Chateau de Svinx - Tråden om vin

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Chateau de Svinx - Tråden om vin

#1 Indlæg af 00Void » 16 sep 2022 09:46

Ansporet af MMM om rødvin, og fordi Hverdagsalkohol-tråden ikke altid er dækkende: Her er tråden om vin.

Vi har efterhånden nået den alder og grad af velstand, som tillader os at svælge os i den ædle druesaft i en sådan grad, at man måske endda kan tillade sig at gå op i det.

Her kan vi snakke om det hele - stor, gammel Bourgogne, hippielort fra Jura, orangevin fra Georgien, cava, spansk sprøjt osv osv. Måske kan vi endda lave en fællesbestilling eller to fra et-eller-andet og få vores fix med rabat. I al fald kan vi tippe hinanden om gode tilbud vi støder på derude.

Pt. er jeg i Kroatien, og om nogle dage i Montenegro, og jeg er (selvom kufferten allerede er ved at være fuld) åben for at tage et par flasker med hjem til dig, hvis du har en favorit hernede - send en pb.

Selv er jeg desværre undervældet af i al fald de kroatiske vine, selvom de jo satme er hypet godt op derude. Vi har været godt rundt på vingårde og -barer de sidste par dage, og de dyre kraftige dråber siger mig desværre intet. De unge bondevine uden label til 10-20 kr fra markederne, det sparker satme til gengæld røv og har været geniale at sidde og bælle på terrassen i aftenvarmen.

Lad druen flyde!
Senest rettet af 00Void 16 sep 2022 13:25, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11776
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#2 Indlæg af andreassyr » 16 sep 2022 09:52

Totalt fedt.

Jeg har som nævnt andetsteds fået et ret afslappet forhold til naturvin efterhånden, og fra at have udgjort størstedelen af mit indtag er vi snarere nede på en tredjedel. For at det ikke skal være løgn drak jeg den anden dag helt på eget initiativ en komplet konventionel Ribera del Duero i en anstændig-men-ikke-prangende kvalitet og blev både tryg og nostalgisk over den hysteriske mængde eg. Rødvinssmag er et spektrum.
00Void skrev:
16 sep 2022 09:46
Måske kan vi endda lave en fællesbestilling eller to fra et-eller-andet og få vores fix med rabat.
En kurateret drikkeklub som supplement til lytteklubberne? Helt på.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Hr. Fugl
Indlæg: 6631
Tilmeldt: 04 maj 2012 19:28
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#3 Indlæg af Hr. Fugl » 16 sep 2022 10:53

Med tiden er jeg blevet tæt på ukritisk, når det kommer til rødvin. 50 kr's Valpolicella fra Fakta. Put det i min mund. 100 kr's Zinfandel-karton. Put det i min mund. 50 kr's 1 liters Barbera d'Asti fra Netto. Satme, om det ikke skal ned i mit svælg. Ved meget lidt om vin, men kan bare godt lide det meste. Det er simpelthen et dejligt forhold at have til.. ja, til noget som helst faktisk. Er lidt ked af, jeg ikke rykkede på frcaheal's tip om et eller andet slagtilbud med seks flasker fra en eller anden nordjysk købmand. Håber at denne tråd også vil indeholde den slags tip.
Man farer vild overalt.

Brugeravatar
A Friend in London
Indlæg: 2726
Tilmeldt: 09 dec 2019 14:53

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#4 Indlæg af A Friend in London » 16 sep 2022 11:32

Det er vel et godt års tid siden, at jeg besvarede et spørgeskema fra min lokale Irma, og i går stod der så pludselig en palle med en fransk naturvin til 89 kr klar i butikken. Smager helt helt fint, meget middle of the road (hvad jeg jo godt vidste, det ville være). Graver lige producenten op, når jeg er hjemme igen.
Jeg køber med ganske få undtagelser ikke vin, som ikke er minimum økologisk.
Med Filosofisk Hilsen

Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8442
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#5 Indlæg af 00Void » 16 sep 2022 12:10

Hr. Fugl skrev:
16 sep 2022 10:53
50 kr's 1 liters Barbera d'Asti fra Netto.
Netop denne skrev jeg med faktisk med Frcaheal om i går, og det er altså en virkelig godkendt flaske taget pris og tilgængelighed i betragtning. Utroligt bællevenlig og sådan en rigtig fantastisk social vin, som jeg egentlig helst drikker direkte fra køleskabet.

Generelt er jeg mest til kolde, pivtynde unge rødvine med lave procenter, og der er det jo tit de naturlige der tager kegler. Ellers har jeg det også lidt som Syr, at det er mindst lige så sjovt at gå på jagt blandt konventionelle ting, som hipstervinene.

Min foretrukne forhandler er Smalle Vine i Smallegade, nok mest fordi den ligger tæt på, men han har også næsten altid noget saftig italiensk - lige nu seks (liter)flasker dolcetto fra Poderi Cellario, som helt sikkert er god at have i skabet til pizza og pasta. Holder sig fortrinligt efter åbning, så sådan en liter kan sagtens holde en weekend: https://smallevine.dk/shop/1-alle-vine/ ... 2021-6-fl/

Vil egentlig gerne anbefale flere af vinene fra netop Poderi Cellario hvis man gerne vil have noget letdrikkeligt til menneskepenge. Det er lidt tyndt i udvalget nu, men de dukker nok snart op.

Når man alligevel skal derned, så nap et par flasker Cotes du Rohne fra Domaine Florane med. Står også til en hund flasken og er en fantastisk flaske ukompliceret vin på syrah og grenache: https://smallevine.dk/shop/1-alle-vine/ ... plus-2021/

Sjældent jeg betaler mere end absolut max 200kr/flasken, med mindre det er på en restaurant hvor man jo som regel må bide i det dyre æble.

Brugeravatar
Hr. Fugl
Indlæg: 6631
Tilmeldt: 04 maj 2012 19:28
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#6 Indlæg af Hr. Fugl » 16 sep 2022 14:48

Jeg vil skyde på, at minimum 50 procent af mine branderter mellem 2010 og 2015 var på ovennævnte Barbera d'Asti. Meget, meget fornuftig pris for en god brandert. Har nok samme smertegrænse som dig ift. pris pr. flaske. For halvanden måned siden var jeg på Autopoul, og udover at jeg fandt ud af, jeg var for gammel og uhip til at være på dette ny sted i mit kvarter, så købte jeg en flaske orangevin til 400, som jeg syntes, smagte forfærdeligt. Som sure sokker simpelthen.
Man farer vild overalt.

Brugeravatar
Frcaheal
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 27 apr 2007 19:27

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#7 Indlæg af Frcaheal » 16 sep 2022 18:10

Jeg har aldrig smagt den før, men som 'Void var inde på, anbefalede han mig den i går ud fra kriteriet "skal kunne fås i Netto ved DR Byen, hvor jeg er om 3 minutter." Følg med live, nu hvor jeg åbner den om lidt.
Den modne chokoladespiser med forkærlighed for oldschool.

Mortene
- inaktiv -
Indlæg: 895
Tilmeldt: 30 aug 2006 14:17

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#8 Indlæg af Mortene » 16 sep 2022 18:59

A Friend in London skrev:
16 sep 2022 11:32
Det er vel et godt års tid siden, at jeg besvarede et spørgeskema fra min lokale Irma, og i går stod der så pludselig en palle med en fransk naturvin til 89 kr klar i butikken. Smager helt helt fint, meget middle of the road (hvad jeg jo godt vidste, det ville være). Graver lige producenten op, når jeg er hjemme igen.
Jeg køber med ganske få undtagelser ikke vin, som ikke er minimum økologisk.
Hvilken Irma?

Der er to naturvine i sortiment, som man kan bestille fra Irma. For et par år siden gik jeg rogue i den Irma, jeg arbejder i ved Dronning Louises bro, og fandt vores egen importør, og nu er Naturvinene uden nogen form for sammenligning vores bedst sælgende varer.

Det er komplet absurde beløb, vi sælger naturvin for. Irmas vinboss mener dog ikke, det giver mening at tage mere naturvin ind fra centralt hold, da de to, som han har bestilt hjem, ikke sælger særlig godt.

Men well, hvis du bare tager to random vine med “naturvinslabelet” på, fra ukendte producenter hjem, batter det nok ikke det store.

Vi har ca. 10 gode vine til overkommelige priser, ikke det helt spændende for feinschmeckerne, men hvis du skal bruge en flaske naturvin til 100-150 efter vinbutikkerne er lukket, så kom ned til Irma ved Dronning Louises Bro. Self korrekt tempereret.

[/reklame]

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14689
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#9 Indlæg af Pete Rock » 16 sep 2022 22:11

Jeg købte to kæmpeflasker let rødvin fra Smallevine, anbefalet af 00void, sidste sommer. Vi har halvt inde i den første da Eriksen faldt om. Tak til 'void, tak til Danmark, tak til rødvin!
Spoiler:
00Void skrev:
12 jun 2021 10:35
Billede

175kr for 2 liter usvovlet, ung og let sangiovese i Smalle Vine. Helt genial til vejret.

https://www.smallevine.dk/shop/1-alle-v ... 2-2-liter/
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Opvaavni
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25 jul 2021 22:55
Spotify: https://open.spotify.com/user/113345450 ... e77d7042b1

Re: Chateau de Svinx - Tråden om vin

#10 Indlæg af Opvaavni » 22 sep 2022 11:01

Hvem på board har så erfaring med selv at brygge vin? Falder frugtvin, cider og blomstersaftevin uden for trådens rammer?

Med et par gode venner slagtede jeg i aftes sådan en helt uregerligt vildtvoksende vinstok, der når op til min venindes altan på 2. sal her, hvor hun bor i en indergård på Åboulevarden med jordforurening kategori 2. 16 liter saft og skaller står nu og hygger sig i en spand med gærlås på. Først skelede vi til en online-guide, der ville tilsætte sukker og vand og gik meget op i hygiejne. Det blev for besværligt, så vi fandt i stedet denne charmerende italiener, som tar lettere på det hele:



Jeg gir det max tre dage, før det tilmugner. Men hyggeligt var det, og druesaften var særdeles sød og delikat.

Fra sidste år har vi erfaring med hyldeblomstvin, som vi tilsatte champagnegær, og en vin på mestendels mirabelleblomster, lidt hyld, lidt rynket rose og lidt tjørn, som fik portvinsgær. Begge dele sattes over mellem maj og juni. Den første var rimelig let og smertefri at drikke, mens den anden var alt for bitter i første omgang... I går åbnede vi igen en flaske, og den er faktisk blevet meget mere tilforladelig.

Noget andet, som jeg synes er spændende, det er sådan noget som birkevin og egevin. Hvor man tapper sukkervæsken fra sikarene lige under barken på træerne på samme måde som ved tapning af ahornsirup. Sådan noget lavede min far en masse flasker af, da jeg var barn, og vi har stadig én liggende som et familieklenodie med flot, håndtegnet etiket og det hele. Det skulle bare smage rædsomt, da han ikke havde læst ordentligt på vejledning og havde stukket tappespydene helt ind til vedkarene i træet, hvor der bare løber vand.

Min svigerinde laver vin på de mærkeligste ting. En masse æblecider, men så har hun også lavet pastinakvin f.eks. Jeg har ikke smagt endnu.

Min georgiske veninde i Berlin, hvis far laver vin til familien på en bjergside uden for Tblisi, kunne først ikke forstå, hvad jeg mente, da jeg fortalte om, hvordan at hele København var tossede med orangevin fra Georgien. Først troede hun, jeg snakkede om vin på appelsiner, og at der var noget, jeg fået helt galt fat i. Da det gik op for hende, hvad jeg snakkede om, var hun ved at dø af grin. I Georgien er det åbenbart bare det, man snakker om, når man snakker om hvidvin.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst