LN 2021

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
hotler
- inaktiv -
Indlæg: 3380
Tilmeldt: 30 maj 2011 16:47

LN 2021

#1 Indlæg af hotler » 07 jan 2021 18:30

Billede

Jeg læser Eduard von Keyserlings Wellen og fornemmer allerede, at det kunne gå hen og blive årets læseoplevelse.

Derudover er jeg i dag begyndt på Der Briefwechsel. En brevudveksling mellem Thomas Bernhard og Siegfried Unseld for nu at maxe helt ud på Frankfurt am Main. Nu ved jeg ikke særligt meget om, hvordan bogbranchen fungerer i dag, men det virker alligevel lidt vildt, at fire år efter at Thomas Bernhard får afvist sit første manuskript, anmoder han i ét brev at få lønforhøjelse og et rentefrit lån fra Insel Verlag på 25000 DM til at købe et hus. Det får han, og det skal betales tilbage over tre år. Hvem der bare var forfatter!
Senest rettet af hotler 08 jan 2021 08:37, rettet i alt 1 gang.
🌸 Springtime for hotler 🌸

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16126
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: LN 2021

#2 Indlæg af Langley » 07 jan 2021 21:44

Stærk trådoplæg. Siden jeg har skulle møde ind i mandags har jeg kun fået læst om Hobbes syn på naturen, sanserne og de kræfter der måtte være men er nået 75 sider ind i selve #bogen så jeg er fortrøstningsfuld. Det er sjov som early modern ofte kan føles mere spiffy i sproget end sådan noget 1700tals modern som er noget af det sværeste synes jeg.

Men nu vil jeg se om jeg kan finde et pænt brugt eksemplar af ' Leoparden' et sted hos en eller anden dude på nettet, så jeg også kan få mig et liv. Jeg vil også gerne læse mere HG Wells i 2021.
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: LN 2021

#3 Indlæg af Fisker Thomas » 07 jan 2021 22:33

hitler skrev:
07 jan 2021 18:30


Jeg læser Eduard von Keyserlings Wellen og fornemmer allerede, at det kunne gå hen og blive årets læseoplevelse.

Derudover er jeg i dag begyndt på Der Briefwechsel. En brevudveksling mellem Thomas Bernhard og Siegfried Unseld for nu at maxe helt ud på Frankfurt am Main. Nu ved jeg ikke særligt meget om, hvordan bogbranchen fungerer i dag, men det virker alligevel lidt vildt, at fire år efter at Thomas Bernhand får afvist sit første manuskript, anmoder han i ét brev at få lønforhøjelse og et rentefrit lån fra Insel Verlag på 25000 DM til at købe et hus. Det får han, og det skal betales tilbage over tre år. Hvem der bare var forfatter!
Wellen kommer på dansk i 2021 på et forlag, hvor flere af redaktørerne har været til en koncert med Mythic Sunship.

I dag tror jeg ikke, man få forskud på den måde. Det var vist i gamle dage, desværre.

Langley: Leoparden, som burde hedde Servalen, for det er det, det er på originalsproget, er mindblowing fed. En af de bedste adelsnedgangsbøger på linje med Rezzoris Blomster i sneen, Nabokovs Speak, Memory og en Roths Radetzkymarch. Troede egentlig, den stadig var i tryk - virkede altid som en bog, som evig og altid var i tryk, men måske ikke længere.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16126
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: LN 2021

#4 Indlæg af Langley » 08 jan 2021 00:22

Det er ser ud til at det er Gyldendal der har den. Den kom i en sjette udgave ved Thomas Haarder kan jeg se på bibliotek.dk men hverken Saxo eller nogen af antikvarsiderne har nogle hits:(
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
hotler
- inaktiv -
Indlæg: 3380
Tilmeldt: 30 maj 2011 16:47

Re: LN 2021

#5 Indlæg af hotler » 08 jan 2021 08:37

Fisker Thomas skrev:
07 jan 2021 22:33
hitler skrev:
07 jan 2021 18:30


Jeg læser Eduard von Keyserlings Wellen og fornemmer allerede, at det kunne gå hen og blive årets læseoplevelse.

Derudover er jeg i dag begyndt på Der Briefwechsel. En brevudveksling mellem Thomas Bernhard og Siegfried Unseld for nu at maxe helt ud på Frankfurt am Main. Nu ved jeg ikke særligt meget om, hvordan bogbranchen fungerer i dag, men det virker alligevel lidt vildt, at fire år efter at Thomas Bernhard får afvist sit første manuskript, anmoder han i ét brev at få lønforhøjelse og et rentefrit lån fra Insel Verlag på 25000 DM til at købe et hus. Det får han, og det skal betales tilbage over tre år. Hvem der bare var forfatter!
I dag tror jeg ikke, man få forskud på den måde. Det var vist i gamle dage, desværre.
Cirka et år senere skriver Bernhard, at han altså ønsker at sælge huset igen. Han er ikke glad for det. Huset gør ham til en österreichischer Staatsbürger, og det vil han altså ikke være.
🌸 Springtime for hotler 🌸

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: LN 2021

#6 Indlæg af Fisker Thomas » 08 jan 2021 08:41

Knud Romer fik vist et ret stort forskud for sin anden roman, som så til gengæld lod vente længe på sig. Stor udskiftning blandt redaktørerne, så han fik nye relativt ofte. Hver gang afleverede han det samme manuskript, som ikke var færdigt. Gætter på, det var det, de endte med at udgive.

Lang: Det er sjovt. I 90'erne og op i 00'erne stod den altid til 30 kroner i en ældre udgave i serien Søren Gyldendals Klassikere, som er den, jeg har læst.

Derudover: Værsågod: https://www.bogtorvet.net/leoparden_tom ... pe_1762446

Du behøver ikke engang bevæge dig uden for naturvinsreservatet i Kbh. V. Gammel oversættelse, men god.
Senest rettet af Fisker Thomas 08 jan 2021 09:00, rettet i alt 1 gang.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Syme
Indlæg: 3478
Tilmeldt: 20 jul 2007 21:04

Re: LN 2021

#7 Indlæg af Syme » 08 jan 2021 08:58

I en dokumentar om Suhrkamp fortæller en redaktør for dramatik også om Bernhards utrolige evne til at hive penge ud af folk. Der bliver ikke gået i detaljer, men han lyder nærmest bitter. Tænk at være et forlag, der overbetaler for teaterstykker.

Det er synd, at Unseld døde, inden han fik en korrespondance i gang med Knud Romer.

Brugeravatar
Poste
Indlæg: 2146
Tilmeldt: 29 mar 2017 22:12

Re: LN 2021

#8 Indlæg af Poste » 08 jan 2021 09:37

Kan i den anledning anbefale Bernhards foragtsfulde lille søndagsbog, Mine priser, hvor han render og modtager priser rundt i Vesteuropa.

sabzian
Indlæg: 131
Tilmeldt: 18 okt 2019 16:09

Re: LN 2021

#9 Indlæg af sabzian » 08 jan 2021 14:29

Spøjst Bernhard-sammentræf - jeg blev færdig med femte bind - 'Et Barn' - i hans selvbiografi i går. Forlaget Sisyfos har præsteret historiens grimmeste grafik til bøgernes omslag, men indmaden er rigtigt god. Deri skriver han også om udviklingen af sine købmandsevner, som går meget god i tråd med, at han skulle være god til at suge penge ud af alle og enhver. Og så handler den meget om lungesygdomme og forholdet til bedstefaren. Fik lidt lyst til at læse alle fem akkurat efter hinanden.. Umiddelbart ikke helt lige så vellykkede som 'Gamle Mestre' og 'Træfældning' og 'Undergængeren' (som alle også er meget flottere at kigge på - Basilisk <3)

Brugeravatar
hello
Indlæg: 2404
Tilmeldt: 13 jul 2002 16:08
Geografisk sted: Whiskeytown
Kontakt:

Re: LN 2021

#10 Indlæg af hello » 10 jan 2021 21:17

Har læst Katrine Marie Guldager "Det samme og noget helt andet", og den har efterladt mig lidt frustreret. Den beskriver ret godt, hvor ødelæggende sorg kan være for et menneske, og jeg kan egentlig godt lide sproget, men jeg blev også irriteret på fortælleren, som til tider er selvcentreret og usympatisk; engang imellem nærmest tenderende narcissistisk, tænkte jeg. Hun er i dyb krise og får ikke den støtte og hjælp, hun har brug for, men jeg er i tvivl om, hun ville kunne tage imod den, hvis den var der. Jeg er også lidt forvirret omkring hele præmissen med, at det er autofiktion. Det forstyrrede mig lidt i min læsning, selvom det måske ikke burde.
Sofisticated Fuck Princess Please Leave Me Alone

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 3 gæster