Den kødløse opskriftstråd!

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Hansen
Indlæg: 5263
Tilmeldt: 10 apr 2006 17:23

Re: Den kødløse opskriftstråd!

#341 Indlæg af Hansen » 12 mar 2023 21:53

Altså, det kan godt være at I er ironiske, men det er ret gode bud synes jeg. I fin forlængelse af havredrikkenes "don't call me milk"-produkter for eksempel.
Ingen takers på frikadeller?
https://www.facebook.com/pages/Navy-Bru ... 7670829460
https://www.youtube.com/channel/UCDOaJy ... _4xc-rVj3Q
https://slagskygge.bandcamp.com/album/blinding-light
What would we do without television? Live I suppose, and sometimes you are just not in the mood for that

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14694
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Den kødløse opskriftstråd!

#342 Indlæg af Pete Rock » 12 mar 2023 22:37

Frikatakers.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16099
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: Den kødløse opskriftstråd!

#343 Indlæg af Langley » 12 mar 2023 23:06

Ok jeg har en ide:
Man tager et par klumper kål der passer sammen og rister med chil, ansjos, hvidløg etc og så rører man rører man en improvisation over filodej i og så dybsteger man i jordnøddeolie
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
fabriz
Indlæg: 8399
Tilmeldt: 13 jul 2005 18:30

Re: Den kødløse opskriftstråd!

#344 Indlæg af fabriz » 13 mar 2023 08:57

postejligt.

badminton
Indlæg: 99
Tilmeldt: 19 jul 2022 13:02

Re: Den kødløse opskriftstråd!

#345 Indlæg af badminton » 13 mar 2023 09:30

får altid en stærk leverpostejvibe af de der bønnepostejer man kan købe fra nutana og andet helset

ellers er tahin + rødbede også en slags substitut

craver dog personligt aldrig leverpostej

Brugeravatar
Frcaheal
Indlæg: 2129
Tilmeldt: 27 apr 2007 19:27

Re: Den kødløse opskriftstråd!

#346 Indlæg af Frcaheal » 13 mar 2023 16:01

Hansen skrev:
12 mar 2023 21:53
Altså, det kan godt være at I er ironiske, men det er ret gode bud synes jeg. I fin forlængelse af havredrikkenes "don't call me milk"-produkter for eksempel.
Ingen takers på frikadeller?
Frcahealler.
Den modne chokoladespiser med forkærlighed for oldschool.

Brugeravatar
Hansen
Indlæg: 5263
Tilmeldt: 10 apr 2006 17:23

Re: Den kødløse opskriftstråd!

#347 Indlæg af Hansen » 18 maj 2023 19:14

Hansen skrev:
12 mar 2023 20:53
Jeg fortsætter lige en samtale fra en anden tråd, da det er mere relevant her. Forhistorien er behovet for en vegetar-udgave af lever postej:
Winter Chylde skrev:
01 mar 2023 11:54
Jeg glæder mig til Hansens frues opskrift på levepostej med facon. Det er sjovt nok noget jeg har hørt fra mange danske vegetarvenner, at det eneste de virkelig savner er leverpostej.
Jeg kan afsløre, at efter at hun fik udfordringen har jeg været prøvekanin for de mest fantastiske udgaver af vegetar-leverpostej. Hun er ikke selv helt tilfreds endnu, og det passer mig fint. MEN! Hvad skal vi kalde sådan en, altså det er jo tydeligvis ikke en leverpostej, når der ikke er lever i?
For ikke at rode for meget i M, M eller M-tråden, så kopierer jeg dette indlæg over til den kødløse opskrift-tråd, så folk der er interesserede kan hjælpe mig der. Også gerne med et godt navn til frikadeller?
Ali Pilfinger skrev:
12 mar 2023 21:47
Ejpostej.
Nå ja, hun gik med Ej-postej, og det endte op med den her: https://www.mergroent.dk/ej-postej/ Tak til Pilfinger for navn :drinkingcheers:
Jeg er vild med den! Spændt på hvad I siger, hvis nogen prøver den.
https://www.facebook.com/pages/Navy-Bru ... 7670829460
https://www.youtube.com/channel/UCDOaJy ... _4xc-rVj3Q
https://slagskygge.bandcamp.com/album/blinding-light
What would we do without television? Live I suppose, and sometimes you are just not in the mood for that

Brugeravatar
Jon A
Indlæg: 14770
Tilmeldt: 15 jul 2006 10:31
Kontakt:

Re: Den kødløse opskriftstråd!

#348 Indlæg af Jon A » 23 maj 2023 23:13

Jeg er ikke på den vogn med, at kødløse retter ikke må efterligne kødretter. Mad må alt muligt. Men jeg har godt nok svært ved at forstå trangen til at finde et vegetarisk alternativ til leverpostej. Jeg er tæt på at sige, at det var lige præcis leverpostej, der i sin tid gjorde mig til vegetar. Jeg kan ikke tåle de der Nutana-glas, fordi de minder mig om leverpostej.

Men fred være med fru Hansen for at lave det, selvfølgelig. Behovet er der tydeligvis.

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16099
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: Den kødløse opskriftstråd!

#349 Indlæg af Langley » 23 maj 2023 23:38

Det er for omstændeligt med et ringe udkomme. Mit faste junk-plante indtag lavet på linser er de færdiglavede grøn og rød dahl som de har i Brugsen og o.l. Lige en tur i mikroen også ryder de 250 gram linser ned i løgneren med ganske lidt ekstra garnering.
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7407
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Den kødløse opskriftstråd!

#350 Indlæg af dayan » 18 sep 2023 09:26

Vinterdepressionen sænker sig langsomt over og i os, og vi er lige ved at give op, så her er verdens nemmeste farverige opskrift, som indgyder den smule håb, der narrer os til at tage en uge mere: dayans syltede spidskål.
Syltelage: Seks fennikelfrø ristes let og puttes i en gryde med lige dele eddike (lagereddike er fint nok, men de seneste par gange har jeg altså brugt æblecider-, hvilket giver en kærkommen frugtighed) og vand, et laurbærblad fra en slægtnings have, salt, et par peberkorn (og i princippet også hvad man ellers kan lide af korianderfrø, dildfrø, basilikumfrø, sennepsfrø osv.) og, vigtigst af alt, en skefuld stødt gurkemeje. Det bringes i kog, hvis man overhovedet orker.
Nu skærer man et par gulerødder i halvtykke skiver og lader dem blidt falde i gryden, hvor de koger, indtil de er næsten møre. I mellemtiden skærer man et par skalotteløg i strimler og to hoveder spidkål i mundrette bidder og forsøger nu at få det hele til at være i gryden (hvis der er for lidt lage, spæder man til). Der skal også hvidløg i, og hvis man har lyst, og det passer med husstandens smag, putter man lidt tørret chili i. I dag havde jeg nogle tomater, som er modnet lidt for langsomt i sensommersolen, og som derfor er lidt til den hårde og smagsfattige side, hvorfor de også røg i gryden. Nu koger det bare nogle minutter, indtil kålen opgiver ævred og falder sammen, som var den os i denne årstid. Tjek lige om ikke gulerødderne er dejligt bløde og søde, som var de bevidstheden om dødens løfterige advent. Hvis det er tilfældet, slukker man for blusset og lader det trække, indtil det er kølet ned. Nu kan man skolde og henkoge, hvis man har en Instagram-profil om at trække stikket og være selvforsynende på landet, men vi andre ved, at der også er spidskål i supermarkedet i næste uge, så vi nøjes med for syns skyld at skolde det eller de fornødne sylteglas, som vi fylder med den smattede kål og lage. Nu står det hele i køleskabet en dags tid, mens smagen udvikler sig, hvorefter det kan spises. Det holder måske længe i lagen, men spis det dog i stedet. Et par skefulde uden lage op i en lille skål, hvor det selvfølgelig skal have lidt af den gode tahina. Eller olivenolie og ristede sesamfrø.
Smager godt sammmen med lib kusa, som man laver meget her i september, fordi der altid er nogle courgetter, som er blevet lidt for store og snart skal spises. Eller med ristede kikærter, braiserede auberginer, konfiterede tomater, bagt blomkål og så videre.
Kan man nulre lidt feta over inden servering? Helt sikkert. Kan man bruge andre grøntsager? Givetvis.
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Senekat og 2 gæster