LN 2023

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
iteration
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 15 aug 2004 17:20
Geografisk sted: Novena, Singapore

LN 2023

#1 Indlæg af iteration » 01 jan 2023 13:22

Dune-trilogien af F. Herbert.

Er totalt suget ind i hans univers. Er 1/4 igennem den første bog. Hvor gode er bind 2 og 3?

Kode: Vælg alt

SYNOPSIS
     ed [ - ] [ -x ] [ name ]
DESCRIPTION
     Ed is the standard text editor.
Ed, man! !man ed

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16139
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: LN 2023

#2 Indlæg af Langley » 03 jan 2023 22:19

Husker dem som fede men de er sikkert langt under den første. Jeg fik ikke læst nok i 22 med kun fire -fem romaner. Udover 'Rejse til Verdens Ende' og *Gensyn med Brideshead', så var det Bruce Chatwins "Vicekongen af Ouidah', jeg overvejer at se Herzogs film af den fra '84 fordi jeg ret godt kunne lide den. Meget Corto Maltesse agtig med sin eventyrlige historiske fiktionaliseringer af rigtige begivenheder. Desuden kom jeg igennem hele 'Humboldts Gave' af Saul Bellow, som var udover at være ret morsom, meget interessant for en dansk kosmonaut fordi vores lidende fortæller alter ego er totalt besat af Rudolf Steiner - det hele foregår på Chicago's vestside i starten af 60erne, og om jødisk-europæisk kultur, som USA bliver slået i hovedet med på en ret patetisk sjov syrlig måde. Jeg glæder mig at få fat på 'Ravelstein' som angiveligt handler om Bellows ven Allan Bloom , som har skrevet den hysterisk morsomme notoriske konservative debatbog 'Closing of American Mind', som jeg købte af Palle Saint sidste år. Bellow er i.ø meget proto på tidens store debatter da han kom ret meget i unåde for mere 40 år siden for at udtale “Who is the Tolstoy of the Zulus? The Proust of the Papuans? I’d be glad to read him.” og så kom der gang i 80erne amerikanske kulturkrig. Jeg læste Claus Carstensens rejsebog til Trieste og Rousseaus 'Anden afhandling om Uligheden' på sportsferie i julen. Jeg ville også gerne have læst Stanislaw Lems Eden men det får jeg komme efter.
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Syme
Indlæg: 3482
Tilmeldt: 20 jul 2007 21:04

Re: LN 2023

#3 Indlæg af Syme » 08 jan 2023 18:53

Jeg fik Élisée Reclus' Et vandløbs historie i gave. Bogen koger over af floromvunden attenhundredetalsstil hist og her, men virker tiltalende bortset fra det – som et klassisk eksempel på et værk, der nok er lærd, men også halvskørt og knap så redeligt i moderne videnskabelig forstand. Og det er altid rart at blive overrasket med en oversættelse af en bog og en forfatter, som man aldrig havde hørt om. Mit gæt er, at der når at blive solgt ... 167! eksemplarer inden årets udgang.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28347
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: LN 2023

#4 Indlæg af Fisker Thomas » 10 jan 2023 14:21

Hvad siger folk til de nye Cormac McCarthy? Er de blevet læst? Har læst Passageren (på dansk, ikke udkommet endnu, ved godt, det er en amputeret oplevelse, også hvis oversættelsen er god, og det er den) og er godt frustreret og interesseret på samme tid.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28347
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: LN 2023

#5 Indlæg af Fisker Thomas » 11 jan 2023 15:36

Bind 4 af Solvej Balles Om udregning af rumfang. SIKKE en cliffhanger i et ellers lidt mærkeligtstatisk, stillestående bind, der vel også som midterbindet netop skal være en form for balancepunkt. Svært at vurdere, før det endelige projekt er klar, men jeg glæder mig allerede til næste bind. Det er ikke, fordi det er stilistisk vildt eller noget, det er bare en virkelig fascinerende verden, der skrives frem, fuldt bevidst om egne svagheder i verdensopbygningen.

Jeg håber dog, at Balle bruger nogle af de 300.000 præmiekroner på at hyre en korrekturlæser. Midt i al den fortjente succes er det lidt irriterende at skulle bevidne så mange kommafejl på så få sider.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Hr. Fugl
Indlæg: 6703
Tilmeldt: 04 maj 2012 19:28
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: LN 2023

#6 Indlæg af Hr. Fugl » 11 jan 2023 16:17

Jeg er netop ved at færdiggøre første bind, og jeg er sgu ret hooked. Der er noget sært dragende ved hovedpersonens forsigtige kredsen om grøden, som gentager sig igen og igen. Skal helt sikkert ned og hente andet bind inden længe hos min pusher, som er blevet kaldt et SVIN for ikke at begive sig videre i septologien efter første bind.

Er også spændt på, om nogen byder ind ift. de ny McCarthy-bøger. Selv samme pusher siger, 'The Passenger' er vanskelig.
Man farer vild overalt.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28347
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: LN 2023

#7 Indlæg af Fisker Thomas » 11 jan 2023 17:26

The Passenger er først og fremmest frusterende. Men interessant nok til, at jeg faldt i et reddithul. Første gang jeg synes, han har mindet om Pynchon i øvrigt.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2366
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: LN 2023

#8 Indlæg af Winter Chylde » 11 jan 2023 21:18

Jeg læser Dan Simmons' The Terror om den katastrofale Franklin-ekspedition der skulle finde Nordvestpassagen i 1845. Bogforlæg til AMC's glimrende TV-serie af samme navn. Stor litteratur er det vel ikke, men jeg er godt underholdt og totalt hensat til den klaustrofobiske arktiske skærsild. Selv om det kræver lidt fantasi sådan rigtigt at fornemme kulden, midt i sådan en våd og lidt for varm januar.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28347
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: LN 2023

#9 Indlæg af Fisker Thomas » 11 jan 2023 21:19

Den er i og for sig udmærket i lange stræk, men også sådan lige et par hundrede sider eller mere for lang.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Dialingleft
Indlæg: 5088
Tilmeldt: 10 dec 2019 21:45
Geografisk sted: Psykopatsamfundet

Re: LN 2023

#10 Indlæg af Dialingleft » 11 jan 2023 21:31

Jeg læser buddenbrooks. Og er da virkelig godt underholdt og alt det, men indtil videre har jeg lidt svært ved at se hvorfor det var denne her der vandt ham nobelprisen, når man tænker på de senere mere sådan komplekse bøger. Men som sagt. Misser jeg noget der gør den helt 6/6? Derudover er det en fortræffelig læseoplevelse. Lidt som hvis Ben Q holm havde mødt en lampeånd og blevet den bedste forfatter i verden, men stadig havde samme stofområde.
Kongen af Danmark skrev:
14 mar 2023 10:25
Så guder vi den sgu bare for resten, drenge

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst