DC Comics tråden

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
Kinky Robot
- inaktiv -
Indlæg: 3207
Tilmeldt: 20 feb 2011 16:39
Geografisk sted: Dr. Wily's Castle

DC Comics tråden

#1 Indlæg af Kinky Robot » 28 sep 2018 09:07

Vi har en graphic novel tråd. Vi har en Marvel tråd. Vi skal også have en DC Comics tråd. Dette er Marvel Morten-fri zone så læg jeres infinity gauntlets i døren. Jeg vil ikke se dem i min klub.

Jeg fik lige købt Gotham By Gaslight i går. Har aldrig læst den. Jeg har kun set den animerede film som jeg synes er fed. Men jeg har høje forventninger til den da Mike Mignola er inde over. Ham digger jeg utroligt meget.

Jeg elsker de her alternative settings for Batman. Der er altid så meget mystik og weirdness going on. Noget som altid har klædt Nattens Mørke Ridder. Det er også derfor at jeg ret glad for næsten alt Batman Elseworlds.

Billede
Infinite lives: YES

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Indlæg: 6218
Tilmeldt: 27 aug 2009 14:30
Geografisk sted: Nbro

Re: DC Comics tråden

#2 Indlæg af Jimmi Jazz » 29 sep 2018 11:48

Jeg elsker dig Robot!
svingningers realpolitiske kobbel

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7903
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: DC Comics tråden

#3 Indlæg af Kong Louie » 29 sep 2018 11:59

Han er også kinky
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Indlæg: 6218
Tilmeldt: 27 aug 2009 14:30
Geografisk sted: Nbro

Re: DC Comics tråden

#4 Indlæg af Jimmi Jazz » 29 sep 2018 12:52

En af de serier jeg har dyrket mest er James Robinsons 80 numre lange run på Starman fra 90’erne. Serien var vist creator owned (sjældent på DC og Marvel), og lukkede herefter. Den har derfor et meget afsluttet præg, hvis man læser den fra start til slut. Det var jo perioden post Dark Knight Returns og Watchmen, og det hele skulle være dark, edgy og gritty, men Robinson er en forbenet nostalgiker, som elsker de originale superhelte tilbage fra The Golden Age i 40’erne. Den nyskabte hovedperson, Jack Knight, er søn af en af disse, nemlig Ted Knight, som var Starman back in the day. Jack er en tidstypisk (spaceman-læderjakke, tribal tatoos, bakkenbarter) antihelt, som hellere vil passe sin cool, hipsteragtige antikbutik (igen dét med nostalgien) end tage faklen op efter faderen, som han ikke har så god en relation til. Gradvist træder han dog (selvfølgelig) i karakter, og både han og læserne lærer en masse om det originale DC Univers, da der er gæstevisitter fra diverse gamle, mere eller mindre glemte helte og skurke.
Serien er ikke perfekt, den er bl.a. alt for teksttung, men den er skrevet med virkelig meget menneskelig varme og passion for de gamle helte og de værdier, de repræsenterer. Derudover er verdensopbygningen rigtigt god, for Robinson skaber et interessant figurgalleri, og byen det hele foregår i, Opal City, fremstår efterhånden ligeså distinkt som Gothham City. Gennem hovedparten af serien er det Tony Harris som er hovedtegner, og det er sjovt at følge hans gradvise udvikling: I
starten er stregen ret primitiv, men han bliver bare bedre og bedre (det samme kan egentlig siges om Robinson som fortæller). Senere tager bl.a. danske Peter Snejbjerg over, han gør det glimrende, men lidt af seriens særpræg ryger måske lidt.


90'er hip helt:

Billede

Opal City:

Billede

Skænderi med Batman:

Billede

Den originale Starman i kamp med nazister i 2VK:

Billede
svingningers realpolitiske kobbel

Brugeravatar
Kinky Robot
- inaktiv -
Indlæg: 3207
Tilmeldt: 20 feb 2011 16:39
Geografisk sted: Dr. Wily's Castle

Re: DC Comics tråden

#5 Indlæg af Kinky Robot » 30 sep 2018 10:21

Jeg har aldrig læst en eneste historie af Starman. Har han nongensinde været trykt i danske hæfter? Ikke desto mindre lyder det ret tiltalende for sådan en som mig. Så tak for det gode pitch! Men kan man overhovedet få fingrene i Starman længere? DC er jo ikke just kendt for at genudgive mindre kendte ting. I så fald er det virkeligt begrænset hvor stort et oplag de trykker. F.eks. The Question relateret materialer er fucking svært at støve op. Det kan jo selv følgelig være at de har noget på lager nede i Fantask. Der har jeg været heldig før.
Infinite lives: YES

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Indlæg: 6218
Tilmeldt: 27 aug 2009 14:30
Geografisk sted: Nbro

Re: DC Comics tråden

#6 Indlæg af Jimmi Jazz » 30 sep 2018 10:44

De er samlet i 6 omnibusser. Har de 5 af dem, bind 3 er åbenbart kommet i mindre oplag eller har været særligt populær, for den er væsentlig dyrere end de andre, og alt for dyr for mit tegneseriebudget. Jeg har så samlet nogle stykker af de enkelthæfter, der indgår i dét bind.
Jeg vil tro de resterende omnibusbind stadig er til at skaffe, og ellers låner jeg gerne mine ud, hvis bare de kommer tilbage uden kaffepletter :P

Hvilke Batman Elseworlds er forresten gode?

Jeg tror nærmest, at den eneste Elseworlds historie, jeg har læst er Red Son. Den er jo fed (meen måske ikke helt så god, som den nogen gange udråbes til), og i det hele taget lyder konceptet fedt, fordi forfatterne dels kan prøve nogle ting af; dels er udover den der komplet uoverskuelige kronologi, som klovnerne inde på DC alligevel fucker op hver andet år med nye reboots :roll:
svingningers realpolitiske kobbel

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Indlæg: 6218
Tilmeldt: 27 aug 2009 14:30
Geografisk sted: Nbro

Re: DC Comics tråden

#7 Indlæg af Jimmi Jazz » 30 sep 2018 10:55

Angående Mike Mignola, som ganske rigtigt er forrygende, så er han også inde og vende i Starman sagaen, der er nemlig en crossover med Hellboy, Bats og Starman:

Billede
svingningers realpolitiske kobbel

Brugeravatar
Kinky Robot
- inaktiv -
Indlæg: 3207
Tilmeldt: 20 feb 2011 16:39
Geografisk sted: Dr. Wily's Castle

Re: DC Comics tråden

#8 Indlæg af Kinky Robot » 30 sep 2018 11:42

Dem vil jeg satme gerne låne!
Jimmi Jazz skrev:
30 sep 2018 10:44
Hvilke Batman Elseworlds er forresten gode?
Gotham By Gaslight, som jeg nævnte tidligere, er rigtig god! Faktisk også den første udgivelse i Elseworld serien, selvom den underligt nok ikke bærer navnet. De 2 historier som er samlet i ét hæfte udspiller sig i Gotham et sted i 1800-tallet. Jack The Ripper er kommet til Gotham og raiser hell, og det er op til "The Bat-Man" at stoppe syggopaten. God victoriansk setting og Mike Mignola tegner fanme røv fedt. Meget interesant take på Batmans dragt.

The Doom That Came To Gotham

Billede

Også af kongen Mignola. God horror og semi-okkult stemning i dette hæfte lidt ala Batman fra 30'erne. Masser af mystik og gotisk galore.

Batman - Year 100

Billede

Tegnet og fortalt af Paul Pope. Som titlen antyder foregår denne fortælling ude i fremtiden. Batman er blevet til en myte og legende. Ingen af Gothams borgere kan huske, om Batman virkeligt har eksisteret eller om det bare er en fantastisk historie, Men det går hurtigt op for dem at Batman, eller en eller form for Batman, banker skurke og low-lifes i Gothams gader, Virkelig flotte tegninger af Pope som mixer euro-stil med cyber/steam punk og en lille skvæt manga oven i hatten! Gritty og voldsom action med masser af pacing.

Så er der også dette hæfte som jeg desværre ikke har læst endnu. Men jeg har stået og bladret den igennem nede i Cigaren og det ser ret dope ud. Batman vs vampyrer og sådan noget. Skal nok komme med en updaten når jeg engang har fået den købt og læst.

Billede
Infinite lives: YES

Brugeravatar
Kinky Robot
- inaktiv -
Indlæg: 3207
Tilmeldt: 20 feb 2011 16:39
Geografisk sted: Dr. Wily's Castle

Re: DC Comics tråden

#9 Indlæg af Kinky Robot » 01 okt 2018 20:44

Den gode og bundhæderlige Jimmy "Olsen" Jazz har lige lånt mig hele hans Starman samling. Og den er fanme stor (og tung!). Jeg glæder mig utroligt meget til at læse den. Noget andet er, at jeg selvfølgelig også sparer nogle gryn de næste måneder, da jeg ikke behøver at købe nye tegneserier lige foreløbig.

Man skulle fanme have set os...sad bare på Paludans Bogcafé og ævlede om tegneserier og superhelte omringet af brillelitteratur og hotte studiechicks :lol: .
Infinite lives: YES

Brugeravatar
Jimmi Jazz
Indlæg: 6218
Tilmeldt: 27 aug 2009 14:30
Geografisk sted: Nbro

Re: DC Comics tråden

#10 Indlæg af Jimmi Jazz » 01 okt 2018 22:49

Det var nemlig en stærk stiftende generalforsamling i SCC, og jeg må sige Robotten lookede flot i sin intellektuelle rullekravesweater!
svingningers realpolitiske kobbel

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Tonic Satan og 2 gæster