Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2322
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#221 Indlæg af Winter Chylde » 27 apr 2022 19:17

Nattefrosten spåes en snarlig retræte. Det er solrigt og tørt her på Sydsjælland. Hvad har havesvingerne ild i?

Brugeravatar
Ulmus Glabra
Indlæg: 213
Tilmeldt: 22 feb 2022 17:07
Geografisk sted: Skoven Kalder

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#222 Indlæg af Ulmus Glabra » 28 apr 2022 16:14

Skovhave. Hvor der før var kedelig græsplæne, har vi nu plantet honningbær (en art gedeblad, som sætter store blå spiselige frugter), kinesisk buskkirsebær, dværg kirsebær (skulle give stort udbytte, med en smag henimod vilde kirsebær).
Et cirkelformet højbed i marksten, prydes af et morbærtræ (stadig i sin vorden) omgivet af skovjordbær. Vi satte et par humlebuske sidste år, som min svoger eventually skal brygge noget IPA på. I år burde de give noget mere. Sindssyg grokraft. Vokser time fra time.

Ellers hærger jeg græsset. Mange steder vender jeg tørven i et spadestiks dybde. Så blander jeg lidt sand i, og sår hjemmehørende blomstrende urter. Andre steder har jeg bordført planter direkte fra grøftekanten. Frøene køber jeg. Men man skal også holde det lokalt, sidste år høstede jeg frø fra klokkeblomst, perikon, slangetand, engnellikerod og stor knopurt. Ikke alt lykkes, men noget gør. Stedvist sprøjter det op med alm.røllike, som er en fed plante for mange insekter. Lad det vilde blive vildt.
Det er bare popmusik, Ralf

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14689
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#223 Indlæg af Pete Rock » 28 apr 2022 16:30

har du nogle billeder?
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7405
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#224 Indlæg af dayan » 28 apr 2022 16:52

Billede
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.
Gemen skrev:
17 maj 2024 07:24
Jeg ville ønske, flere tænkte som dig.

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7405
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#225 Indlæg af dayan » 28 apr 2022 22:40

Selv har jeg frembragt mere end 50 tomatplanter, som jeg meget snart ikke har plads til.
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.
Gemen skrev:
17 maj 2024 07:24
Jeg ville ønske, flere tænkte som dig.

Brugeravatar
Ulmus Glabra
Indlæg: 213
Tilmeldt: 22 feb 2022 17:07
Geografisk sted: Skoven Kalder

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#226 Indlæg af Ulmus Glabra » 29 apr 2022 08:32

Pete Rock skrev:
28 apr 2022 16:30
har du nogle billeder?
Billede
Billede
Billede
Billede

4 billeder - fuglens, hundens og humlens perspektiv hhv. + græs-endlösung
Det er bare popmusik, Ralf

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2322
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#227 Indlæg af Winter Chylde » 10 jun 2022 11:16

Er igang med at bygge et hønsehus. Hvad er æsteternes fede tips til hønsehold?

Derudover et stor :thumbup: til kartofler i tang og et indtil videre et lille :thumbdown: til dette års kartofler i halm. De skal nok komme, men der var noget mere fart på tangkartoflerne. Har spist årets første hjemmedyrkede agurker, men tror der går lidt tid endnu før end jeg drukner i tomater. Hvilket jeg til gengæld absolut kommer til at gøre.

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7405
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#228 Indlæg af dayan » 19 aug 2022 21:35

Naboens børn har trampet det meste af frugten under fode og spist resten, men nu modner tomaterne så småt. Børnene er begyndt at stjæle af dem, efterhånden som tomaterne bliver røde, men hvis vejret som ventet vender, bliver de resterende nok aldrig modne. Tag den, møgunger. Forleden spiste jeg fem små courgetter, som var ubehageligt bitre og ellers ikke smagte af noget. Alt andet er for længst dødt. Et godt år i haven.
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.
Gemen skrev:
17 maj 2024 07:24
Jeg ville ønske, flere tænkte som dig.

Myouze
Indlæg: 498
Tilmeldt: 10 mar 2021 10:36

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#229 Indlæg af Myouze » 19 aug 2022 21:44

Al kål, salat og beder er spist af skadedyr, men stærkt år for æbler, blommer, rabarber og stikkelsbær aka ting jeg intet har gjort noget ved.

5/10 år men kun pga jordbærplukning med tumlingen ellers en iskold 0/10 for mine haveskills.

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2322
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#230 Indlæg af Winter Chylde » 19 aug 2022 22:10

Har denne sæson høstet spinat, gulerødder i forskellige farver og former, kartofler i ditto (har efterhånden kartofler til året ud på lager), massevis af salater, flere hold ærter, grønne bønner, løg i lange baner, hestebønner, rucola og radiser.

Nyder pt. mest af alt tomater, der kommer lidt flere røde hver dag philamina, black cherry, heart of gold, san marzano. Agurkerne er ved at være lidt trætte. Og så har jeg en del hindbær og blåbær pt. Nedfaldsæbler og -blommer er min store dårlige samvittighed. Har et gammelt træ med skovfogedæbler der både ryger hurtigt ned og holder sig utroligt dårligt. Har også helt ustyrligt mange blommer. Fryser, sylter, laver chutney, men kan på ingen måde følge med. Snart er der også figner i spandevis.

Har slut juli/start august sået fennikel, chioggiabeder, bladbeder, pak choi, tredje hold spinat, gulerødder. Har løbende lagt kartofler når der var plads i andre bede, bare glemte kartofler fra køkkenskuffen eller glemte læggekartofler.

Jeg har rosenkål der er store og flotte og venter på frostens ankomst. Og nogle decoy-rosenkål der aldrig er kommet helt fra start, men som kålsommerfuglen gerne sætter larver på. Jo mere forvirring jo bedre. Jeg har sådan nogle kæmpe-hvidkål, filderkraut, under net. De bliver gigantiske. En sort der bruges til sauerkraut, så jeg tænker at give mig i kast med dette og kimchi til efteråret. Jeg har også en bulgarsk bekendt der har givet mig en opskrift på noget han kalder "basement cabbage". Det lyder meget, jaeh. Har også en enkelt palmekål som jeg har taget blade af, men som gerne må vokse sig stor og stærk. Derudover alt muligt gøgl som jordbær, ribs, æbler, pærer, rabarber osv.

Jeg har savnet squash og græskar i år. Det plejer at gå helt amok og jeg ved aldrig hvad jeg skal bruge de squash til, så jeg sprang dem over.

Jeg ville gerne blive lidt mere prof til alt henkoge og gemme og sylte, for der går en del til spilde. Ikke kartofler, løg, gulerødder osv, det er nemt nok at gemme. Men det passer bare bedst til mit temperament og ugekalender at gå i haven inden aftensmad og hente hvad der skal bruges. Det er en helt utrolig salig følelse at stå og lave en ret der næsten udelukkende består af hjemmedyrkede ingredienser.

Nogle af mine kartoffelplanter har dannet bær. Det ligner små grønne og meget hårde tomater. De er i øvrigt helt utroligt giftige. Men fra dem kan må frø, og de frø har ikke nødvendigvis så meget med moderplanten at gøre. Kartofler har stor genetisk variation, og man kan åbenbart gennem frøene få meget forskellige resultater. Så det skal jeg eksperimentere med næste år https://www.cultivariable.com/instructi ... seeds-tps/

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Senekat og 1 gæst