Kindle (og andre ebogslæsere)

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Jonas
- inaktiv -
Indlæg: 6610
Tilmeldt: 04 maj 2003 14:43

Kindle (og andre ebogslæsere)

#1 Indlæg af Jonas » 07 jun 2009 23:28

Jeg er simpelthen blevet så Kindle-liderlig de sidste par dage, at jeg efterhånden begynder at overveje at få noget kørende med konkurrenterne, i særdeleshed Sonys PRS-700. Jeg er vild med tanken om at kunne læse mine bøger på en lille skærm i stedet for altid at skulle gå rundt med tasken fyldt med forskellige bøger om lydkunst, meteoritter og fransk filosofi, fordi jeg ikke ved, hvad jeg får lyst til at læse, når jeg er på farten. Det ville i hvert fald gøre mit liv noget nemmere, hvis jeg i stedet kunne nøjes med altid at have en eBook-læser på mig.

Oven i købet kommer så, at bøgerne er relativt billige, i forhold til hvad de koster i papirform, og at man har dem stort set øjeblikkeligt, når man køber dem. Ingen ventetid eller risiko for at blive nappet i tolden. Det er næsten for godt til at være sandt. Det er dog, så vidt jeg lader mig forstå, noget problematisk, at Kindle (modsat flere af de konkurrerende produkter) ikke kan læse .pdf-filer, og at det konverteringsværktøj, der bliver brugt, ikke altid virker helt optimalt. Desuden er der nogle problemer med, at man også skal betale for at abonnere på blogs, fordi det hele skal køres gennem Amazons servere. Jeg kender af gode grunde ikke nogen, der har en Kindle, så jeg ved ikke, hvor stort problemet er, men er det mon noget, der slår skår i glæden? En fyr behandler med stor overbærenhed nogle af problemerne med Kindle.

Er der nogen, der ved noget om, hvorvidt Amazon nogensinde lader Kindle bryde Amerikas grænser og komme til Europa? Whispernet-problemet virker jo umiddelbart temmelig overkommeligt. Jeg har søgt en del på nettet, og det lader til, at alle gerne så Kindle her på kontinentet, men at Amazon selv er ekstremt tavse omkring affæren. Og hvordan med størrelsen? Passer den fint til bogform, eller burde skærmen være større? Derudover er jeg meget interesseret, hvis der er nogen, der har erfaringer med nogle af de konkurrerende produkter.

EDIT, 13. februar 2012: Trådens titel ændret
Senest rettet af Jonas 13 feb 2012 15:36, rettet i alt 1 gang.

D3BÚ II
Indlæg: 485
Tilmeldt: 05 dec 2006 19:01
Geografisk sted: 8210

Re: Kindle eller ej...?

#2 Indlæg af D3BÚ II » 07 jun 2009 23:50

kan man understrege og skrive i margenen på sådan en maskine? jeg læser kun bøger, hvori jeg kan skrive 'good quote!'.
jeg kan stadig lide at mærke mit hjerte banke.

Brugeravatar
Jonas
- inaktiv -
Indlæg: 6610
Tilmeldt: 04 maj 2003 14:43

Re: Kindle eller ej...?

#3 Indlæg af Jonas » 07 jun 2009 23:58

Gizmodo skrev:Can you underline text? Not exactly, but you can "highlight" which places a thin box around the text you want to call out, so in a sense, you are doing the same thing. You can also add margin notes to specific passages.
Sådan var det i hvert fald med den første Kindle, og mon ikke det er det samme med de nye modeller, Kindle 2 og Kindle DX?

Kindle DX (udkommer på onsdag):
Billede

Brugeravatar
Einar Elkjær
Indlæg: 387
Tilmeldt: 16 sep 2008 23:13

Re: Kindle eller ej...?

#4 Indlæg af Einar Elkjær » 08 jun 2009 08:05

Der er pt. ingen officielle planer om at lancere Kindle i Europa. Det har nok noget at gøre med rettigheder og sådan noget kedeligt noget. Men jeg tror da helt sikkert, at Amazon arbejder på sagen, sådan rent uofficielt. Det ville være tåbeligt andet. Det er nok lidt ligesom med itunes. Det tager lidt tid at få gennembrud til Europa, fordi der skal forhandles rettigheder med hvert enkelt land. Desværre kan det heller ikke lade sig gøre bare at importere en Kindle til Danmark, da man kun kan købe indhold til læseren hvis man har et kreditkort udstedt i USA.

Men hvis jeg skulle vælge ville jeg nok hoppe på den nye dx-model, da skærmen er større.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Kindle eller ej...?

#5 Indlæg af Fisker Thomas » 09 jun 2009 10:30

Jeg ville i det hele taget vente lidt. Der er en del forskellige formater, og lige om lidt, så er der et nyt og alle vhs-bøgerne er forældede.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Bloodydane
- inaktiv -
Indlæg: 2069
Tilmeldt: 11 jul 2004 11:54
Geografisk sted: På TV

Re: Kindle eller ej...?

#6 Indlæg af Bloodydane » 10 jun 2009 17:27

Er der nogen på Svingninger som bor i KBH, og som har købt sig en Kindle? Jeg ville vildt gerne prøve at have en i hånden, og prøve at læse på den, fremfor at læse den ene anmeldelse efter den anden på nettet.

Brugeravatar
qbert
Indlæg: 384
Tilmeldt: 21 aug 2006 15:42
Geografisk sted: På vej op af pyramiden

Re: Kindle eller ej...?

#7 Indlæg af qbert » 10 jun 2009 19:34

det er ikke en kindle men man kan vel øve sig på den:
Lån en ebogslæser

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Kindle eller ej...?

#8 Indlæg af Fisker Thomas » 11 jun 2009 09:34

Bloodydane skrev:Er der nogen på Svingninger som bor i KBH, og som har købt sig en Kindle? Jeg ville vildt gerne prøve at have en i hånden, og prøve at læse på den, fremfor at læse den ene anmeldelse efter den anden på nettet.
Som nævnt tidligere i tråden, så kører Kindle ikke i Europa.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
mary jane
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 10 jan 2008 18:25

Re: Kindle eller ej...?

#9 Indlæg af mary jane » 11 jun 2009 12:19

Fisker Thomas skrev:
Bloodydane skrev:Er der nogen på Svingninger som bor i KBH, og som har købt sig en Kindle? Jeg ville vildt gerne prøve at have en i hånden, og prøve at læse på den, fremfor at læse den ene anmeldelse efter den anden på nettet.
Som nævnt tidligere i tråden, så kører Kindle ikke i Europa.
der var en del af mine venner, der havde skaffet sig en iphone, før den var kommet i europa, man kan jo sagtens købe en dernede fra... kan man ikke?

Brugeravatar
Einar Elkjær
Indlæg: 387
Tilmeldt: 16 sep 2008 23:13

Re: Kindle eller ej...?

#10 Indlæg af Einar Elkjær » 11 jun 2009 12:57

Man kan slet ikke bruge en Kindle i Europa. Man skal have et amerikansk udstedt kreditkort (amerikansk adresse) for at kunne købe bøger til den via Amazon.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Andie Axxis og 1 gæst