkende plader, som jeg stadig har lyst til at lytte til relativt jævnligt. Intet er med udelukkende af historiske grunde.

Jeg sætter pris på #ethelstøbtværk, og har ikke plader med med få bangers og meget filler, men til gengæld er der en hel del af min musiksmag, der ikke rigtig passer på albumformatet: hardcore, 60'er pop og twee specielt. Jeg har for det meste prioriteret album, hvor det var muligt. Poison Idea EP'en kunne ikke udelades, men samtidig har jeg for some reason fravalgt f.eks. Negative Approach og meget andet. Har medtaget comps hvor det ikke kunne være anderledes (Talulah Gosh, Dolly Mixture osv har aldrig udgivet et album, Louder Than Bombs ER den fedeste Smiths, Sweet VAR et single-band), men valgt album med f.eks. Supremes og Dionne Warwick. De rigtige comps med dem havde nok været svært ikke at sætte endnu højere.

Mine største højdespringere er umiddelbart Elliott Smith og Cocteau Twins, som jeg begge har GROVlyttet de sidste par år. Thunder Perfect Mind er ny som C93-favorit hos mig - den klikkede lige pludselig i ekstrem grad, og har også været i heftig rotation de seneste år. Nyeste udgivelser er den hjerneblæsende fede Lebenden Toten-plade, Lana Del Rey (som jeg synes er det største geni vi har idag) og naturligvis Milk Music. Min liste er med stolthed i overvejende grad en pop- og fed rockspade-liste, men det var selvfølgelig vigtigt at finde plads til den aller bedste hip-hop, en anelse jazz og nogle deciderede afstikkere (Epsilon in Malaysian Pale, Os Afro-Sambas). :listening:
Senest rettet af satirejohn 05 jul 2023 09:19, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14717
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: #SVINGERKANON2023 - DE INDIVIDUELLE LISTER & GÆTTELEG

#1006 Indlæg af Pete Rock » 05 jul 2023 09:07

satirejohn skrev:
04 jul 2023 16:45
Pete Rock skrev:
04 jul 2023 11:37
mega paf over den her
44; Jonathan Richman & the Modern Lovers; Jonathan Richman & the Modern Lovers; 1976
Jeg har den selv, og den er da meget fed, men der er mindst to andre JR plader jeg hellere sætter på. Kunne være fedt med en lil' forklaring.
Dén plade giver mig simpelthen et kæmpe smil på læben hele vejen igennem. Sindssygt fede sange - kan høre den any day. Elsker også både Modern Lovers og flere andre JR plader - faktisk alle dem jeg har hørt. Men den plade ramte bare et eller andet helt rent i mig. Købte den i blinde på en plademesse for nogle år siden og elskede den øjeblikkeligt.
Dejligt - anede ikke du havde facetten.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: #SVINGERKANON2023 - DE INDIVIDUELLE LISTER & GÆTTELEG

#1007 Indlæg af Fisker Thomas » 05 jul 2023 09:17

satirejohn skrev:
05 jul 2023 08:48
Louder Than Bombs ER den fedeste Smiths
:adore:
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14717
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: #SVINGERKANON2023 - DE INDIVIDUELLE LISTER & GÆTTELEG

#1008 Indlæg af Pete Rock » 05 jul 2023 09:20

Fisker Thomas skrev:
05 jul 2023 09:17
satirejohn skrev:
05 jul 2023 08:48
Louder Than Bombs ER den fedeste Smiths
:adore:
uh, fedt at få rygdækning fra jer to på den her, jeg var meget i tvivl om den eller Hatful of Hollow.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14717
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: #SVINGERKANON2023 - DE INDIVIDUELLE LISTER & GÆTTELEG

#1009 Indlæg af Pete Rock » 05 jul 2023 09:25

Nå, som manden sagde: Det er fuldbragt.

48 lister - af hvilke 46 talte i det samlede regnskab.

Den eneste der ikke blev gættet var Amos' liste med kun 8 plader.

Gætte-konkurrencen ser sådan ud:
00void: 6
antimatter: 6 (selvfølgelig fratrukket 1 point for ikke selv at have indsendt en liste)
andreassyr: 4
Hr. Fugl: 4
Fisker Thomas: 4
satirejohn: 3
PeterEllermann: 3
Dronekræmmeren: 2
Hvilket betyder at 00void og antimatter deler den endelige sejr. Tillykke til dem begge, og tillykke til andreassyr, Hr. Fugl og Fisker Thomas med den delte tredjeplads. Sig til hvis du ser nogen fejl.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: #SVINGERKANON2023 - DE INDIVIDUELLE LISTER & GÆTTELEG

#1010 Indlæg af Fisker Thomas » 05 jul 2023 09:37

Pete Rock skrev:
05 jul 2023 09:20
Fisker Thomas skrev:
05 jul 2023 09:17
satirejohn skrev:
05 jul 2023 08:48
Louder Than Bombs ER den fedeste Smiths
:adore:
uh, fedt at få rygdækning fra jer to på den her, jeg var meget i tvivl om den eller Hatful of Hollow.
Jeg husker det, som om jeg fik flak (dog ikke fra hvem) for at have den på sidste liste, fordi det var en opsamling og bla bla bla. Men den, der bærer sandheden i hjertet, kan ikke rystes af den slags.

Pete Rock skrev:
05 jul 2023 09:25


Gætte-konkurrencen ser sådan ud:
00void: 6
antimatter: 6 (selvfølgelig fratrukket 1 point for ikke selv at have indsendt en liste)
andreassyr: 4
Hr. Fugl: 4
Fisker Thomas: 4
satirejohn: 3
PeterEllermann: 3
Dronekræmmeren: 2
:P
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 3 gæster