Side 30 af 31

Re: Faglitteratur

: 17 feb 2023 16:33
af Langley
Fantastisk. Jeg kommer tilbage med korrekt oplysning om den historie med at min søns oldefar på sin mors side bragte Anders And til Danmark. Der er også rejsende involveret.

Re: Faglitteratur

: 17 feb 2023 17:23
af Pete Rock
eini skrev:
17 feb 2023 14:55
]Det er min morfar i midten. Jeg ved at han bl.a. var den første til at indføre et åbent kontorlandskab i Danmark.
Der kan man sgu tale om et monster.

Re: Faglitteratur

: 18 feb 2023 14:04
af Tonic Satan
eini skrev:
17 feb 2023 13:47
Mærkeligt.


Billede
Facial profiling. :x

Re: Faglitteratur

: 20 feb 2023 10:46
af A Friend in London
I forlængelse a 'Bullshit Jobs'-snakken i en anden tråd, overvejer jeg om mit humør kan holde til denneher:
Billede

Re: Faglitteratur

: 27 feb 2023 10:38
af Senekat
Et par noter fra den sidste måneds faglige læsning.

“Configurations of Interdisciplinarity within Education – Danish Experiences in a Global Educational Space” af Trine Øland, Sofie Sauzet, Marie Larsen Ryberg og Katrine Lindvig.

Jeg læste denne bog som optakt til, at jeg skal undervise i ”Tværprofessionelle indsatser for ældre i udsatte positioner”. Umiddelbart er den et klart eksempel for mig på når academia og i særdeleshed humaniora går galt i byen. Der er lagt mere vægt på fancy ord end egentlige analyser. Et eksempel kunne være dette citat:
“My argument is that this entanglement forges contradictory rationalities of education: the arrangements of interdis¬ciplinarity involve a rationality of education as both an open-ended, explorative process, and as a measurable process with definite steps.”
Som jo i virkeligheden ikke siger så meget eller måske nærmere siger det åbenlyse. Efter at have læst bogen er jeg ikke kommet nærmere en brugbar analyse af hvad tværprofessionalisme er for en størrelse.

"Students’ Experiences of Psychosocial Problems in Higher Education - Battling and Belonging" af Trine Wulf-Andersen, Lene Larsen, Annie Aarup Jensen, Lone Krogh, Aske Basselbjerg Stigemo, Mathias Hulgård Kristiansen

Siden December har jeg arbejdet deltid som SPS-vejleder for de studerende, der kæmper med diverse udfordringer. I denne sammenhæng har jeg læst Wulf-Andersens et al. bog om studerendes erfaringer med psykosociale udfordringer.

Det er meget sigende, at mange af de studerende kæmper med skam og simpelthen skammer sig over sig selv. De kæmper med deres akademiske selvidentitet og selvværd og forstå sig selv som mindre værdige eller uværdige studerende. Den forståelse de har af sig selv, underminerer deres tilhørsforhold til højere uddannelse.

En meget spændende bog som viser de mangeartede udfordringer som mange studerende kæmper med i dag

Re: Faglitteratur

: 17 apr 2023 10:14
af Senekat
Lidt noter fra den seneste læsning af forskningsartikler om bl.a. anbragte unge:

Barnets ret til at blive hørt i egen sag – hvorfor er det svært, og hvordan bliver vi bedre? Af Anna Marie Schurmann Carstens og Eva Teresa Birk Lunn

Fint partsindlæg om hvorfor børn i anbringelsessager børe høres.


Børnesyn og inddragelse af Ida Schwartz og Hanne Warming

En okay artikel om kompleksiteten i at inddrage børneperspektiver i anbringelsessager. En af pointerne er, at man bør kigge på barnets deltagelsesmuligheder fremfor hvad barnet er. Altså, gå fra et individualiserende børnesyn til et kontekstuelt børnesyn som bl.a. inddrager relationer mm.

En anden af pointerne er, at man må se inddragelse og beskyttelse af barnet som forbundene aspekter, når man arbejder med børneperspektiver i anbringelsessager.


”Men du er et barn, kære ven” – når anbragtes ønsker udgrænses som virkelighedsfjerne af Manon Lavaud

I det pædagogiske arbejde oplever vi ofte, at børn og brugere bliver ”realitetskorrigeret”. Lavauds analyse viser, at denne realitetskorrigering både begrundes med, at de er børn (umodne, irrationelle og/eller fantasifulde) og at de er anbragte (uden kendskab til ”normale familier og normal livsførelse. Ofte udgrænses de anbragte børns ønsker og drømme som mindre relevante at inddrage eller lytte til. Lavuads artikel er et spændende bidrag til diskussionen om inddragelse af anbragte børn.


Når børnesynet halter af Stine Lindberg og Carsten Kirk Alstrup

En fin artikel / indlæg som problematiserer den manglende inddragelse bl.a. fordi kun ser inddragelse i form af ”mødet” eller ”samtalen” og ikke formår at inddrage barnet eller tage udgangspunkt i barnets perspektiv. Desuden viser den at mange sagsbehandler bruger barnets modenhed som et juridisk smuthul til ikke at inddrage barnet og dets perspektiver.


Børn og unges inddragelse i faglige logikker og systemer under anbringelse af David Adrian Petersen

Fint partsindlæg fra formand i De Anbragtes Vilkår som bl.a. problematiserer den pædagogiske model for de tre P’r. De tre P’r står for professionel, personlig og privat og som Adrian Petersen rigtigt påpeger tolkes den meget skarpt af mange pædagoger som, at man skal være distanceret og ”professionel”, hvilket betyder at mange børn, der vokser op i anbringelse ikke mødes af voksne der har fokus på autentiske, kærlige og nærværende relationer. I stedet afløses det i stedet af behandling og en distanceret professionel som grundlæggende er i et asymmetrisk magtforhold med de anbragte unge.


Lyt til det, børn ikke siger af Jimmy Gørtz
Digt af tidligere anbragt
Barnet de ikke forstod

De var voksne,
men deres øjne turde ikke se.
Deres ører turde ikke lytte.
Deres munde turde ikke spørge.

De så det, han gjorde,
men de ville ikke forstå hvorfor.
Farven på hans krop
fortalte dem ellers alt!

De hørte det, han sagde,
men de forstod ikke at lytte
til det, han ikke sagde!
Han var ingen sladrehank.

De spurgte ham ikke,
for svaret ville kræve et ansvar.
Han forstod dem ikke,
så han bar sine smerter alene.

Han havde ikke plads til sårbarhed.
Han forsøgte at overleve.
Han iførte sig
et fandenivoldsk panser.

De lukkede deres øjne,
ville ikke lytte, ville ikke spørge.
De kaldte ham utilpasset.
Han var et barn!

Skole-hjem-samtaler som fremmedgørelseszoner og resonansrum af Stine Helms og Clara Ina Severin Steensen

Måske #fatter jeg ikke helt artiklen, men den virker på mig til at være venstrehåndsarbejde krydret med Hartmut Rosa og Gert Biesta akademisk lingo. Ikke min kop te.


Ulige adgang til inddragelse i daginstitutionens hverdag af Karen Prins

Det er en meget spændende forskningsartikel om et emne jeg ikke ved så meget om; demokrati, medbestemmelse og inddragelse i daginstitutioner. Måske en artikel for (kommende) svingerforældre? Gert Biesta bliver brugt på en ret interessant måde. Derudover så viser artiklen også hvordan udsatte børn ikke bliver inddraget fordi pædagogerne ikke tænker, at de er klar til demokrati og medbestemmelse pga. sprogvanskeligheder og udsathed.


Ytringsfrihed gælder også for børn af Mette Korsgaard
Et fint partsindlæg om de juridiske og etiske overvejelser vedr. at lave journalistik om udsatte og anbragte unge.

Re: Faglitteratur

: 22 maj 2023 11:52
af Hr. Fugl
Er der egentlig andre, der har læst 'Human Kind' af Rutger Bregman? Jeg er lige blevet færdig med den, og der er sådan lidt Alternativets bibel over den, men det ændrer ikke på, at jeg er svært begejstret. I korte træk er hans ærinde at bevise, at langt størstedelen af mennesker i bund og grund er gode. Og så bruger han diverse studier, forsøg og cases(hvor folk gør tingene anderledes end den gængse metode) til at bevise, hvorfor vi er "gode", og at det er fordi, vi har indrettet vores samfund åndssvagt, at det går den gale vej. Kunne måske være noget for trådens bannerførere, altså senekat og Dialing.

Re: Faglitteratur

: 22 maj 2023 23:44
af mbj
Har ikke læst den, men David Livingstone Smiths var ikke begejstret for den. Bare google navn og titel på bog, så burde den komme.

Re: Faglitteratur

: 23 maj 2023 21:22
af pine
Findes der en god bog om tennis?

Re: Faglitteratur

: 24 maj 2023 10:29
af fabriz
pine skrev:
23 maj 2023 21:22
Findes der en god bog om tennis?
Jeg har ikke læst den, da tennis for mig er ligeså fremmedgørende som at høre Led Zeppelin, men Andre Agassis Open går for at være en af de bedste sportsfortællinger derude.