Marvel-tråden

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Enola Gay
Indlæg: 3923
Tilmeldt: 07 nov 2005 17:13
Geografisk sted: Smeerenburg

Marvel-tråden

#1 Indlæg af Enola Gay » 07 jun 2010 13:08

Jeg syntes ikke det var nok med Læser nu-, Seneste Bogindkøb- og Graphic Novel-trådene. Der mangler sgu en Marvel tråd, hvor man kun må snakke om mutanter, superhelte, parallelle dimensioner, alternate timelines og intergalaktiske superskurke.

Her er den så!

Billede

-----------------

Det irriterer mig af helvede til, at de der Marvel Essential-samlinger man kan købe rundt omkring falder fra hinanden efter fire sekunder mellem hænderne. Givet vis skal jeg passe på med min superheltestyrke, når jeg flikker dem igennem, men det er som om selve bogen er limet fast til omslaget med en eller anden billig spermopløsning, der fordamper hurtigere end du kan nå at sige, Cyclops er bøsse.
Giv mig for fanden en Essentialbog med en adamantiumlegering i ryggen!

Brugeravatar
Mr. Bungle
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 14 aug 2006 14:02
Geografisk sted: Fanget i en dykkerklokke på havets bund.

Re: Marvel-tråden

#2 Indlæg af Mr. Bungle » 07 jun 2010 13:25

Godt initiativ!

Jeg har længe tænkt, at jeg gerne vil i gang med de mere klassiske superheltetegneserier, men det er jo fuldstændig umuligt at overskue, og selvom Marvel Morten virker som en meget flink supernørd, så bliver jeg altså en smule starstruck og tør næsten ikke spørge. Så svingningers nørder, foren eder: Hvis jeg vil læse/købe den bedste indgangsvinkel til hele Marvel-universet, og det kan være et hæfte, et album eller en større samling, hvad skal jeg så absolut have fingrene i? Hvis det er nødvendigt med flere udgivelser, er det også OK.

På forhånd tak

Marvel-n00b'en.
Men så igen. Ja jeg ved s'gu' snart heller ikke. Fint nok. Skrid.

Brugeravatar
Enola Gay
Indlæg: 3923
Tilmeldt: 07 nov 2005 17:13
Geografisk sted: Smeerenburg

Re: Marvel-tråden

#3 Indlæg af Enola Gay » 07 jun 2010 14:20

Mr. Bungle skrev:Jeg har længe tænkt, at jeg gerne vil i gang med de mere klassiske superheltetegneserier, men det er jo fuldstændig umuligt at overskue, og selvom Marvel Morten virker som en meget flink supernørd, så bliver jeg altså en smule starstruck og tør næsten ikke spørge. Så svingningers nørder, foren eder: Hvis jeg vil læse/købe den bedste indgangsvinkel til hele Marvel-universet, og det kan være et hæfte, et album eller en større samling, hvad skal jeg så absolut have fingrene i? Hvis det er nødvendigt med flere udgivelser, er det også OK.
Ja, det er godt spørgsmål. Marvel er jo netop et univers i sig selv og derfor er der jo også uendeligt mange indfaldsvinkler. De der Essentialbøger, som jeg ellers lagde ud med at brokke mig over, synes jeg egentlig har et meget prisværdigt projekt for. De samler grupper og enkeltfigurer (X-Men, Hulken, Punisher, Edderkoppen, Thor osv.) i bind med de første historier om dem på tværs af de udgivelser de optræder i (fx. blev Punisher såvidt jeg husker første gang introduceret i Edderkoppen og altså ikke ved sit eget hæfte).
Essentialbøgerne giver generelt en god indføring selvom man kan være uenig her og der i valget af historier, der kommer med i det endelige bind.

Personligt startede jeg med Edderkoppen for mange, mange år siden. Jeg fik fat på en hel stak gamle tegneserier fra halvfjerdserne og firserne. Det var dengang Klonsagaen kørte for fuld tryk og jeg tror egentlig det var en temmelig god måde at komme ind i universet på. Det er lidt med de historier - om hvordan Peter Parker klones og efterfølgende i årevis skal kæmpe en kamp mod sig selv både ud af til, men også ind af til - Marvel træder i karakter og begynder at lege mere med tvetydigheden i forhold til moral, etik og identitet. Jeg synes som sådan superheltegenren bliver moden der og til mere end bare stribemateriale i aviserne, men der skal nok være nogen der er uenige med mig.

Så, altså: start med sådan en Essential moppedreng. De koster ikke det store og papiret er også noget værre lort, men de giver en god baggrund. Så kan man jo senere rykke videre til de flotte glossudgivelser Marvel har i dag. Der er kvaliteten af selve bogen noget bedre.

Brugeravatar
Gregor XIII
Indlæg: 6519
Tilmeldt: 25 mar 2007 15:40
Kontakt:

Re: Marvel-tråden

#4 Indlæg af Gregor XIII » 07 jun 2010 15:57

Jeg er så helt vildt fascineret af de her megauniverser. Det her koncept med at 30+ tegneserier om måneden fortæller den samme historie (jeg er for tiden ret vild med det her med kultur lavet i fælleskab, og med variationer over tema. Det er jo lidt ligesom en technoscene...). Jeg har prøvet at sample lidt rundt omkring på nettet, men desværre er det meste det argeste lort... Et par enkelte lyspunkter af nyere ting:

Ed Brubakers Captain America. Den er for vild. De første 42 numre (3½ år...) fortæller én lang historie om kampen mod Red Scull. Undervejs sker der utænkelige ting. Altså bortset fra at det er marvel, så er det jo nærmest hverdag... Men alligevel, hvem sidder og følger med i én lang fortælling i 3½ år? (SPOILER) Slutningen er forøvrigt ganske antiklimatisk... (SPOILER SLUT)

Jeg tror ham der hedder Jonathan Hickman er værd at tjekke ud. Hans Secret Warriors er en vildt indviklet og langsommelig historie om Nick Furys kamp mod Hydra. Jeg forstår ikke ret meget, fordi jeg ikke har læst noget om hverken Nick Fury eller Hydra, men han er vist helt inde og pille ved grundbestandelene af universet. Han har også lavet en ny serie, der hedder S.H.I.E.L.D., hvor første hæfte var fuldstændig fantastisk. Igen er det idéer fra hele universet, der hives ind og pilles ved, men her synes plottet at være blandet op med Leonardo da Vinci, Nostradamus, gamle egyptere, kinesere etc. Igen, jeg fatter hat, men man fornemmer virkelig at der er tænkt over tingene.

Hvis man gerne vil vide helt grundlæggende hvad der foregår, kan man gå ind på wikipedia og tjekke Marvel Universe. Nede i bunden er der vist links til beskrivelser af hovedhistorier som House of M, Civil War, Secret Invasion og hvad det nu hedder alt sammen. Men jeg tror det er noget lort...
Grundet Gregor XIII er vi alle fortabte

Kronoper!

Brugeravatar
Enola Gay
Indlæg: 3923
Tilmeldt: 07 nov 2005 17:13
Geografisk sted: Smeerenburg

Re: Marvel-tråden

#5 Indlæg af Enola Gay » 07 jun 2010 16:02

Gregor XIII skrev:jeg er for tiden ret vild med det her med kultur lavet i fælleskab, og med variationer over tema. Det er jo lidt ligesom en technoscene...
Ud af min tråd!

Brugeravatar
Danny Hey
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 15 okt 2007 18:58

Re: Marvel-tråden

#6 Indlæg af Danny Hey » 07 jun 2010 16:11

Man kan ikke læse sådan noget på nettet, kan man?
Jeg kunne ret godt tænke mig at genlæse det nummer af Edderkoppen, hvor Krybet bortfører ham til en øde ø. Nummer 109, tror jeg. Martin fra min klasse fandt det en dag i Bogcentralen, hvilket var fedt, fordi jeg så endelig kunne læse det, men nedern fordi han slet ikke værdsatte det så højt, som jeg ville have gjort. Det er garanteret vildt dårlig Fantask-stil at kunne lide Todd Mcfarlane.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28347
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Marvel-tråden

#7 Indlæg af Fisker Thomas » 08 jun 2010 20:34

Jeg synes aldrig man finder noget på nettet.

Jeg elsker Marveltegneserierne, og sørger selvfølgelig for at opmagasinere mine gamle blade.

Men jeg er simpelthen ikke opdateret på begivenhederne siden jeg var 11-13 år, fordi jeg begyndte at høre rockmusik. Det lader til at det er gennemgående omkalfatret, det univers, og det er lidt som en gammel ven, man helt vildt gerne vil se, men hvor det simpelthen er for besværligt at skulle catche up, også fordi vennen har ændret sig temmelig meget. Hvordan endte Civil Wars egentlig? Og er Mary Jane og Peter Parker blevet skilt? Og lader han stadig - som han gjorde i en periode - som om han ikke er Edderkoppen, overfor hende? Der er så mange spørgsmål. Og er Scott Summers stadig skredet fra Jean Grey? Og er hun død igen?

Ligesom Jærven tror jeg jeg er lidt livslangt forelsket i Jean Grey, men jeg er egentlig glad for at den tørvetriller var lidt mindre tørvetrilleragtig og skred.

Måske fordi min viden er begrænset hælder jeg stadig mod at Warlock-sagaen er det bedste Marvel-materiale, der er udgivet på dansk. Den kan jeg snakke længe om når jeg har færre tømmermænd end jeg har nu.

Hvad kan folk forresten anbefale af samlehæfter med Jack Kirby. Jeg er personligt ret pjattet med det når han knalder helt ud i de gamle FF-klassikere, og ligeså når "Rum-guden Thor" kæmper mod "Ego, den levende planet" og får den der robotregistrator til at nære følelser (ikke på den måde) for første gang nogensinde. Nogen forslag til mere Kirby? Pudsigt nok brød jeg mig ikke om Kirbys lidt stive stil da jeg var yngre (men jeg købte skam hæfterne alligevel), men er blevet mere og mere begejstret som årene er skredet frem. Er den der ting han lavede for DC (undskyldundskyldundskyld!) i 70'erne samlet og tilgængelig?

Og har nogen løst den der Silver Surfer-serie fra 70'erne som skulle være psyggomeget bomben?

Og hvordan med den Dr. Strange i essentialsserien?
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Gregor XIII
Indlæg: 6519
Tilmeldt: 25 mar 2007 15:40
Kontakt:

Re: Marvel-tråden

#8 Indlæg af Gregor XIII » 09 jun 2010 01:12

SPOILER!!!

Hov, jeg kan svare, jeg kan svare!!!

Civil War endte med at Tony Stark vandt. Captain America blev myrdet (det var det utrolige, som skete i brubaker-serien. Men Bucky har taget hans plads...), og man skulle have licens for at være superhelt. Spiderman og Mary Jane har aldrig været gift. Noget med en aftale med djævlen, spørg mig ikke hvorfor eller hvordan. Jeg har ikke styr på X-Men.
Grundet Gregor XIII er vi alle fortabte

Kronoper!

Brugeravatar
Enola Gay
Indlæg: 3923
Tilmeldt: 07 nov 2005 17:13
Geografisk sted: Smeerenburg

Re: Marvel-tråden

#9 Indlæg af Enola Gay » 09 jun 2010 08:53

Fisker Thomas skrev:Hvordan endte Civil Wars egentlig?
Nu har jeg lige vundet hele Civil War på Ebay til den frække sum af $30, så det skal jeg nok skrive nærmere om. Jeg tror mine yndlingshovedspor i Marvel er Klonsagaen i Edderkoppen og Planet X.
Fisker Thomas skrev:Måske fordi min viden er begrænset hælder jeg stadig mod at Warlock-sagaen er det bedste Marvel-materiale, der er udgivet på dansk. Den kan jeg snakke længe om når jeg har færre tømmermænd end jeg har nu.
Mener du Infinity Gauntlet eller Warlock and the Infinity Watch? Det må næsten være de to hovedhistorier han har optrådt mest i. Jeg kan sgu også meget godt lide Warlock, selvom jeg ikke har læst meget med ham. Han optræder eftersigende i Annihilation, der blev udgivet samlet for en fire fem år siden. Jeg har længe ville have fat i den serie. Historien lyder ret fed og så er det et underligt mix af karakterer der optræder i den. Silver Surfer, Galactus, Drax, Super-Skrull og Nova.
Fisker Thomas skrev:Nogen forslag til mere Kirby? Pudsigt nok brød jeg mig ikke om Kirbys lidt stive stil da jeg var yngre (men jeg købte skam hæfterne alligevel), men er blevet mere og mere begejstret som årene er skredet frem. Er den der ting han lavede for DC (undskyldundskyldundskyld!) i 70'erne samlet og tilgængelig?
Kamandi skulle være ret fed. Post-apokalyptisk sci-fi Tarzan kraftigt inspireret af Abernes Planet. Batman optræder fra tid til anden. Den kørte fra halvfjerds til midten af halvfjerdserne eller sådan noget. Jeg tror næsten den er samlet.

Billede

Mage til kantet halvfjerdserstreg skal man lede længe efter.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28347
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Marvel-tråden

#10 Indlæg af Fisker Thomas » 09 jun 2010 10:15

Gregor> Tak, selvom jeg nu har flere spørgsmål end svar. Særligt hvad angår ægteskabet. Men jeg kan vel ikke blive ved med at spoile for andre.

Enola> Jeg mener den, der kom på dansk. Jeg ved jo ikke hvad de hedder på amerikansk. Men det er hæfterne med først Magus-sagaen, og så The Thanos War, der hænger en del sammen med Captain Marvel.

Jeg mener i hvert fald ikke Infinity Abyss, selvom jeg gætter på den også er god.
Infinity Gauntlet har en del af de samme karakterer, men det er Jim Starlins Warlock, jeg taler om.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst