Roskilde Festival 2023

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
foxtrot
Indlæg: 8262
Tilmeldt: 23 okt 2003 22:48
Geografisk sted: Grosse Pointe

Re: Roskilde Festival 2023

#101 Indlæg af foxtrot » 01 jul 2023 20:35

Blur og Militarie Gun var de forventede højdepunkter.

Førstnævnte var fanme bare suverænt. Endnu bedre end på Primavera. Så den sammen med mine nevøer, som er 19 og 22. De var på! Totalt generationsfest.

Sidstnævnte er noget så sjældent som Good times Hardcore. Jeg er totalt solgt.

Jeg var også meget glad for Polachek. Kæmpe glad fest.

Body Type, Nikki Lane og Japanese Breakfeast leverede også positivt til oplevelsen. Alt i alt ikke dårligt for halvanden døgns festival.
You got a new Tattoo/Of an old Tattoo

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16099
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: Roskilde Festival 2023

#102 Indlæg af Langley » 01 jul 2023 20:48

Jeg gik forbi Blur og hadede mig selv og alle jeg kendte og har kendt.
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
foxtrot
Indlæg: 8262
Tilmeldt: 23 okt 2003 22:48
Geografisk sted: Grosse Pointe

Re: Roskilde Festival 2023

#103 Indlæg af foxtrot » 01 jul 2023 21:07

Jeg skal lige være med: Hadede du dig selv, fordi du kunne lide det eller fordi du ikke kunne lide det???
You got a new Tattoo/Of an old Tattoo

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14694
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Roskilde Festival 2023

#104 Indlæg af Pete Rock » 02 jul 2023 03:03

Betragtning 1: Langs sindstilstand havde intet med Blur at gøre.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8448
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: Roskilde Festival 2023

#105 Indlæg af 00Void » 02 jul 2023 08:27

Fin festival med lidt for få helt store koncertoplevelser.

Onsdag
Kendrick Lamar var fedt, kendte intet til ham men fedt med så mange hyped kids. Stod sammen med Muddi. 16 år, født og opvokser på Nørrebro. Virkelig en G - det kaldte han også mig et par gange - som havde det alt for vildt over det.

Lorna Shore var virkelig virkelig dårligt på et helt nyt niveau, men der var også noget radikalt galt med lyden. Altså vi er enige om, at der SLET ikke var guitar, backing track eller bas i fronten, ikke? Man kunne svagt høre dem fra bandets egne monitors, og så fik vi ellers stortrommen fra helvede og grisegrynt. Satme også noget dumt musik.

Chat Pile var skuffende, okay fordi man kender sangene, men ladt og bonget fremført. Jeg havde nok for høje forventninger. Hørte at de havde brugt de to foregående dage på staden, så nok ikke så overraskende at de spillede som en sæk spagnum.

Minyo Crusaders var der i mod en god overraskelse med hyggelig japansk Arbejdermusik og forskellige udklædninger.

Sluttede dagen med Sisso efterfulgt af Son Rompe Pera hvor promillen, gudskelov, oversteg den kritiske sans og jeg bare havde det mega optur.

Torsdag
Gyedu-Blay Ambolley var en perfekt middagskoncert. En af de bedste jeg så. Jeg var indstillet på den ville være god, men så var den bedre, og det er jo som bekendt de bedste koncerter.

Busta Rhymes var lidt ligesom et overvære to studentervogne kollidere i slowmotion. Som performanceværk unikt og mega sjovt, men som koncert not so much. Jeg så så også kun 15-20 min ad to omgange, men kan læse på anmeldelser at det var det samme hele vejen igennem.

Electric Wizard var en mega god rock-koncert hvor man kunne stå og bange og pløkke dåseøl. Eneste minus var det dårlige fremmøde… det er bare slut med den her slags ting derude. Folk gider det sgu bare ikke.

Sudan Archives løftede sig aldrig helt, selvom jeg synes hun er sej - generelt var Avalon en svær scene synes jeg…

Da:lum var hyggeligt nok, men skidt skidt programsat derude. Der er nok bare ikke plads til at det jeg gerne vil se på gloria på gloria.

Eyes var lolleren nok som de virkelig prøvede for samtlige 100 fremmødte, med buldrende møglyd og et virvar af gæstevokalister der lød fuldstændig som deres egen. Rigtig synd placering, men jeg tror egentlig heller ikke jeg forstår deres projekt. Meget form og lidt indhold eller hvad?

Gabber Modus Operandi var mit højdepunkt på festivalen tror jeg. Der tabte jeg den fuldstændig og maste mig ind i trykkogeren for at smadre rundt i 40 minutter, eller hvor længe det nu varede.

Nora Brown spillede om kap med Lattos subwoofer så hun fik ikke en ærlig chance. Synd.

Lous and the Yakuza var godt, det jeg så af det - bedste koncert jeg så på Eos, som generelt lød dårligt - og jeg gad godt se dem igen på et venue i København

Fredag
Blur var perfekt! Jeg kender dem ikke rigtig men var sammen med min engelske kæreste og hendes engelske venner hvor de har kæmpe status, og den begejstring smittede. Det var også dejligt at de spillede så smadret og at det vaklede lidt og var lidt tungt i røven. Stor folkefest og god orange booking.

Baby Volcano var mega nørrebroagtigt med den helt rigtige attitude og en masse æstetik og budskab man kun kan respektere, men tyndt som vand, dårligt eksekverede dårlige numre og, i rammen Roskilde, kedeligt forudsigeligt.

Deriya Yildrim & Grup Simsek var FEDT. Hun sang vidunderligt og de spillede som et band der spiller virkelig virkelig meget. Meget overskudsagtig optræden og muligvis festivalens bedst lydende koncert.

Siti Muharam var også en smuk og god middagskoncert. Luften rød lidt af ballonen med oudspillerens mange lange lange monologer om ditten og datten. Men når de spillede så kogte det samte godt på den helt rigtige måde.

Ghetto Kumbe var endnu et højdepunkt. Kæmpe safri duo vibe på Platform. Svært at fucke det op at spille den der unk’adunga rytme hvis man bare gør det højt nok, og særligt hvis man har nogle fede masker også. Jeg havde det mega sjovt og bajeragtigt.

Florence Adooni gjorde alt rigtigt. De spillede godt, det var noget fed musik, det havde en med som mest bare skulle stå og fægte med armene. Helt perfekt, men jeg kunne ikke komme ind i det.

Lørdag, hvor det gik helt galt
Startede med Lucrecia Dalt fordi jeg havde været hjemme og sove i købbi, og det var fuldstændig magisk, på trods af lidt problemer med feedback.. kæmpe rum de fik lavet og virkelig betagende performance at stå og stene over, særligt percussionisten.. da hendes setup så bryder sammen efter 20 minutter er løbet kørt, og de får den ikke reddet igen. Alt er kaos, det er mega synd for dem. Jeg håber at få chancen for at se dem igen. Kæmpe skuffelse.

Over til Black Country New Road som jeg så 10 minutter af og det virkede højst ligegyldigt. Det lød dårligt, der regnede og der var mange idioter på arena som var kommet for at snakke. Jeg kan heller ikke lide deres musik så jeg gik over til

Weyes Blood, som jeg af en eller anden grund troede var Yves Tumor. Men det var det ikke, så jeg spiste en flæskestegssandwich i stedet

Så over til Militarie Gun. Dem kunne jeg godt se det sjove i. Nogle gode poppede sange og de lød fint nok. Jeg blev lidt sat af af den der lade morgenhårsattitude og der opstod et misforhold mellem den energi deres musik lagde op til og den energi de selv lagde for dagen - måske lidt samme problem som Chat Pile..

En time af tinariwen hvor jeg lige pløkkede en kande fad og måtte erkende, at de 1. ikke kan spille på Orange Scene (selvfølgelig) og 2. jeg havde så mange tømmermænd, så meget angst, så meget halsbrand og snot i face, og så meget ikke en jakke med, at jeg ikke ville vinde den dag. Og tog hjem. Eller på Great China og spise Dan Dan nudler.


Festivalen som helhed efterlader blandede indtryk.

Jeg er ærgelig over alt det gentri shit der er derude, af store madkæder. Det er sikkert de eneste der har råd til at leje en plads, men jeg er sgu bare træt af at gå og kigge på hooked og mikkeller og halifax osv.

Når jeg går på Roskilde Festival kræver det lidt mere fordybelse og forberedelse end da jeg var ung.. Det der med at være blevet koblet af rent musikalsk betyder at hjemmearbejdet er større. Jeg havde travlt, og så mange virkelig fede ting, men størstedelen af programmet var ikke noget for mig. Det er fint så længe jeg kan fylde mine dage med gode ting, men det betyder at man føler sig mindre som en del af det fællesskab festivalen skaber.. Men det er jeg jo også ved at være ti år ældre end gennemsnittet. Og man har det jo også med at huske de fede ting og glemme alt lortet heldigvis. Er sikker på det var ligeså meget rigtig dårlig machometal og brilleelectronica for ti år siden, som der i år var virkelig meget dårlig afrofuturistisk kønspolitisk hiphop. Derude var jeg lidt øv over at mange af de ting jeg gav en chance ikke var noget for mig, men her på den anden side er jeg sgu bare glad for at festivalen prøver ting af.. Det virkede meget lidt stilsikkert og uafprøvet det hele, og gudskelov for det egentlig. Og studenterne havde jo en mega fest, som man kun kan unde dem men også være lidt misundelig på.

Eos og Avalon havde generelt dårlig lyd og føltes udfordret på sin kapacitet ved flere koncerter i enten den ene eller anden retning. Gaia er federe end Pavilion og en virkelig god scene. Platform fungerede stort set aldrig for mig.

Jeg var i telt i år for første gang siden 2014, og det skal man jo virkelig virkelig gøre. Campingområdet er noget mindre smadret end dengang - jeg lå i sådan noget Rent Your Tent, og der var rimelig fredeligt, gode forhold og søde mennesker. Generelt virkede det til at hele East var ret stille og fyldt med god stemning modsat i gamle dage hvor det godt kunne være lidt nøjeren ude i Mordor. Det skal jeg helt sikkert igen, for som Lang også skriver, så bliver man aldrig rigtig en del af den store kollektive bevægelse derude hvis man ikke ligesom bare er der.

Det var en vanvittig oplevelse at spille på Roskilde. Du får serveret et stort, festligt og dedikeret publikum på et sølvfad, og der skal meget til for at fucke det op føles det som om. Vi var aldrig kommet til at spille for så mange unge søde og dedikerede unge mennesker hvis det ikke var for Roskilde og det spot i opvarmningsdagene, hvor konkurrencen var 0. Det var svært at spille på en scene der var 2-3 gange så stor som feks loppens, og det efterlod os med en underlig oplevelse, men publikum var ikke til at tage fejl af.
Senest rettet af 00Void 02 jul 2023 22:23, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16099
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: Roskilde Festival 2023

#106 Indlæg af Langley » 02 jul 2023 15:18

Ja det er sandt at det lidt kedeligt med maden, selvom jeg synes Meyers leverer ret godt på mæt/smag/pris. Jeg tror det er noget med at foreningerne ikke længere kan tjene penge på at lave mad til rossen folket. Mange har lukket deres boder af mangel på frivillige, priserne etc. I gamle dage var jo heller ikke Wood Wood etc men man kunne til gengæld blive medlem af SMIL, DKU, komme på Ølejr eller være med i en revolutionær celle. Alt dette er nu også definitivt long gone og kun de største og mest tidssvarende NGOer tilstede med deres ret ret glatte bidrag på budskaber. Så jeg det er vel bare tiderne mand

Enig i at der skal slås telt op næste år. Sådan ud til Vore Frue vest for East så der ud til at fint stille og god plads, så det ligner 2024s valg. Selve pladsen er jo den bedste nogensinde med masser af plads, virker virkelig godt at de har flyttet hegnen en halv tvert, og usynliggjort næsten alle hegn. Desuden har de lagt rigtig meget vægt på der der i fængsler hedder "blød sikkerhed" dvs masser af orange veste blandt masserne der lukke gates der bliver for pressede, diregerer folk uden om, vejer stemningen, stopperfor vild aktivitet etc og det gav mig en oplevelse af nærmest ikke at være hegnet inde men serviceret De unge er søde men har dårlig smag, men fedt at der var mange flere brune danskere end der plejer. Både i veste men også til alt den satans hip hop og world. Men det er jo de unge vil have. Til gengæld fik jeg kindkys, vand, og tilbud af den godt stegte hedonistiske indstillede - men sensitive - ungdom. INgen får længere tærsk for at gå ind i den forkerte lejr som det var da far var ung.

Jeg kender godt Blur, men jeg hadede det i 90erne og da jeg gik forbi nu stødte jeg ind i Simon, Janus, Ralf c og alle de andre på min alder der skulle over høre kopien af Kinks og være nostalgiske. Jeg tror det var stemningen af nostalgi der gjorde mig rasende. Men så kan man jo bare går over og høre noget queer industrial rap istedet.

Glad for Electric Wizard, man kunne bare gå ind foran, men jo rystende lille publikum og lidt foruroligende hvis man håber på Gehenna til næste år.
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
Tonic Satan
Indlæg: 14703
Tilmeldt: 03 jun 2009 22:48
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

Re: Roskilde Festival 2023

#107 Indlæg af Tonic Satan » 02 jul 2023 15:36

Silent & Clean er din ven. Sov 8-9 timer hver nat. Og alle var søde.
æsmet skrev:
13 feb 2021 17:33
Hundertwasser kan man jo mene om, hvad man vil, men det kan man sgu da også om kirkesang og kondisko.

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16099
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: Roskilde Festival 2023

#108 Indlæg af Langley » 02 jul 2023 18:55

Man skal booke men det er gratis eller hvordan virker det?
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
Tonic Satan
Indlæg: 14703
Tilmeldt: 03 jun 2009 22:48
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

Re: Roskilde Festival 2023

#109 Indlæg af Tonic Satan » 02 jul 2023 19:10

Tror det kostede 150 ekstra eller sådan noget. Så får man x antal meter i en matrikel, man får udstukket på forhånd. Vi havde også lejet køleskab. Jeg kan næsten ikke mærke, at jeg har været på festival.
æsmet skrev:
13 feb 2021 17:33
Hundertwasser kan man jo mene om, hvad man vil, men det kan man sgu da også om kirkesang og kondisko.

Brugeravatar
Hansen
Indlæg: 5264
Tilmeldt: 10 apr 2006 17:23

Re: Roskilde Festival 2023

#110 Indlæg af Hansen » 02 jul 2023 21:28

Også indlagt på subforaet:
Nå men udover at møde en masse dejlige mennesker og nyde fuglefløjt om morgenen, så fik jeg jo også hørt noget musik. Ikke alle koncerterne blev nydt fra ende til anden, men oplevelserne og holdningerne gælder stadig. Nogle ting missede jeg, da jeg skulle skrive anmeldelser eller dele krammere ud.
Onsdag
Scowl 4/6 Dejlig uhøjtideligt poppunk, der var rigtig godt i de 20 minutter jeg havde at give det.
Fever Ray 5/6 Jeg køber helt ind på deres univers, originale produktioner og fantastiske stemninger. Det var lige en tak bedre i Vega, men ellers havde det sikkert også været en 6/6’er her.
Armand Hammer og Billy Woods 2/6 I begge udgaver var det bare ikke godt nok. Sjusket backtrack og absolut ingen performance. Ville til hver en tid bare vælge albummet i stedet for.
(så hørte jeg nogle glimt af Biig Piig, Kendrick Lamar og Son Rompe pera, men ikke nok til at give en fair vurdering)

Torsdag
Florist Fangede mig slet ikke, men vil gerne høre pladen lidt mere. Jeg var bare ikke lige dér hvor de var.
Eyes 4/6 Efter omstændighederne (varme, udendørs kl 13:30)klarede de dælme fedt. Fede riffs og energi, men der er ingen grund til at spille mere end 20 minutter.
Mor 3/6 Fede produktioner, og første gang jeg ser Thomas Rusiak live. Men sangerinden var lidt for dygtig, skole og tidstypisk til at kunne fange mig.
Ethel Cain 3,5/6 På papiret er det her langt bedre end jeg hører det. Ikke rigtigt sydstat, goth eller shoegazer nok, bare lidt tomme udgaver af alle tre dele.
Ithaca 2/6 det går altså ikke. Alt for designet, pænt og inkluderende på en virkelig søgt måde.
Busta Rhymes 1/6 I guder, han kan jo intet mere! Det er da for trist at ødelægge sit eftermæle på den måde!
Sudan Archives 5,5/6 Åh, hvor er hun bare dejlig og god. Lidt flere numre på niveau med Selfish Soul, og så havde den været ren 6’er.
Soul Glo 2/6 Det holder altså ikke. 1 enkelt nummer på det rette tidspunkt er fedt, men så har de heller ikke mere. Heller ikke live.
Special Interest 3/6 Her havde jeg godt nok forventet mig meget mere. De skal lige have lidt mere greb om hvad det er de kan, for det var ikke det de viste her.
Gabber Modus Operandi 5/6 Yeah! Smader og action og absolut ingen tanker.
Electric Wizard 5,3/6 Perfekt heavy metal, lyden af den evige bong, leveret med hjertet og intet pis
Dry Cleaning 4,4/6 Langt bedre end jeg havde regnet med, men stadig ikke rigtigt spændende. Jeg vil sige igen - som jeg sagde til alle der gad høre på det efter koncerten - , at samme stemning, bare leveret bedre finder du i PVA.
Nova Twins 1/6 Rent lort. Det var playback, ikke? De stod bare og lod som om? Og selv dét kunne de fucke op?
Uniform 2,4/6 Jeg køber ikke ind på det. Det er en konstrueret idé og det lander ikke. Hverken på plade eller live.

Fredag
Hialøse 4/6 Gang i den svensk folkemusik, med kædedans igennem hele teltet og tårnhøj stemning. Fed start på dagen, når nu banje-amok var aflyst.
ShiaSimone 1/6 #Rentlort . Som jeg skrev, så var det en grundig showcase i alt man IKKE skal gøre som DJ
Bodytype 6/6 De ramte den - og mig - klokkerent her! Nailede oplevelsen af at høre Breeders, Lush og Throwing Muses for første gang. Perfekt Roskilde-koncert.
Jockstrap 4/6 I glimt har de den virkelig, men så mister jeg interessen igen.
Alice Glass 2/6 Hun er stadig en forrygende frontfigur, men det kan ikke redde at musikken slet ikke er god nok. Havde måske været godt på Gloria, men på Apollo forsvandt det op i luften.
Backxwash 6/6 For Helvede hvor var det dejligt! Et udpræget Roskilde-moment af overvældende stemning, følelser og lydbilleder. Toppet af at jeg fik en tårevædet kæmpekrammer af hende bagefter 😊
Lady Neptune 1/6 eller 5/6 Er du gal hvor var det sjovt! En lydfil afspillede vandvids-happy hardcore og gabba imens et sært skuespil med aliens, laserguns og nuttede rottehaler på perky piger udfoldede sig til det lammeste forsøg på playback.
Plaid 5/6 Nok den bedste gang jeg har set dem. Jeg kan nok stadig bedre lide deres plader, men det fungerede overraskende godt under åben himmel og lidt mere bangin’ udgaver.

Lørdag
Fulu Miziki 4,8/6 Totalt hypnotromme afro-amok.
Lucrecia Dalt 5/6 På trods af at hun var ramt af massive lydproblemer, var det et dragende univers man blev suget ind i. Det havde nok været en 6’er hvis vi havde fået den i den planlagte udgave, men nu vi så til gengæld lidt mere af mennesket Lucrecia, og det var også dejligt.
Militarie Gun 2,7/6 Simpelthen ikke godt nok. At have så gode sange, og så ikke rigtigt gide spille dem og bare stå og signalere at man hellere ville være ethvert andet sted.
Deaf Club 5,5/6 Er du gal hvor de smadrede igennem! 100% kaos og vold fra første sekund af.
Sorry 2/6 Nope, SÅ meget vil jeg ikke kede mig.
Charlotte Adigery 5,4/6 Jeg elsker hende og den håndfaste acid’ede synthpop med ironi, dejlige melodier og smæk på.
Lock Up Hørte jeg kun nede fra mediebyen imens jeg skrev om Adigery, men det lød helt rigtigt, og jeg gad virkelig godt have hørt dem på tættere hold.
Mykki Blanco 5,2/6 En helt anderledes persona end de andre gange jeg har set hende, men bindegalt og smittende livsglæde. Filosofi på teenage-niveau og ikke rigtig nok af hendes egne numre. Ingen Angry Birdz, men 165BPM ståltechno i stedet for i den sidste tredjedel.
Two Shells 4,8/6 Når deres dekonstruerede men håndfaste techno minder mest om Amnesia Scanner er det fedt, men så er de andre passager der bare flyder ud og er mere sære end interessante. God bangin’ afslutning!
Det var hvad jeg nåede på årets Roskilde, udover en lang række krammere, øl og Bloody Mary’s. Kæmpe tak til alle jeg mødte og festede med. Vi gør det igen næste år, ikke?
https://www.facebook.com/pages/Navy-Bru ... 7670829460
https://www.youtube.com/channel/UCDOaJy ... _4xc-rVj3Q
https://slagskygge.bandcamp.com/album/blinding-light
What would we do without television? Live I suppose, and sometimes you are just not in the mood for that

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster