Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
eini
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: Femø

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#251 Indlæg af eini » 30 mar 2024 19:53

'Figen vokser bedst op ad sydvendt mur. Blåbær kræver vist surbundsjord (kan måske skabes med grannåle og sand). Rabarber trives bedst i fed jord, men er efter min erfaring rimelig taknemmelig i vækst, når de først har etableret sig.

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#252 Indlæg af Winter Chylde » 30 mar 2024 20:28

Mht. blåbær er det også vigtigt, at man har mindst to forskellige sorter, så de kan bestøve hinanden. I de fleste havecentre osv. kan man vælge mellem mange forskellige sorter.

Brugeravatar
Senekat
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 02 apr 2014 07:45

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#253 Indlæg af Senekat » 30 mar 2024 20:38

Vi takke for tipsne og trækker havehandskerne på!

Brugeravatar
Josti
Indlæg: 4144
Tilmeldt: 27 mar 2004 17:16
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#254 Indlæg af Josti » 30 mar 2024 20:47

Hasselbuske er nemme og friske hasselnødder smager fuldstændig fabelagtigt. Også her skal man have to forskellige sorter. Hvis buskene bliver for store, klipper man dem bare ned i 50 cm og lader dem vokse op igen.
Den persona, I lige har oplevet, er en karakter ved navn The Goddess of Justice.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11788
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#255 Indlæg af andreassyr » 30 mar 2024 20:58

Der er også det med blåbærbuskene at dem man typisk kan købe er amerikanske blåbær, som er noget helt andet end de svenske eller bornholmske. Temmelig kedelige, hvis man spørger mig.

Har i allerede hindbærbuske? Ellers er de nemme, de spreder sig af selv, og ved at blande sorter og beskære eller ikke beskære dem kan man strække sæsonen fra tidlig sommer og helt frem til frosten. Det var ikke det du spurgte om, det ved jeg godt.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#256 Indlæg af Winter Chylde » 30 mar 2024 21:09

Og nu vi er ved bær; stikkelsbær, ribs og solbær eller josta. :yellowheart: Alle passer også sig selv, når de først er etableret.

Jeg har sygt mange hindbær, og udplanter ofte de nye skud. Har for nyligt udplantet et helt hegn ud mod vejen, for at nudge alle de tyske cykelturister til at holde hvilepause et andet sted end midt i vores indkørsel. Så slipper jeg også for at rende ud og spørge om de er blevet fuldstændig sindssyge.

Brugeravatar
Sille...sille...
Indlæg: 6002
Tilmeldt: 17 sep 2002 20:32

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#257 Indlæg af Sille...sille... » 30 mar 2024 21:45

I bør også overveje, om I virkeligt vil af med alle snebærbuskene. Jeg har aldrig set dem nævnt i biodiversitetssammenhænge, men de er altid propfyldt med alle slags bestøvere, og vi har også altid et par små blåfugle i vores. Hvis nu man lader resten af haven blive flot sprælsk, så ser de ikke så kommunale ud. Og de er i øvrigt flotte i buketter, også når alle de andre blomster og grene er ved at være væk.
whose fool are you?

Brugeravatar
Ællington
Indlæg: 10919
Tilmeldt: 26 maj 2010 17:17
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#258 Indlæg af Ællington » 31 mar 2024 05:20

Sur jord kan man købe i sække i havecentre, der stder"sur jord" på dem. Da jeg var flyttet i rækkehus i Lystrup for mange år siden fik vi to blåbærbuske, og jeg havde en skøn eftermiddag med Far Beyond Driven og en sæk sur jord.

Fuglene elskede mit træ fyldt med grønne figner i vinters.

I år har jeg fået Tre hindbærbuske, bestående af pinde med lidt rødder på, som jeg har stukket hen I et hjørne af haven.
"De skal nok komme", sagde min velgører.
#Håber.
Der kom en vagtmester løbende, og overrakte mig toppen af dragespiret.

Brugeravatar
Sille...sille...
Indlæg: 6002
Tilmeldt: 17 sep 2002 20:32

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#259 Indlæg af Sille...sille... » 31 mar 2024 12:43

Men hvis man virkelig hader spagnum - som man bør - så er det svært at finde surbundsjord, det har næsten altid spagnum i. Ved ikke om der findes nogen gode alternativer i handlen. Bedst er det måske bare at tage sig noget tid og selv anlægge et surt bed med grannålekompost.
whose fool are you?

Brugeravatar
Sille...sille...
Indlæg: 6002
Tilmeldt: 17 sep 2002 20:32

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#260 Indlæg af Sille...sille... » 31 mar 2024 12:45

- men der er nu også noget dumstædigt ved at anlægge surbundsbede i stedet for bare at tage i skoven, når man vil have blåbær.

Jeg ville lade mig vejlede af, hvilken slags jord der allerede er og så vælge planter og buske efter det.

Ellers kan man kæmpe for evigt med sin dumme jord og løbe helt sur (!) i det.
whose fool are you?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst