Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
kenk
Indlæg: 4997
Tilmeldt: 21 nov 2009 11:44
Geografisk sted: Hinnerup

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#211 Indlæg af kenk » 03 jan 2022 10:36

Winter Chylde skrev:
03 jan 2022 09:27
Gulerødder er af forskellige årsager aldrig lykkes for mig. Gulerodsfluen og for hård jord. Jeg har læst at gulerødder godt kan lide meget løs jord, så det må jeg arbejde på at få.
Jeg plantede løg ved siden af gulerødderne, fordi jeg havde læst en art husmorråd om, at det ville holde dem beskyttet. Og vores gulerødder blev da i hvert fald ikke angrebet, så måske det var udslagsgivende. Vores jord er dog også ret løs. Som skrevet er det etableret med cirka 50/50 kompost og plantesækkejord. Her i løbet af årets første måneder skal jeg også lige have hentet mig noget mere kompost til at toppe bedene op med, dels for næring, dels for at blokere for lyset til eventuelle ukrudtsfrø, der har fundet vej til jorden.
:crown:

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2349
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#212 Indlæg af Winter Chylde » 03 mar 2022 20:08

Har lige sat andet hold tomater til forspiring. Såjord af muldvarpeskud, kompost og strandsand. Potter i en plastic skobakke fra haraldskrald med tilklippet flyttetæppe der vædes så jorden og planterne selv suger vand op, og den løse jord ikke bliver kompakt af vanding ovenfra. Nu er der 25 x San Marzano og 25 x black cherry. I’m in over my head

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11825
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#213 Indlæg af andreassyr » 03 mar 2022 20:48

Er det ikke stadig lidt tidligt til tomater? Jeg har lurepasset lidt i hvert fald.

Synes du at San Marzano modner nok herhjemme til at lave god sauce af? Jeg har haft ret medium erfaring med dem, men har ikke forsøgt hårdnakket - jeg kører som jeg plejer en stor og blandet mængde af især bøftomater og lidt færre cherry-typer.

Skal til at potte chilier om efterhånden, er endt med en temmelig blandet spiringsprocent på en 10 forskellige slags, så har vel 35-40 som det ser ud nu.

Ellers er det eneste der er sket at jeg har renset aspargesbedet for ukrudt og hældt hestemøg og kalk på, long overdue.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2349
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#214 Indlæg af Winter Chylde » 03 mar 2022 21:23

Jo, men jeg er håbløst utålmodig med alt i år. Men har masser af isolerede m2 med rigeligt lysindfald, så det kommer ikke til at kunne gå helt galt. Det er første sæson med san marzano, så vi får se. Drivhuset er vasket ned så solen går lige igennem. Og repareret efter stormen, men det er en anden sag.

Jeg har også et aspargesbed, opdagede jeg. Der blev intet gjort for dem sidste år, andet end at hyppe og fortære.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11825
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#215 Indlæg af andreassyr » 03 mar 2022 23:54

Kunne da være en kæmpe drøm at kunne producere henkogte tomater til hele vinteren, men jeg har indtil nu ikke fundet nogen der bliver tætte nok. Hylder forsøget!

Jeg ville dog alligevel køre med flere slags, når du har den mængde plads. Svingninger seed exchange? Jeg sender i hvert fald gerne et kurateret udvalg afsted, hvis du kan leve med at jeg ikke har styr på de præcise navne, så de bare hedder “Tequila sunrise-almindelig tomat” eller “Oksehjerte formentlig”.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2349
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#216 Indlæg af Winter Chylde » 04 mar 2022 08:50

Det lyder da :crown: Har en del forskellige plantefrø liggende (ingen tomater, udover nogle andre cherry - Philomena som jeg købte pga. Thin Lizzy), men nogle af dem har et par år på bagen og har ikke villet spire.


Brugeravatar
not_batman
Indlæg: 7007
Tilmeldt: 20 jul 2004 00:21
Geografisk sted: det første hus i rækken...

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#217 Indlæg af not_batman » 07 mar 2022 16:32

Billede
2 timers "crossfit" i haven om formiddagen og så en bette 10er om eftermiddagen. shit der er meget brænde
#livet er en prøvelse

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2349
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#218 Indlæg af Winter Chylde » 21 mar 2022 11:07

Klasse med sådan en omgang. Fælder også et tudsegammelt og udtjent pæretræ inden længe. Det bliver dog ikke lavet til brænde, men til guitarer af min guitarbyggende ven. Det er da en værdig pension.

Er i gang med at anlægge og klargøre bede. To højbede i drivhus, fire udenfor drivhus (2/4 bygget og fyldt), jordbærbed, aspargesbed, og så er jeg i gang med standardisere bedstørrelse i køkkenhaven. Det bliver 75 cm x 6 m. Det sidste nye er kartoffelbede i tang. 75 cm x 12 m, men bliver nok delt op i to, så jeg kører med standardstørrelse i hele haven. Kartofler i tang skulle være en af de nemmere metoder til at transformere græsplæne til dyrkbar jord, så den tese glæder jeg mig til at få afprøvet. Jeg har ikke kunne finde ud af om der også er fare for smælderlarver i tang (tvivler), hvilket ellers er en af farerne ved at dyrke kartofler i noget der var græsplæne for nylig. Til gengæld skulle sneglene gå helt uden om. Jeg har indtil videre hentet tang i store skraldesække, ud fra en måske lidt vel kreativ fortolkning af Jyske Lovs bestemmelser om sankning, men ellers lader kutymen at være, at man kontakter en relevant kommunalmedarbejder og får go inden man kører på stranden med traileren. Jeg henter tang der er blæse langt op og har ligget i lang tid, så det værste salt er skyllet ud af det. Det skulle give gode, sunde og smagfulde kartofler. Jeg har tidligere dyrket i halm med blandet succes (sneglene elskede det).
Senest rettet af Winter Chylde 21 mar 2022 12:59, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
eini
Indlæg: 9523
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: Femø

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#219 Indlæg af eini » 21 mar 2022 11:54

Fedt. Jeg forsøger mig også med kartofler i tang for første gang i år. Så kan vi sammenligne noter. Hvornår lægger du dine i?

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2349
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#220 Indlæg af Winter Chylde » 21 mar 2022 12:35

Stærkt! Det er jo også en klassisk dyrkningsmetode på småøerne, hvor der var rigelig tang og begrænset muldjord. Jeg tænkte at lægge første hold her i slutningen af marts, en sort der hedder senna og som er en middeltidlig kartoffel med rødt skind. Jeg ved ikke om der er nogle sorter der egner sig bedre end andre. Men der er vist mange der lægger allerede nu, bare de er dækket godt til. I påskeferien vil jeg lægge en ordentlig omgang sava.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst