Svingningers madtråd

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Iannis X
Indlæg: 527
Tilmeldt: 29 dec 2009 11:53

Svingningers madtråd

#1 Indlæg af Iannis X » 13 okt 2014 18:18

Sidste madtråd var fra August og der var to indlæg, så jeg prøver lige med en mere permanent løsning indtil svingninger igen eksploderer i aktivitet.

Jeg lavede kanin igår, og har nogle rester, men ikke helt nok til et måltid mere. Jeg har ryggen og nogle ben med kød på, og jeg tænker lidt at det der vil give mest mening er at lave suppe af en eller anden art. Er der nogen der har et godt forslag? De fleste opskrifter jeg lige kunne finde på nettet krævede at man brugte en hel kanin. Jeg tænker lidt, at man nok godt kan kopiere meget fra fx kyllingesuppe, men det har jeg egentlig aldrig lavet.

Jeg forestiller mig noget i retning af dette: At pille kødet fra, og koge skrog osv sammen med grøntsager i lang lang tid. 4 timer måske? Fx gulerod, løg, porrer, kartofler og andet rodfrugt. Også laurbærblade og nogle timiankviste. Så si alt andet end vandet fra, og opløse en halv terning bullion i. Kylling eller grøntsag? Tilsætte friske grøntsager, kartoffel, gulerod og porre. Lade det koge indtil det næsten har den rigtige konsistens og så tilsætte kødet en 10 minutter før. Jeg er i tvivl om kødet bare skal i sammen med grøntsagerne, men tænker at det vil blive lidt udkogt og uinteressant i så fald.

Tips modtages gerne.
Senest rettet af Iannis X 13 okt 2014 19:35, rettet i alt 1 gang.

Orderfromchaos
- inaktiv -
Indlæg: 1243
Tilmeldt: 28 apr 2009 23:42

Re: Svingningers madtråd

#2 Indlæg af Orderfromchaos » 13 okt 2014 19:17

Jeg synes det lyder som en rimelig skudsikker plan. Angående boullion, så er det vist ligegyldigt, hvad du smider i. Men man kan forestille sig, at kylling måske intensiverer smagen en smule.

Jeg er i gang med at lave brændende kærlighed ud af de grøntsager, som jeg høstede i familiens kolonihave for et stykke tid siden. Det glæder jeg mig til - og så skal der selvfølgelig en helvedes masse syltede rødbeder til, som min farmor heldigvis gladeligt giver mig hvert år.

Desuden er det jo svampesæson og man skal vel ud og samle lidt ind. Jeg har opdaget, at der på mosbeklædningen på mit studies bygning er helt fyldt af tragtkantareller. Er der nogen, som har en opskrift eller to, som kan gøre dem gavn? (Hvis man vil ud, så er der en udmærket app i appstore til 7kr. som viser de mest basale sæsonsvampe - og spids nøgenhat og den slags.).

Brugeravatar
Jonas
- inaktiv -
Indlæg: 6610
Tilmeldt: 04 maj 2003 14:43

Re: Svingningers madtråd

#3 Indlæg af Jonas » 13 okt 2014 20:39

Yo Freb, kan du ikke lave kanin i asparges som tarteletfyld? Jeg har ikke kunne tænke på andet, siden jeg så dit indlæg.

Brugeravatar
Iannis X
Indlæg: 527
Tilmeldt: 29 dec 2009 11:53

Re: Svingningers madtråd

#4 Indlæg af Iannis X » 13 okt 2014 20:43

Jeg har faktisk virkelig overvejet det. Jeg tror bare ikke rigtig der er kød nok. Måske.

Brugeravatar
børge
Indlæg: 13678
Tilmeldt: 02 okt 2005 15:12
Geografisk sted: cities of the red night

Re: Svingningers madtråd

#5 Indlæg af børge » 13 okt 2014 21:28

du kunne måske få kød nok til en god sugo?


'b
holy moses

Brugeravatar
Iannis X
Indlæg: 527
Tilmeldt: 29 dec 2009 11:53

Re: Svingningers madtråd

#6 Indlæg af Iannis X » 14 okt 2014 20:43

Kaninkød i Sugo? Det synes jeg ikke umiddelbart virker så oplagt, men du har måske gode erfaringer? Jeg holdt mig til suppen (sorry, Jonas). Kogte den i 7 timer. Den blev god, så det kan jeg godt anbefale, hvis andre skulle have kaninrester til overs engang.

Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8458
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: Svingningers madtråd

#7 Indlæg af 00Void » 15 okt 2014 09:20

Orderfromchaos skrev:Desuden er det jo svampesæson og man skal vel ud og samle lidt ind. Jeg har opdaget, at der på mosbeklædningen på mit studies bygning er helt fyldt af tragtkantareller. Er der nogen, som har en opskrift eller to, som kan gøre dem gavn? (Hvis man vil ud, så er der en udmærket app i appstore til 7kr. som viser de mest basale sæsonsvampe - og spids nøgenhat og den slags.).
Smørstegte til mørkt kød!
Hvis du vegetartripper, er det bedste du kan gøre for dig selv at tage en skive godt brød som du smørrer med noget godt olie og salt og rister. Oven på putter du så smørstegte kantareller som er blevet vendt i finthakket persille, skalotteløg og citronskal.

Jeg har også haft held med at putte dem i risotto. Steg dem ved siden af og put dem i til sidst. Kantareller bliver nemt uinteressante hvis de er overtilberedte.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Madtråden

#8 Indlæg af andreassyr » 08 dec 2014 15:28

Vi behøver vist kun én, sådan som frekvensen af indlæg ser ud for tiden. Jeg gentager:

Jeg skal finde en god, vietnamesisk kogebog. Den behøver ingenlunde være på dansk, men den skal gerne være stor og af encyklopædisk tilsnit. Tænk Sølvskeen eller - hvis den tørt encyklopædiske ikke eksisterer - Reynaud's Bistro. Grundkøkken med historisk bevidsthed, gerne med anekdoter og/eller kontekst.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Denning
Indlæg: 769
Tilmeldt: 22 nov 2014 11:51

Re: Svingningers madtråd

#9 Indlæg af Denning » 08 dec 2014 15:36

Se her SYR.
No regrets.

Brugeravatar
Denning
Indlæg: 769
Tilmeldt: 22 nov 2014 11:51

Re: Madtråden

#10 Indlæg af Denning » 08 dec 2014 15:37

No regrets.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst