Den kødløse opskriftstråd!

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
not_batman
Indlæg: 6989
Tilmeldt: 20 jul 2004 00:21
Geografisk sted: det første hus i rækken...

Den kødløse opskriftstråd!

#1 Indlæg af not_batman » 01 okt 2008 17:47

well så kom da med alle jeres perler!

personligt kunne jeg godt bruge nogle opskrifter, til dels for at få udvidet de kulinariske horisonter, men osse fordi min spasser er vegetar :wink:
#livet er en prøvelse

Marcus
Indlæg: 6652
Tilmeldt: 11 jul 2002 02:09
Geografisk sted: Emo Public Library

#2 Indlæg af Marcus » 01 okt 2008 18:38

Lyn-bønnegryde:

Put en klat olie eller smør i bunden af en varm gryde og put disse ting i i nævnte rækkefølge:

- ½ hakket løg
- 1-2 tomat i smalle både
- 2-3 syltede chilier fra glas, hakket med korn og det hele
- 1 dåse kavli mixed beans
- saften fra ½ limefrugt
- et drys salt

Spises med ris, half n' half og en kold øl. Kan ikke lige huske, om det rækker til 1 eller 2 personer, det kommer vist an på graden af sult. Lidt persille på toppen vil i øvrigt ikke dræbe den...

leapfrog
Indlæg: 6691
Tilmeldt: 18 mar 2005 10:40

#3 Indlæg af leapfrog » 01 okt 2008 18:46

Marcus skrev:Lyn-bønnegryde:

Put en klat olie eller smør i bunden af en varm gryde og put disse ting i i nævnte rækkefølge:

- ½ hakket løg
- 1-2 tomat i smalle både
- 3-4 syltede chilier fra glas, hakket med korn og det hele
- 1 dåse kavli mixed beans
- saften fra ½ limefrugt
- et drys salt

Spises med ris, half n' half og en kold øl. Kan ikke lige huske, om det rækker til 1 eller 2 personer, det kommer vist an på graden af sult. Lidt persille på toppen vil i øvrigt ikke dræbe den...
hej marcus.

laver du ikke en hyggenygge-café med rustikke og forskellige møbler, et spisekort skåret med jagtkniv i træbordet, tunge vandkrus, genbrugsbestik, underlige og forfalskede citater på væggene og grimme men supersøde servitricer med sved under hagen?

jeg vil blive stamkunden, der rejste fra århus til københavn to gange månedligt.

madhilst,

jeppe.

Brugeravatar
phil
Indlæg: 374
Tilmeldt: 14 mar 2006 19:14

#4 Indlæg af phil » 01 okt 2008 19:04

Jeg bryggede en simpel kartoffel og porre suppe den anden dag der blev ret god:

- Kartofler (tag den på øjet, alt efter hvor mange der skal bespises, men et halvt kilo skulle være god for en 2-3 portioner)
- 1-2 porrer (bare den nederste hvide del)
- 1 løg
- en dåse smørbønner (de lækreste små djævle på guds jord)
- grøntsagsbullion
- evt lidt fløde for smagens skyld

Sæt en liter vand til at koge, og tilsæt 2 styks grøntsagsbullion. Imens skræller du kartoflerne og skærer dem i små tern. Kog kartoflerne i bullionvandet. Snit løget og porrerne og giv dem en omgang på panden ved et ikke for højt blus. I vandet med det, og tilsæt smørbønnerne (uden væden forstås), og den eventuelle fløde. Smag til med salt og hvad du ellers lyster, og spis med noget godt brød til.

Marcus
Indlæg: 6652
Tilmeldt: 11 jul 2002 02:09
Geografisk sted: Emo Public Library

#5 Indlæg af Marcus » 01 okt 2008 19:04

Jo, det ville jeg gerne, men jeg gider ikke. Jeg ville hellere komme som gæst sådan et sted og bestille fiskefrikadeller med pommes og karryketchup hver dag til frokost.

Brugeravatar
morteno
Indlæg: 3247
Tilmeldt: 20 aug 2005 19:51

#6 Indlæg af morteno » 01 okt 2008 19:42

Pizza. Klassikeren bianco (kartoffel i tynde skiver og udblødt i vand med rosmarin (og mozarella)) eller den jeg fik for nylig med tynde skiver tomat, tynde skiver aubergine og relativt knasende/sprød ost på toppen. Skønt!

Marcus
Indlæg: 6652
Tilmeldt: 11 jul 2002 02:09
Geografisk sted: Emo Public Library

#7 Indlæg af Marcus » 01 okt 2008 20:25

Nåja, kartoffelpizzaen med rosmarin er noget af det bedste kødløse i verden, hvis man ikke er bange for en kulhydrat eller to. Den tager heller ikke skade af, at kartoffelskiverne lige bliver vendt i en marinade af olivenolie, vineddike og hvidløg og diverse favoritsnask f.eks. olivenstykker, hakket chili, eller hvad man nu kan lide.
Jeg plejer at servere den med en skål ruccola samt salt, som man lige putter på selv, inden man sætter tænderne i sin slice.

Brugeravatar
tagman
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 20 jul 2002 22:51
Geografisk sted: 1 AE fra Solen
Kontakt:

#8 Indlæg af tagman » 02 okt 2008 00:36

phil skrev:Jeg bryggede en simpel kartoffel og porre suppe den anden dag der blev ret god:
Whaaat!? Jeg skulle lige til at skrive en kartoffelporresuppeopskrift... fordi jeg har brygget een i dag. Din gode mand! Men... du glemte krydderier. Jeg kan godt lide spidskommen, muskat og hvidløg. Jeg lavede i øvrigt suppen uden alm. løg... ingen forskel.. porre erstatter løg. Faktisk er porre bedre end løg. Vil prøve at erstatte løg fremover med porre.

Edit: Phil er god... man er ikke en skiderik, bare fordi man skrive en opskrift, som jeg ville have skrevet.
Senest rettet af tagman 02 okt 2008 15:55, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
dødens ukulele
Indlæg: 120
Tilmeldt: 09 mar 2006 17:52

#9 Indlæg af dødens ukulele » 02 okt 2008 13:09

Når jeg laver porresuppe (til en person) koger jeg 2 kartofler og 1 lille porre i en gryde til det er smattet, tilsætter en bouillonterning og blender. Lidt friskkværnet peber ovenpå og så er der serveret. Hvis der er masser af grønt på porren, får man den fineste skriggrønne farve.
Det samme kan gøres med rødbeder, kartofler og løg, det bliver verdens smukkeste suppe (hvis man kan lide pink/rødt, forstås).
Jeg går amok i rødbeder for tiden. Det bedste er en råkostsalat med revne rødbeder, afkølede kogte grønne linser, revet æble og grapebåde.

Jeg er ludfattig, ellers kunne man sikkert opgradere de nævnte opskrifter på en eller anden fancy måde.
Zu Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie die Packungsbeilage und fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker.

Brugeravatar
kasper kål
Indlæg: 7756
Tilmeldt: 19 jul 2002 18:12
Geografisk sted: 2450 Apathy

#10 Indlæg af kasper kål » 02 okt 2008 15:46

selleri-fascister!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster