Korsbæk and beyond

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28347
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Korsbæk and beyond

#31 Indlæg af Fisker Thomas » 30 dec 2023 16:57

Dialingleft skrev:
30 dec 2023 15:11
andreassyr skrev:
30 dec 2023 14:04
busterask skrev:
30 dec 2023 12:29
palesaint skrev:
30 dec 2023 02:11
busterask skrev:
29 dec 2023 21:07
busterask skrev:
29 dec 2023 21:07
Det jeg spørger om er nok helt konkret hvilke antydninger der gør det utvivlsomt?
Dét Palesaint forsøger at skrive med lidt flere ord er at han synes det er så indlysende at han ganske enkelt ikke forstår at du overhovedet spørger.
Stort set alle scener med Jenny er der 'blik' og smil mellem dem.
“Jeg har set, hvordan I smisker!”
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28347
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Korsbæk and beyond

#32 Indlæg af Fisker Thomas » 30 dec 2023 21:18

Lad os i øvrigt diskutere Violet Vinter. Jeg har altid været fascineret af hendes story arc i de sidste afsnit. Hun går fra småborgerlig dobbeltmoralist med en knibsk moral til en dame, der med lillafarvet hår går i byen, drikker lidt rigeligt og med en vis sandsynlighed går med mandfolk. Denne udvikling har altid slået mig som noget underformidlet og -forklaret. Hvorfor denne spændende deroute, hvorfor denne laden alle former falde efter i et halvlangt liv at have stået så stædigt på en småborgerlig snerpet kristelig moral? Har I teorier? Det tætteste, jeg er kommet, er en vens fars teori, der handler om, at "under krigen var der nogen, der blev skøre", men det føles lidt utilfredsstillende.

(IRL var Lis Løwert jo i øvrigt gift med Oberst Hachel).
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2366
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Korsbæk and beyond

#33 Indlæg af Winter Chylde » 30 dec 2023 21:38

Mon ikke hun blev tiltagende ensom, efterhånden som omgangskredsen forsvandt/døde? Den lille Hr. Schwann kom af dage, Arnold flyttede til tvangsægteskab i Skælskør, Frøken Jørgensen bliver hun vist uvenner med, og Lærer Andersen var der ikke meget fidus i at være madkæreste med. Så kan man godt komme til at kigge lidt dybt i flasken.

Brugeravatar
fabriz
Indlæg: 8418
Tilmeldt: 13 jul 2005 18:30

Re: Korsbæk and beyond

#34 Indlæg af fabriz » 30 dec 2023 23:34

På min skole går en elev med tyrkiske forældre, halvanden meter høj, masser af attitude og bevæger sig som Don Corleone. Navnet? Schwann naturligvis.

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7903
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Korsbæk and beyond

#35 Indlæg af Kong Louie » 31 dec 2023 08:34

fabriz skrev:
30 dec 2023 23:34
På min skole går en elev med tyrkiske forældre, halvanden meter høj, masser af attitude og bevæger sig som Don Corleone. Navnet? Schwann naturligvis.
Han skulle starte et forsamlingshus. Schwanns Forsamlingshus.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28347
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Korsbæk and beyond

#36 Indlæg af Fisker Thomas » 31 dec 2023 09:25

fabriz skrev:
30 dec 2023 23:34
På min skole går en elev med tyrkiske forældre, halvanden meter høj, masser af attitude og bevæger sig som Don Corleone. Navnet? Schwann naturligvis.
Har forældrene set Matador og opkaldt ham efter Hr. Schwann?
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
fabriz
Indlæg: 8418
Tilmeldt: 13 jul 2005 18:30

Re: Korsbæk and beyond

#37 Indlæg af fabriz » 31 dec 2023 14:53

Jeg vil ikke ødelægge magien ved at spørge.

Men det kan da for pokker ikke være et almindeligt navn i Tyrkiet.

Brugeravatar
Wonka
Indlæg: 87
Tilmeldt: 08 mar 2022 10:26

Re: Korsbæk and beyond

#38 Indlæg af Wonka » 26 jan 2024 20:20

palesaint skrev:
30 dec 2023 13:40
Hr. Fugl skrev:
30 dec 2023 08:51
Hvad mener du med en borgerlig serie? For mig at se føres der angreb mod borgerligheden igen og igen i Matador.
Men det bliver den jo ikke venstreorienteret af. En af Matadors store triumfer er, hvordan den både formår at være politisk samfundsallegori og parabel, samtidig med at den er så indsigtsfuld og menneskenær. Det der fremragende blik for alle disse menneskers dårskaber og mangler. Jeg anser Lise Nørgaard for egentlig at være en skismatiker, der rigtigt nok revser borgerligheden, men på ingen måde agter at rive det hele ned. Når det smager radikalt, er serien og manuskriptforfatterne langt mere interesseret i det moderne og dets udviklingskraft end egentlige doktriner fra RV gennem tiderne. Af samme grund er Wonkas fremstilling også alt for firkantet, selvom den længe har været fremherskende.
Jeg skrev:
Der er ingen tvivl om, at idealfigurerne i Matador er kulturradikale og kvinder.
og altså ikke et ord om RV.

De hovedkarakterer, der behandles mest positivt, er:

Elisabeth Friis (KR+K)
Kathrine Larsen (K)
Ingeborg Andersen-Skjern (KRish+K)

Efterfulgt af:

Dr. Louis Hansen (KR) (der er en klovn, fordi han ikke kan finde ud af at erklære sin kærlighed til Elisabeth)
Kristen Skjern (KR) (der er en klovn, fordi han vælger at redde sin bror i stedet for at forfølge kærligheden til Elisabeth)
Agnes Jensen (K) (der slægter kapi-Mads lige vel meget på)

Vi kan godt erstatte kulturradikal med "moderne" eller "progressiv", men derudover er jeg oprigtigt interesseret i, hvori det for firkantede består?

Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7350
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Re: Korsbæk and beyond

#39 Indlæg af haile lassie » 31 jan 2024 09:38

VIGGO SKJOLD-HANSEN

Billede

Cool eller Cringe?
bud count: 0

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23321
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Korsbæk and beyond

#40 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 31 jan 2024 09:42

Cool af en værnemager at være.
Claus var undercover, lige fra han kom.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst