Svingningers litteraturtillæg: Diskussionstråd og kommentarer

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
O' R'lyeh
Indlæg: 4856
Tilmeldt: 16 apr 2006 19:55

Svingningers litteraturtillæg: Diskussionstråd og kommentarer

#1 Indlæg af O' R'lyeh » 02 jan 2023 14:19

Ide: Svingninger skal have sit eget litteraturtillæg.

Baggrund: Medlemsbladet og Klimatidendes litteraturtillæg keder mig en smule (naturligvis fraset svingeres bidrag) og jeg tænkte at vi kunne lave noget der var federe. Jeg har desuden altid haft lyst til at have en klumme.

Forslag til opbygning: Jeg foreslår at Svingningers litteraturtillæg udkommer hver torsdag og jeg vil personligt forpligte mig til at skrive et nogenlunde gennemarbejdet indlæg til hvert tillæg, der kan tage mange forskellige former uden at jeg vil forpligte fuld ud på genre (anmeldelse, listicle, klumme, shitpost, nyhedsartikel, hot take, debatoplæg etc.). I andre er meget velkomne til at gøre noget lignende. Det behøver ikke være langt (men må meget gerne være det). Hovedsagen er at det handler om noget fedt. Jeg kunne f.eks. skrive om nyere sydkoreansk lyrik, russisk postmodernisme, en gennemgang af The New Yorkers novelleæstetik (et MB-kaninhul jeg i dette øjeblik er forsvundet ned i for at kende fjendens modus operandi), det kommercielle traume hos Colleen Hoover eller andre ting. Jeg vil muligvis også forsøge at tøjle min kulturpessimisme og læse Booktokbestsellers iført min Sally Rooney bøllehat.
Indlæg kan for den sags skyld også handle om dansk litteratur, men den interesserer mig ikke specielt meget (i hvert fald ikke nok til at skrive om det), så det vil jeg lade jer andre om.

Mulig indvending: Jeg vil allerede nu komme en eventuel indvending om at det bare er en læser nu tråd med storhedsvanvid og et fancy navn i møde ved at indrømme at ja, det er det til dels, men også en anelse mere velovervejet og gennemarbejdet. Det er også et spørgsmål om branding.

Har I indsigelser eller forslag til forbedringer af konceptet?
Senest rettet af O' R'lyeh 12 jan 2023 14:33, rettet i alt 4 gange.
Gud elskede dinosaurerne. Guds værk er troværdigt.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23260
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Svingningers litteraturtillæg

#2 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 02 jan 2023 14:22

Lyder ekstremt fedt. Skal der oprettes en ny tråd hver torsdag, eller postes der bare i den her, når det er sådan, at det er?
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23260
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Svingningers litteraturtillæg

#3 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 02 jan 2023 14:23

"Know thy enemy" skal helt klart være et fast format.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
Senekat
Indlæg: 2283
Tilmeldt: 02 apr 2014 07:45

Re: Svingningers litteraturtillæg

#4 Indlæg af Senekat » 02 jan 2023 15:04

Spændende - jeg glæder mig til at læse med (selvom jeg mest læser filosofi og faglitteratur) :worship:

Brugeravatar
O' R'lyeh
Indlæg: 4856
Tilmeldt: 16 apr 2006 19:55

Re: Svingningers litteraturtillæg

#5 Indlæg af O' R'lyeh » 02 jan 2023 15:49

Der er naturligvis også plads til at skrive om filosofibøger, faglitteratur eller essays. Det behøver ikke være skønlitteratur. Mine eksempler er bare udtryk for at jeg ikke læser faglitteratur (ud over artikler).
secondtoughestintheinfant skrev:
02 jan 2023 14:22
Lyder ekstremt fedt. Skal der oprettes en ny tråd hver torsdag, eller postes der bare i den her, når det er sådan, at det er?
Jeg tror for overskuelighedens skyld at det her er diskussionstråden samt eventuelt letters to the editor (til den ikke-eksisterende redaktion) og så skal en af os oprette en ny tråd hver torsdag.
Der kunne så være et index i den her tråd med links til hvert tillæg og en kort beskrivelse af indholdet.
Gud elskede dinosaurerne. Guds værk er troværdigt.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23260
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Svingningers litteraturtillæg

#6 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 02 jan 2023 15:53

O' R'lyeh skrev:
02 jan 2023 15:49


Jeg tror for overskuelighedens skyld at det her er diskussionstråden samt eventuelt letters to the editor (til den ikke-eksisterende redaktion) og så skal en af os oprette en ny tråd hver torsdag.
Der kunne så være et index i den her tråd med links til hvert tillæg og en kort beskrivelse af indholdet.
Eller der kunne være den her tråd til diskussion og brok og så en anden til udgivelse, hvor allerførste indlæg så blev konstant opdateret med hyperlinks m. dato, der førte til siden, hvor de relevante udgivelser hver især starter (a la afsløringstråden ifm. lister). Bare så der er samling på det hele, og det ikke kommer til at flyde rundt med tråde.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
O' R'lyeh
Indlæg: 4856
Tilmeldt: 16 apr 2006 19:55

Re: Svingningers litteraturtillæg: Diskussionstråd

#7 Indlæg af O' R'lyeh » 02 jan 2023 16:04

Det kan vi også gøre. Det lyder som en fin løsning.
Gud elskede dinosaurerne. Guds værk er troværdigt.

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7432
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Svingningers litteraturtillæg: Diskussionstråd

#8 Indlæg af dayan » 02 jan 2023 16:20

Skøn idé. Lad mig allerede nu undskylde, at mit "bidrag" er fire uger forsinket og elendigt.
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.

Brugeravatar
opiumsnegl
Indlæg: 780
Tilmeldt: 06 apr 2011 19:01

Re: Svingningers litteraturtillæg: Diskussionstråd

#9 Indlæg af opiumsnegl » 02 jan 2023 16:45

Fuck det er en fed idé!!! Glæder mig til at læse og potentielt deltage:))
Jimmi Jazz skrev: regnvejrstråden er god og sød

Brugeravatar
palesaint
Indlæg: 12189
Tilmeldt: 15 jan 2004 18:48

Re: Svingningers litteraturtillæg: Diskussionstråd

#10 Indlæg af palesaint » 02 jan 2023 17:09

Pragtfuld idé. Min eneste bekymring er nok, at hver torsdag er for ambitiøst.
eini skrev:
05 feb 2016 14:51
Svingningers moralske kerne.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst