Dokumentar-tråden

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Stranger Pilot
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 12 maj 2006 11:27

Dokumentar-tråden

#1 Indlæg af Stranger Pilot » 24 jun 2009 14:51

Tråden hvor man kan anbefale nye og gamle dokumentarfilm om alt mellem himmel og jord.

En hurtig liste over dokumentarer der umiddelbart har gjort indtryk på mig. De fleste har vist været oppe at vende herinde på et eller andet tidspunkt:

- The Blue Planet (BBC)
- Planet Earth (BBC)
- Baraka
- The King of Kong
- Triumph des Willens
- Grizzly Man
- Man on Wire
- The Revolution Will Not Be Televised

Var der andre end mig der så Darwin's Nightmare på DR2 i går aftes? Jeg fik den egentlig anbefalet for et par år siden, men har ikke fået den set før nu. Jeg var umiddelbart lidt skuffet over den, fordi den ikke rigtig kommer bagom de problemstillinger vedr. miljøproblemer, våbenhandel og fattigdom den præsenterer. Instruktøren har tilsyneladende truffet et meget bevidst valg om at begrænse sig til at snakke med folk i en lille by ved Victoriasøens bred og det forhindrer ham i at foretage en bredere undersøgelse af de problemer han viser: Hvad er egentlig status mht. miljøet i søen og hvad kan der gøres/bliver der gjort ved det? Hvor kommer våbnene fra og hvem er det der sælger dem videre? Hvor bliver pengene fra den enorme fiskeeksport af, er det inderne der sidder på forarbejdningen der skummer fløden eller er det korrupte politikere og embedsmænd? osv. osv.

Billede

Brugeravatar
Morten
Indlæg: 5810
Tilmeldt: 19 jul 2002 10:10
Geografisk sted: Hovedstadsområdet

Re: Dokumentar-tråden

#2 Indlæg af Morten » 24 jun 2009 15:18

Jeg er enig i et par stykker på din liste (og så er der nogen jeg ikke har set endnu)
Hvis vi holder musik-doku ude kan jeg da tilføje:
Hoop Dreams
Crumb
Gates of Heaven
Microcosmos
Pingvinmarchen
Capturing The Friedmans
- og Valomanden
Simplify

Brugeravatar
Jess Franco
Indlæg: 38391
Tilmeldt: 30 mar 2005 16:43
Geografisk sted: Dr. Humpp's sex-laboratorium, Argentina 1967.
Kontakt:

Re: Dokumentar-tråden

#3 Indlæg af Jess Franco » 24 jun 2009 15:28

Billede
Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills (1996)
http://www.imdb.com/title/tt0117293/" target="_blank
One of the most influential documentaries in recent years, the Sundance favorite PARADISE LOST is an emotionally raw, must-see crime doc. This dark odyssey began with the tragic murders of three 8-year-old boys, whose bodies were discovered in a shallow creek in West Memphis, Arkansas. The community demanded justice, and one month later the police delivered: three local teenagers accused of sacrificing the boys as part of a Satanic ritual. Despite overwhelming public antipathy towards them, defendants Damien Echols, Jason Baldwin and Jessie Misskelley steadfastly maintained their innocence. Although the trial produced virtually no physical evidence connecting the defendants to the crime, the town, the jury, and the police felt they had their killers, and used the young men's penchant for heavy metal music and black clothing and fascination with the Wicca religion as evidence of their guilt.

With unprecedented access to all the players, Berlinger and Sinofsky captured the events as they unfolded before their cameras. From actual courtroom footage and clandestine jailhouse interviews to behind-the-scenes strategy meetings and intimate portraits of grief-stricken families, PARADISE LOST is a shocking yet uniquely American real-life drama.

Brugeravatar
oles
Indlæg: 4508
Tilmeldt: 14 jul 2005 23:59
Geografisk sted: KBH

Re: Dokumentar-tråden

#4 Indlæg af oles » 24 jun 2009 15:40

Franju 'Dyrernes blod'
http://www.imdb.com/title/tt0041842/" target="_blank

Uomgængelig klassiker i den korte kategori.

Kan ses på youtube, prøv at finde en u-dubbet.

Brugeravatar
Mikkel s
Indlæg: 329
Tilmeldt: 23 maj 2006 16:42
Geografisk sted: Right behind you!

Re: Dokumentar-tråden

#5 Indlæg af Mikkel s » 24 jun 2009 17:43

Jeg har lige fået Louis Theroux samlede bagkatalog. Det er jo ikke "store" dokumentar-film, men virkelig god underholding i den lette doku-genre...

Kan også anbefale:

Jesus camp

The Story of Harvey Milk fra 1994

Good Copy Bad Copy
Who is Jallan?

Brugeravatar
Mikkel s
Indlæg: 329
Tilmeldt: 23 maj 2006 16:42
Geografisk sted: Right behind you!

Re: Dokumentar-tråden

#6 Indlæg af Mikkel s » 24 jun 2009 17:45

Ellers er ham der Michael Moore også god :lol:

Oooh that wonderful irony...
Who is Jallan?

Onkel Tuca
Indlæg: 6265
Tilmeldt: 18 maj 2005 22:43
Geografisk sted: kåbehå ve

Re: Dokumentar-tråden

#7 Indlæg af Onkel Tuca » 24 jun 2009 22:24

Jeg er til (næsten) alt hvad Werner Herzog har lavet.

Brugeravatar
Jess Franco
Indlæg: 38391
Tilmeldt: 30 mar 2005 16:43
Geografisk sted: Dr. Humpp's sex-laboratorium, Argentina 1967.
Kontakt:

Re: Dokumentar-tråden

#8 Indlæg af Jess Franco » 25 jun 2009 08:35

Mikkel s skrev:Jeg har lige fået Louis Theroux samlede bagkatalog. Det er jo ikke "store" dokumentar-film, men virkelig god underholding i den lette doku-genre...

Kan også anbefale:

Jesus camp
Hæhæ.
14/1-09 Jess Franco skrev:
Loftárása skrev:Jesus Camp. :shock:
Missede den på tv, men fik dvd'en nogle dage senere. Den meget hypede Jesus Camp doku er vand i f.h.t. den kristne http://www.godhatesfags.com/" target="_blank kirke/gruppe som der også var en Louis Theroux doku med i julen:

:arrow:

Billede
Jesus Camp = blødsødne wienerbrødssocialdemokrater
Billede
God Hates Fags führer = scariest dude in the world! :shock:

Brugeravatar
Stranger Pilot
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 12 maj 2006 11:27

Re: Dokumentar-tråden

#9 Indlæg af Stranger Pilot » 31 jul 2009 11:06

Denne her lyder interessant: The Cove
Like the director’s cover story, the movie is a Trojan horse: an exceptionally well-made documentary that unfolds like a spy thriller, complete with bugged hotel rooms, clandestine derring-do and mysterious men in gray flannel suits. Those men — perhaps cops, perhaps worse — tail Mr. Psihoyos and his crew unrelentingly, determined to prevent anyone from filming the enormously lucrative dolphin capture and slaughter that support the town’s economy and employ its fishermen.

Brugeravatar
jegharfangetmigenmyg
Indlæg: 4394
Tilmeldt: 05 maj 2008 16:45

Re: Dokumentar-tråden

#10 Indlæg af jegharfangetmigenmyg » 31 jul 2009 12:21

Jess Franco skrev:Billede
God Hates Fags führer = scariest dude in the world! :shock:
Tjek den her:

secondtoughestintheinfant skrev:Alt, hvad Myggen skriver, er sandt.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst