Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2322
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#231 Indlæg af Winter Chylde » 28 okt 2022 12:45

andreassyr skrev:
03 mar 2022 20:48
Synes du at San Marzano modner nok herhjemme til at lave god sauce af? Jeg har haft ret medium erfaring med dem, men har ikke forsøgt hårdnakket - jeg kører som jeg plejer en stor og blandet mængde af især bøftomater og lidt færre cherry-typer.
En sæsons erfaringer rigere: San Marzano. Producerede som en vanvittig på friland under åben himmel. Ikke engang et synderligt solrigt sted. Men, det er under halvdelen der har nået at modne helt færdigt. De har i stedet modnet fint i drivhuset, men noget mindre svulstigt udbytte. Cherrytomater på friland har til gengæld været et kæmpe hit. Nærmest uanset hvor jeg har placeret dem. Jeg høster stadig de sidste, men har fjernet langt de fleste (grønne), der eftermodner stille og roligt i avispapirsforede papkasser. Det er lykkedes at eftermodne et par san marzano også, men smagen er jo derefter. Men altså, cherrytomater. Har vel høstet 6-7 kilo. Hvis ikke mere.

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7405
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#232 Indlæg af dayan » 15 feb 2023 09:39

Jeg har fået en del grøntsagsfrø fra Italien, og nu tegner det alligevel ikke til, at jeg får mulighed for at dyrke. Hvis nogen vil have, kan de afhentes her på Frederiksberg.
Det drejer sig om: spinat (merlo nero), borlotti, gule pæretomater, fennikel, stribede courgetter, puntarelle, radicchio af typen Castelfranco, to slags broccoli: spigariello og cima di rapa og to slags blomkål: romanesco og en lilla sicilianer.
Selvfølgelig gratis. Send pb.
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.
Gemen skrev:
17 maj 2024 07:24
Jeg ville ønske, flere tænkte som dig.

Brugeravatar
Peter Metalli
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 30 maj 2019 11:30

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#233 Indlæg af Peter Metalli » 15 feb 2023 09:42

dayan skrev:
15 feb 2023 09:39
Jeg har fået en del grøntsagsfrø fra Italien, og nu tegner det alligevel ikke til, at jeg får mulighed for at dyrke. Hvis nogen vil have, kan de afhentes her på Frederiksberg.
Det drejer sig om: spinat (merlo nero), borlotti, gule pæretomater, fennikel, stribede courgetter (striato d'Italia), puntarelle, radicchio af typen Castelfranco, to slags broccoli: spigariello og cima di rapa og to slags blomkål: romanesco og en lilla sicilianer.
Selvfølgelig gratis. Send pb.
Hvorfor skal du ikke selv dyrke dem?
den revolutionerende kraft fra Uranus

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7405
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#234 Indlæg af dayan » 15 feb 2023 09:44

Der er blevet nedlagt forbud mod havebrug i gården på grund af akut vanvid i andelsforeningens bestyrelse.
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.
Gemen skrev:
17 maj 2024 07:24
Jeg ville ønske, flere tænkte som dig.

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7405
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#235 Indlæg af dayan » 15 feb 2023 09:46

Heldigvis har jeg en vindueskarm på kontoret, hvor jeg kan dyrke nogle bønner og tomater, men pladsen er ikke til meget mere.
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.
Gemen skrev:
17 maj 2024 07:24
Jeg ville ønske, flere tænkte som dig.

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2322
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#236 Indlæg af Winter Chylde » 15 feb 2023 13:22

Er det permanent vanvid? Ellers kan de jo gemmes, hvis man er heldig

Brugeravatar
Poste
Indlæg: 2117
Tilmeldt: 29 mar 2017 22:12

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#237 Indlæg af Poste » 15 feb 2023 13:57

Jeg vil i princippet gerne aftage, men chancen for at de overlever og bliver fantastiske, er sandsynligvis højere hos de fleste andre svingere. Derfor foreslår jeg at placere mig bagerst i køen, hvis nogen andre skulle ønske dem i løbet af de næste par dage. Dog kan det være at gaveperspektivet ville motivere mig til en rigtig indsats i år.

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2322
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#238 Indlæg af Winter Chylde » 23 feb 2023 11:32

Forspirer knoldselleri, artiskok og ingefær. I haven står overvintrende hvidløg og vinterporrer. Det skal nok blive godt.

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2322
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#239 Indlæg af Winter Chylde » 22 jan 2024 15:00

Sådan en dag hvor sneen er væk og solen skinner lidt, og hvor dagen i det hele taget er ved at have nået en fornuftig længde, så kan man godt begynde at længes lidt mod at komme i jorden. I overført betydning. Selv om der da er dage..

Det første egentlige en-dag-bliver-det-forårstegn har vist sig i de sidste par dage. Tårnfalken, der ellers er i landet vinteren over, tænker nu ikke kun på sin egen overlevelse, men har fået overskud og gåpåmod til også at forsøge at sikre artens. For at sikre sig førsteret til redekassen jeg har hængende, er den nu begyndt at opholde sig nogenlunde fast i haven eller et sted i nærheden. Sidste år kom der seks unger.

Det er ikke meget haven kan prale af sådan en januardag. Hvidløg er begyndt at titte frem og har fået den frost de skal have, der er lidt forskellig grønkål, der står og ser sølle ud. Det æbletræ jeg plantede sidst i oktober, er blevet mishandlet af vandmasserne, og har stået midt i først en sø og siden en skøjtebane. Jeg er så småt begyndt at hamstre frø og gøre status over den øvrige beholdning. Er der andre, der også går og brygger på haveplaner? Eller er det allerede blevet hipt at flytte i lejlighed igen?

Brugeravatar
Ællington
Indlæg: 10916
Tilmeldt: 26 maj 2010 17:17
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#240 Indlæg af Ællington » 22 jan 2024 15:16

Ja det er skønt med forår her.
Lige så snart solhverv var overstået, begyndte det at hjælpe en stor del på humøret, der ellers er helt tappet (bruger selvf stadig lysisterpilampens).
Er lige syg i dag, men jeg lå da og bemærke en Due, der kurrede sit kække "hvaassa ska vi stadig knæp el hva?!"
Det er vist så vildt det bliver i Ydre Valby. No Tårnfalk Territory.

I år skal jeg have en baby mere, så det bliver ikke til de store haveplaner andet end at skaffe skygge (og måske en hængekøje på stativ) til moderen og BEGGE BØRNENE.
Og så et skur... det ville være The Dream

- er det egentlig ikke nu, det er perfekt vejr til at så græs i? Ja, jeg er ambitiøs, ved jeg. Men jeg har en nedtrampet klat mudder under noget skygge, der gerne skulle ende i noget andet end smat.

- min store drøm er jo en laurbærbusk, så man altid har det ved hånden. Er det svært at få og derefter at holde?

- nye krukker. Denne gang med hul i bunden, så de ikke sprænger når de bliver fyldt med lorteregn derefter frost.
Der kom en vagtmester løbende, og overrakte mig toppen af dragespiret.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst