Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
pine
Indlæg: 299
Tilmeldt: 13 dec 2015 19:57

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#201 Indlæg af pine » 26 apr 2024 09:05

Er der ikke snart nogen, som oversætter og udgiver noget mere Max Blecher?

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28324
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#202 Indlæg af Fisker Thomas » 26 apr 2024 09:23

pine skrev:
26 apr 2024 09:05
Er der ikke snart nogen, som oversætter og udgiver noget mere Max Blecher?
Jeg har lige læst digtene og brevene, og man må jo bare sige, at især brevene er af krogen suveræne, og det er endda den mindst interessante af hans bøger (https://www.twistedspoon.com/transparent-body.html). Aldrig har nogen fået så god litteratur ud af at ligge i en seng. Men der er vist ingen aktive rumænskoversættere.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

pine
Indlæg: 299
Tilmeldt: 13 dec 2015 19:57

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#203 Indlæg af pine » 26 apr 2024 11:19

Fisker Thomas skrev:
26 apr 2024 09:23
pine skrev:
26 apr 2024 09:05
Er der ikke snart nogen, som oversætter og udgiver noget mere Max Blecher?
Jeg har lige læst digtene og brevene, og man må jo bare sige, at især brevene er af krogen suveræne, og det er endda den mindst interessante af hans bøger (https://www.twistedspoon.com/transparent-body.html). Aldrig har nogen fået så god litteratur ud af at ligge i en seng. Men der er vist ingen aktive rumænskoversættere.
Pis man!

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28324
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#204 Indlæg af Fisker Thomas » 29 apr 2024 21:06

Nogen, der har læst Fine Gråbøls nye? På anmeldelserne lyder det jo, som om det siger RØVHUL, men man kan jo ikke altid stole på dem, selvom jeg opfatter flere af de rosende som pålidelige. Der er 64 foran mig i bibliotekskøen, så overvejer at købe, men er p.t. lige i en fase, hvor jeg ikke har så meget lyst til ny dansk litteratur (overdosering grundet arbejde i dansklærerbranchen). Det lyder den på den anden side heller ikke, som om den rigtig er, udover at den er skrevet af en dansk forfatter.
Senest rettet af Fisker Thomas 29 apr 2024 21:18, rettet i alt 2 gange.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23183
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#205 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 29 apr 2024 21:08

Lyder også som sådan en, man nærmest kan læse stående i Politikens boghal.
Det er tekst, og det er spændende.

Brugeravatar
Senekat
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 02 apr 2014 07:45

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#206 Indlæg af Senekat » 29 apr 2024 21:46

Nej, har kun læst ungeenheden som omhandlede min gamle arbejdsplads. Apropos, hvad Second skriver, så var den meget letlæselig. Jeg tror ikke, at jeg kommer til at læse hendes nye medmindre det giver mening arbejdsmæssigt.

Brugeravatar
Senekat
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 02 apr 2014 07:45

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#207 Indlæg af Senekat » 29 apr 2024 22:04

Seneca's take på alkohol i brev LXXXIII til Lucilium
Tell people how disgusting it is for a man to pump more into himself than he can hold and not to know the capacity of his own stomach. Tell them of all the things men do that they would blush at sober, and that drunkenness is nothing but a state of self-induced insanity... Drunkenness inflames and lays bare every vice, removing the reserve that acts as a check on impulses to wrong behaviour... Add to this the drunkard's ignorance of his situation, his indistinct, uncertain speech, his inability to walk straight, his unsteady eye and swimming head, with his very home in a state of motion - as is if the whole house had been set spinning by som cyclone - and the totures in his stomach as the wine ferments.

Harry
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 13 jun 2004 23:18
Geografisk sted: Wien

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#208 Indlæg af Harry » 30 apr 2024 20:48

Efter noget der ligner tyve transatlantiske flyvninger, er jeg blevet ramt af flyskræk, jeg kan godt flyve, jeg vil bare helst ikke, men samtidig har jeg også tendens til klaustrofobi, og tør ikke forsøge mig med de billige kistelignende Mini Cabins i nattoget, og skal derfor bruge 15-16 vågne timer i 3-4 tog gennem Østrig, Vesttyskland og Jylland til juli. Hvilken tematisk passende bog skal jeg læse på turen? Det behøver ikke være skønlitteratur, måske ikke alt for tungt, så man kan lægge bogen fra sig af og til, stirre ud på de tyske landskaber og tænke over det, man lige har læst. Måske noget i retning af Navid Kermanis Entlang den Gräben.

pine
Indlæg: 299
Tilmeldt: 13 dec 2015 19:57

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#209 Indlæg af pine » 30 apr 2024 21:57

Jeg skal til at læse Sibiriens glemte klaverer. Der står det her om den:

"Sibirien forbindes ofte med eksil, ekstrem kulde og lidelse. Men der er også en anden historie at fortælle. Overalt i denne afsondrede og smukke region står glemte klaverer fra 1800-tallets russiske klaverfeber, opildnet af blandt andre den ungarske ”klaverknuser” Franz Liszt, der turnerede land og rige rundt midt i en intens kulturudveksling mellem Rusland og resten af Europa. En tid, hvor alverdens klaverer blev sendt på de mest mærkværdige rejser gennem tundraen, over Bajkalsøens frosne overflade og ud blandt Kamtjatkas vulkaner.

Sibiriens glemte klaverer er en original og fængende rejseberetning gennem to århundreders russisk kulturhistorie – fra Katarina den Stores tid og frem til i dag – om en jagt på et klaver til en talentfuld mongolsk pianist med rødder i det sydlige Sibirien. En jagt, der åbner for et hav af personlige skæbner og fortællinger om landflygtighed, isolation og tragedier, men også om musik, magiske landskaber og håb."

Den lyder fed, og også egnet til en togtur.

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#210 Indlæg af Winter Chylde » 01 maj 2024 10:32

Jeg ved ikke om jeg bare skal give op, og begynde kun at læse Willy Breinholst, men jeg bliver simpelthen trist af at læse Christina Hagens molbohistorier-digtsamling. Jeg har ikke rigtig læst andet af hende, er der nogle uomgængelige?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst