LN 2020

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16139
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: LN 2020

#401 Indlæg af Langley » 28 dec 2020 15:55

Hvad er læser forskellen på zionisme og #israelcurrentaffairs i den vestelige offentlighed?
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23337
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: LN 2020

#402 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 28 dec 2020 15:59

Langley skrev:
28 dec 2020 15:55
Hvad er læser forskellen på zionisme og #israelcurrentaffairs i den vestelige offentlighed?
Hvad mener du? Altså, zionismen findes jo på en måde ikke længere, eftersom dens mål og raison d'etre blev indfriet i 1948.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16139
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: LN 2020

#403 Indlæg af Langley » 28 dec 2020 16:10

Ja det er det jeg mener. Derfor ser jeg to veje hvis jeg virkelig er interessert
En enkeltbinds biografi om Herzel og hans liv og tid. ?

En biografi af en israelsk kriger ala Kissinger, der har sloges i de 3-4 Israelske krige. Golda Meir eller en tidligere IDF general eller højtplaceret analytiker fra Shin Beth, der laver det gode MB longread?

Kan du hjælpe en goy ud her?
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
mary jane
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 10 jan 2008 18:25

Re: LN 2020

#404 Indlæg af mary jane » 28 dec 2020 16:53

Ikke helt så grineren som at læse den selv, men stadig good times med Voetmann:


Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23337
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: LN 2020

#405 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 28 dec 2020 17:01

Langley skrev:
28 dec 2020 16:10

Kan du hjælpe en goy ud her?
Altså, det kommer helt an på hvilket aspekt/hvilke aspekter af Israel og zionismen, du er interesseret i. En ret Langley bog hvad zionismen angår er Shlomo Avineris The Making of Modern Zionism, der giver indblik i alle de væsentligste figurer i forbindelse med zionismens opblomstring i det sene 1800-tal. Avineri har skrevet bøger med titler som The Social and Political Thought of Karl Marx og Hegel's Theory of the Modern State, så det er med dén på. Han har også skrevet en god kort bog om "Herzl og hans tid" ved navn Theodor Herzl and the Foundation of the Jewish State. Herzl er en endeløst interessant skikkelse.

Skal det være MB, så er Ari Shavits My Promised Land sagen. Liberal-zionistisk beretning om Israels skabelse og landets synder, den slags vi her i landet kalder "shooting and crying". Ekstremt velskrevet og medrivende bog, det må man bare give ham.

Hvis det skal være straight up godt og virkelig interessant, så er Hillel Halkins bog om Ze'ev Jabotinsky helt fantastisk. Det var den, der for alvor gjorde, at jeg blev bidt af emnet. Jabotinsky er grundlæggeren af den israelske højrefløj og Likud, og han er måske den mest interessante skikkelse overhovedet inden for zionismen. Odessa-jøde, der naturligvis også har skrevet velanset romaner osv. I modsætning er sådan en som Ben Gurion jo faktisk ikke en specielt interessant person, selvom hans politiske betydning er fuldkommen ufattelig. I samme kategori finder man David Landaus bog Arik, som er en voldsomt god biografi om Ariel Sharon fra et venstreorienteret synspunkt.

Er man interesseret i bosætterbevægelsen, er det Michael Feiges Settling in the Hearts, man skal have fat i (Feige blev desværre dræbt i et terrorangreb for et par år siden, et gigantisk tab for feltet).

Hvis man virkelig er interesseret i at tage et tungt spadestik, så skal man konsultere Arthur Hertzbergs fantastiske antologi The Zionist Idea, der samler primærtekster fra alle centrale skikkelser, der gjorde sig gældende i forbindelse med zionismens udformning, opdelt i sektioner med bidrag fra Herzl, bidrag fra Ahad Ha'am, bidrag fra marxistiske zionister, religiøse zionister, østeuropæiske proto-zionister osv.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16139
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: LN 2020

#406 Indlæg af Langley » 28 dec 2020 21:05

tak. Jeg ville ihverfald gerne have den sidste stående
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13494
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: LN 2020

#407 Indlæg af Antimatter » 30 dec 2020 15:43

Hvilken udgave af Samuel Pepys dagbog er bedst for den ambitiøse lægperson der bare vil have en god læseoplevelse og ikke starte et forskningsprojekt? Det virker uoverskueligt at gå i gang med den samlede udgave på 11 bind hvis alt det gode er med i de forkortede udgaver, men hvis der er en svinger der har været igennem hele dynen og kan argumentere for at det var det værd vil 'Matter overveje det. Jeg forestiller mig især at Lang har noget at byde ind med her.
Le nouveau jeune couchon

Brugeravatar
dreambydream
Indlæg: 1055
Tilmeldt: 18 maj 2010 01:02

Re: LN 2020

#408 Indlæg af dreambydream » 31 dec 2020 09:55

Anna Akhmatova: Requiem 1935-1940
Janet Frame: Faces in the Water
Georges Arthur Goldschmidt: Die Absonderung
Franz Grillparzer: Der arme Spielmann
E.T.A. Hoffmann: Der Sandmann
Fleur Jaeggy: Die Angst vor dem Himmel
Anna Kavan: Asylum Piece
Eduard von Keyserling: Wellen
Osip Mandelstam: Det egyptiske mærke
Gregor von Rezzori: Blomster i sneen
Jean Rhys: Wide Sargasso Sea
Joseph Roth: Hiob
Dag Solstad: Arild Asnes, 1970
Adalbert Stifter: Bergkristall
Hjalmar Söderberg: Doktor Glas
Magda Szabó: Døren
Tarjei Vesaas: Fuglane
Robert Walser: Fritz Kochers Aufsätze
Yu Hua: En virkelighed

Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13494
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: LN 2020

#409 Indlæg af Antimatter » 31 dec 2020 15:02

Billede

Billede

Billede

Så er der popcorn underholdning til de næste par dage :thumbup:
Le nouveau jeune couchon

Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13494
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: LN 2020

#410 Indlæg af Antimatter » 01 jan 2021 17:10

Genlæser The Changing Light at Sandover, mindes hvor grineren den er, nu skal i hjælpe mig, Svingninger: Hvilke digtere er de største humorister? Jeg ved 2nd har spillet med Ouija-kongen, ser frem til at læse hans bud.
Senest rettet af Antimatter 01 jan 2021 17:13, rettet i alt 1 gang.
Le nouveau jeune couchon

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst