Graphic novel-tråden

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Viskarne
Indlæg: 14063
Tilmeldt: 18 feb 2004 21:09
Kontakt:

Graphic novel-tråden

#1 Indlæg af Viskarne » 08 maj 2010 19:34

der er sket to store ting de sidste par dage. Jimmy Corrigan er kommet på dansk i fuldstændigt samme lækre bogdesign som originalen, og så er der kommet en ny bog fra Daniel Clowes. Den hedder Wilson og kommer også på dansk lige om et kort øjeblik på samme forlag som Jimmy Corrigan (Aben maler). Det er den første Clowes-bog, der er i sit udgangspunkt er et samlet værk og ikke en serie fra Eightball, hvilket er paradoksalt, fordi den er meget stringent bygget op med et kapitel per side i fire, fem forskellige stilistiske udtryk - oven i købet med en pointe i sidste rude på mange af dem. Den handler om Wilson, der er ved at blive bange for at dø uden at have sat spor. Han er en pine i røven af de større, men også meget, meget morsom. Jeg tror Jess Franco kunne finde på at opfatte ham som en fælle i ånden. Det er jo en Clowes-bog, så den er bedre end det meste, men mit umiddelbare indtryk er at den er lidt parantesisk på samme måde som Ice Haven f.eks. Her er en side fra den danske oversættelse (man kan finde flere på http://abenmaler.dk/" target="_blank og den engelske udgave - som er en hardcover og egentlig canadisk, fordi den er udkommet på Drawn & Quarterly, jeg ved ikke hvad den danske er - kan man finde i Fantask):

Billede
Billede

Og vidste I egentlig godt at både Clowes, Chris Ware og Charles Burns (Black Hole kommer også på dansk inden for de næste par uger) kommer på Komiks 2010?
spent pride arms talking yellow age.

Brugeravatar
satirejohn
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 18 okt 2006 15:46
Kontakt:

Re: Graphic novel-tråden

#2 Indlæg af satirejohn » 08 maj 2010 19:39

Black Hole er uden sammenligning den bedste graphic novel jeg har læst, og jeg har klart planer om at tjekke ham ud på Komiks. Den bog er for vild.

Marcus
Indlæg: 6652
Tilmeldt: 11 jul 2002 02:09
Geografisk sted: Emo Public Library

Re: Graphic novel-tråden

#3 Indlæg af Marcus » 08 maj 2010 23:43

Tak for updaten, Viskinde. Det ser godt ud med den gamle mand med hunden dér, og jeg syntes at faktisk at Ice Haven var fremragende, også selv om jeg bedre kan lide hans ikke-minimalistiske stil fra Caricature/David Boring/Ghost World. At Clowes kommer på komiks.dk er det vildeste jeg nogensinde har hørt i dag, og jeg skal helt sikkert derud og have hans autograf skrevet i panden med sprittusch.

Brugeravatar
young
Indlæg: 900
Tilmeldt: 27 okt 2002 15:31

Re: Graphic novel-tråden

#4 Indlæg af young » 09 maj 2010 00:28

crazy vildt.

forleden læste jeg like a velvet glove cast in iron af clowes (fra eightball). den var helt vildt sær, men på den uhyggelige måde, og jeg er ikke helt sikker på jeg kunne lide den. mest mindede tina mig lidt om fisken i en af de sidste historier i paul hornschemeiers sequential og så fik jeg mere lyst til at læse den igen for det er en virkelig fantastisk og sær samling striber på den gode, hjerteskærende måde.

jeg var lige ved at købe jimmy corrigan (igen), men så kunne jeg alligevel ikke overskue det (igen) fordi det jeg engang læste pustede mig ved siden af mig selv og jeg kunne slet ikke forstå det. var der ikke engang nogen, der postede et link til en slags guide til at læse den?

kan man mon i øvrigt købe franka nogen steder? jeg har haft vildt meget lyst til at genlæse hele serien siden jeg så at henk kuijpers skulle komme på komiks. det suxx lidt at han har meldt afbud :(

living is great, of course it is, what else did you think

Brugeravatar
Viskarne
Indlæg: 14063
Tilmeldt: 18 feb 2004 21:09
Kontakt:

Re: Graphic novel-tråden

#5 Indlæg af Viskarne » 09 maj 2010 00:33

young skrev:jeg var lige ved at købe jimmy corrigan (igen), men så kunne jeg alligevel ikke overskue det (igen) fordi det jeg engang læste pustede mig ved siden af mig selv og jeg kunne slet ikke forstå det. var der ikke engang nogen, der postede et link til en slags guide til at læse den?
http://www.rackham.dk/artikel/artikel010.php" target="_blank

Man skal læse Jimmy Corrigan.
spent pride arms talking yellow age.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28347
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Graphic novel-tråden

#6 Indlæg af Fisker Thomas » 09 maj 2010 14:06

Jeg HADER begrebet graphic novel. Som om tegneserier ikke kan stå alene som medie, men skal lukrere på romanen.

Når det så er sagt, så er Jimmy Corrigan vel nærmest verdens bedste (og mest deprimerende) tegneserie.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Sepstrup
Indlæg: 1344
Tilmeldt: 18 sep 2005 18:45

Re: Graphic novel-tråden

#7 Indlæg af Sepstrup » 09 maj 2010 17:35

Er begrebet ikke opstået, fordi den engelske version, comic, er misvisende, når det kommer til Spiegelmann osv.?

Brugeravatar
Viskarne
Indlæg: 14063
Tilmeldt: 18 feb 2004 21:09
Kontakt:

Re: Graphic novel-tråden

#8 Indlæg af Viskarne » 09 maj 2010 19:06

Fisker Thomas skrev:Jeg HADER begrebet graphic novel.
Billede
dude ...
spent pride arms talking yellow age.

Brugeravatar
Einar Elkjær
Indlæg: 387
Tilmeldt: 16 sep 2008 23:13

Re: Graphic novel-tråden

#9 Indlæg af Einar Elkjær » 09 maj 2010 20:30

Fisker Thomas skrev:Jeg HADER begrebet graphic novel. Som om tegneserier ikke kan stå alene som medie, men skal lukrere på romanen.

Når det så er sagt, så er Jimmy Corrigan vel nærmest verdens bedste (og mest deprimerende) tegneserie.
Er det ikke sådan blevet det nye sort at sige at man hader begrebet graphic novel? Jeg synes det giver fantastisk mening at bruge begrebet. Tegneserie understreger jo netop serie-karakteren, hvilket en historie som f.eks. Wilson jo netop ikke er: Netop ordet novel understreger den lange narrative forankring.

Brugeravatar
Enola Gay
Indlæg: 3921
Tilmeldt: 07 nov 2005 17:13
Geografisk sted: Smeerenburg

Re: Graphic novel-tråden

#10 Indlæg af Enola Gay » 09 maj 2010 20:50

Einar Elkjær skrev:
Fisker Thomas skrev:Jeg HADER begrebet graphic novel. Som om tegneserier ikke kan stå alene som medie, men skal lukrere på romanen.

Når det så er sagt, så er Jimmy Corrigan vel nærmest verdens bedste (og mest deprimerende) tegneserie.
Er det ikke sådan blevet det nye sort at sige at man hader begrebet graphic novel? Jeg synes det giver fantastisk mening at bruge begrebet. Tegneserie understreger jo netop serie-karakteren, hvilket en historie som f.eks. Wilson jo netop ikke er: Netop ordet novel understreger den lange narrative forankring.
Jeg kalder det en 'Pictobog', og det er der fandme ikke nogen der skal lave om på!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 3 gæster