Tråden med tankevækkende tekstuddrag.

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Denner
Indlæg: 6431
Tilmeldt: 14 aug 2005 14:11

Tråden med tankevækkende tekstuddrag.

#1 Indlæg af Denner » 06 sep 2007 11:10

Jeg sad og læste nogle uddrag fra den svenske videnskabelige rejsebeskrivelse fra Afrika i 1921 'Blandt Dværge og Gorillaer. Med den svenske zoologiske Ekspedition til Central-Afrika'.

Det er fabelagtigt underholdende og fuldstændigt absurd, men sådan mente man dengang. Alle navneord er med stort, for sådan skrev man, og der findes udtryk i teksten jeg ikke anede eksisterede, her kan især nævnes enddogsaa.
I vildmarken føler man sig som en Sten, der er kastet i Havet. Man opsluges af Ensomheden, man er henvist til sig selv og føler mere end ellers sin egen lidenhed. Jeg taler her om de hvide. Med de sorte, som fra Arild har besiddet Landet, er Forholdet ganske naturligt et andet. Og de ser i Europæeren deres Overmand, der ganske vist er mindre velkommen, men altid en stor høvding.
Selv i folkerige egne føler den hvide Mand sig ensom. De to Racer har svært ved at finde hinanden. Svælget er endnu for stort mellem Dannelse og Raahed, mellem Civilisationen og de vilde. De sorte kan være udmærkede Arbejdere og trofast Tyende. Som Høvdinge for deres Stammer kan de endogsaa mødes med den hvide Mand paa nogenlunde samme plan. Men derfra og til ligefrem Omgang, virkeligt Venskab eller befrugtende Tankeudveksling er Springet for stort. Lad en Neger faa lov til at brede sig, vis ham Venlighed og behandl ham som en ligestillet, - han vil straks blive paagaaende, fræk og uforskammet. Det eneste, disse Naturbørn kan forstaa er, er et retfærdigt, men haardt Regimente. De trækker paa af en Europæer, der prøver paa at indynde sig hos dem ved Eftergivenhed, men ser, fulde af respekt, op til den bydende, kraftige haand der leder dem – og selv ved hjælp af Kiboken (Flodhestepisken) – tvinger dem til at arbejde. Det er noget som de forstaar og bøjer sig for, thi det ligger i deres Natur ikke at lede, men at blive ledet. En ufravigelig Betingelse er dog, at Magten benyttes retfærdigt og humant, ellers rejser de sig mod Voldsherrerne og skyr intet middel for at blive dem kvit.
og
Wambutti-dværgene udmærker sig ikke ved nogen synderlig Skønhed, men navnlig Mændene gør et ganske intelligent og livligt Indrtyk. Naar de taler deres Kaudervælsk, gestikulerer de med arme og hænder.
Hvis jeg finder flere perler vil de følge.

Brugeravatar
Denner
Indlæg: 6431
Tilmeldt: 14 aug 2005 14:11

#2 Indlæg af Denner » 06 sep 2007 11:50

Det var ikke meget respons :( .

Nå, men jeg kan da fortsætte med uddrag fra en dansk folkeskolegeografi bog ca. 10 år senere, hvori vi ligger fint holdningsmæssigt på linje med svensken.

Her slås fast at:
De danske er et godt oplyst folk. Alle kan læse og skrive. . . . Danskerne tilhører samme oplyste kreds som nordmænd, svenskere, finner, englændere, tyskere, hollændere, og visse amerikanere.
*fnis*, "visse amerikanere".

At:
Italienere har sydboens sind. De er livlige og elskværdige, men bliver let hidsige og saa bruger de Kniven, Oplysningen er ringe. De fleste Italienere kan hverken læse eller skrive, men de har megen Sans for Kunst, og mange af de største Kunstnere i Verden har været Italienere.


og at:
Negeren er godmodig, snakkesalig, og meget støjende. Klæder bruger han ikke mange af, og naar han tager noget paa, er det mest for at pynte sig. For at beskytte sit nøgne Legeme mod Solhede og Insektstik, gnider han sig ind med Fedt og ruller sig i Støv og Aske.
Senest rettet af Denner 06 sep 2007 12:17, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Tobak
Indlæg: 12617
Tilmeldt: 28 feb 2006 22:38
Geografisk sted: I det ydre rum.

#3 Indlæg af Tobak » 06 sep 2007 12:17

vi læser med, denner

Brugeravatar
Kæle
Indlæg: 626
Tilmeldt: 08 dec 2005 15:14
Geografisk sted: København

#4 Indlæg af Kæle » 06 sep 2007 12:18

Denner skrev:
Negeren er godmodig, snakkesalig, og meget støjende. Klæder bruger han ikke mange af, og naar han tager noget paa, er det mest for at pynte sig. For at beskytte sit nøgne Legeme mod Solhede og Insektstik, gnider han sig ind med Fedt og ruller sig i Støv og Aske.
Og sådan opstod Rock n' roll :)
Peter A. G. Nielsen skrev:De rejser har vækket negermanden inde i mig - for han er inde i os. Det, der er så godt ved deres musik er, at den er "i live". Den er så organisk - modsat vores egen kultur, der bliver det mindre og mindre. Det er ikke kun dem, der kan lære af os. Den sorte mand har rent faktisk fundet på det meste
wut up wut up

Brugeravatar
Tobak
Indlæg: 12617
Tilmeldt: 28 feb 2006 22:38
Geografisk sted: I det ydre rum.

#5 Indlæg af Tobak » 06 sep 2007 12:20

han er en stor antropolog ham peter a.g.

Brugeravatar
Denner
Indlæg: 6431
Tilmeldt: 14 aug 2005 14:11

#6 Indlæg af Denner » 06 sep 2007 13:51

Ja han har altid været god for et par dybe betragtninger alle kan bruge til noget :lol: :lol: .

Brugeravatar
Jon A
Indlæg: 14803
Tilmeldt: 15 jul 2006 10:31
Kontakt:

#7 Indlæg af Jon A » 06 sep 2007 14:47

Kæle skrev:
Peter A. G. Nielsen skrev:negermanden inde i mig
Ohmigod! Er dét et ægte citat? Eller bare en god efterligning?

Brugeravatar
Mads N.
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 02 okt 2005 22:16
Kontakt:

#8 Indlæg af Mads N. » 06 sep 2007 15:07

Peter A. G. Nielsen skrev:De rejser har vækket negermanden inde i mig - for han er inde i os. Det, der er så godt ved deres musik er, at den er "i live". Den er så organisk - modsat vores egen kultur, der bliver det mindre og mindre. Det er ikke kun dem, der kan lære af os. Den sorte mand har rent faktisk fundet på det meste
Billede
Peter er vildt glad at få sin indre negermand ud...

Brugeravatar
Kæle
Indlæg: 626
Tilmeldt: 08 dec 2005 15:14
Geografisk sted: København

#9 Indlæg af Kæle » 06 sep 2007 15:33

Jon A skrev:
Kæle skrev:
Peter A. G. Nielsen skrev:negermanden inde i mig
Ohmigod! Er dét et ægte citat? Eller bare en god efterligning?
Ja, det er ægte :D . Kunne læses i Århus Stifttidende d. 22. maj 1991.
wut up wut up

Brugeravatar
Denner
Indlæg: 6431
Tilmeldt: 14 aug 2005 14:11

#10 Indlæg af Denner » 07 sep 2007 12:42

I 1991 ? Jeg kunne måske forholde mig til at han havde sagt det i knokkelskæv tilstand i 1971, men det der er jo helt vildt.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst