Svingningers Havebrugsselskab

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14717
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#201 Indlæg af Pete Rock » 30 dec 2021 19:36

Bygger I jeres højbede selv? Jeg skal igang med det på barsel, tror jeg.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11825
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#202 Indlæg af andreassyr » 30 dec 2021 19:47

Jeg gjorde. Store lægter af billigt uimprægneret fyr (holder ikke for evigt, men stedet er et vi lejer) knaldet lidt hurtigt sammen med lange skruer, omtrent 3 x 1,2-1,5 m og 40 cm høje. En lægte af noget lidt mere resistent træ i hvert hjørne til at sætte i jorden. I modsætning til WC’s tålmodige long game, så gravede jeg 20 cm græs og jord af i hvert bed, lagde ukrudsdug i de fleste af dem, og fyldte hele bedet op med jord fra plantesække, som man på det rette tidspunkt af året kan få ekstremt billigt. Ikke så øko tilgang, indrømmet, men var helt fra starten også klar over at jeg ville opgive hvis det var for hårdt, for kedeligt, eller hvis succesraten var alt for lav. Derfor den lidt hack-agtige tilgang, som jo nu hvor det hele er etableret bare kører med den fineste, løseste sorte jord i alle bede. Selv efter et år som i år hvor jeg intet har fået lavet og alting derfor er sat til af ukrudt er det helt ligetil at hive det værste lort op og så er man kørende igen.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2349
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#203 Indlæg af Winter Chylde » 30 dec 2021 20:30

Der er ingen skam i at gøre det der fungerer og gør at man rent faktisk får dyrket noget. Jeg planlægger nogenlunde samme tilgang til et stort højbed jeg byggede i sommer, og hvor der er placeret et stativ til bønner og ærter (men mangler jord!). Men ja, et højbed er noget af det nemmeste at bygge, og kræver egentlig kun en sav, en tommestok, en skruemaskine og skruer. Og hvis det skal holde lidt længere, så kan man clipse noget plast til siderne og give træet noget (så giftfri som mulig) behandling af en art.

Jeg byggede et lille et tidligere i dag, til et surbundsbed jeg vil forsøge mig med at etablere fra bunden af og ikke bare jerne dyr rhododendronjord i. Tænker at lemlæste juletræet og fyre godt med nålegrene i det, sammen med groft grus og et par poser spaghnum. Og så håbe på at jeg kan høste blåbær om et halvt års tid.

Billede

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14717
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#204 Indlæg af Pete Rock » 30 dec 2021 20:57

yes, okay - de er uden bund. Jeg skal nok bygge et med bund på, som kan stå på betonen foran huset. Vi har parkeringplads foran huset, også insisterer på byen på at man installerer en blomsterkasse ved siden af så de kan være sikre på at man ikke parkerer to biler.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Preapokalypsebawler
Indlæg: 842
Tilmeldt: 05 sep 2011 16:58

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#205 Indlæg af Preapokalypsebawler » 30 dec 2021 21:51

Jeg har en have og kan ikke rigtigt finde ud at dyrke noget. Det ligger ikke naturligt til mig, tror jeg. Burde måske flytte tilbage til stenbroen, men vil da gerne lidt i gang (har endda to højbede) Hvad er det nemmeste at gå i gang med at dyrke for en total rookie?

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2349
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#206 Indlæg af Winter Chylde » 30 dec 2021 22:05

Tja. Kartofler er supernemt, og ender med at overskygge ukrudtet i en grad så lugning ikke er nødvendig. Man skal bare hyppe og nyde. Medmindre man dyrker dem i halm eller tang, så slipper man for at hyppe (men ikke for snegle!). Det er en kliche, men der er virkelig få ting der slår årets første kartofler. Derudover er squash også ekstremt taknemmeligt at dyrke, og en af de afgrøder der hurtigt kan give lidt på selvtillidskontoen, når det vælter frem med nye squash hver anden dag. Hestebønner er også en afgrøde der mest passer sig selv, og derudover er superlækker.

Brugeravatar
Preapokalypsebawler
Indlæg: 842
Tilmeldt: 05 sep 2011 16:58

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#207 Indlæg af Preapokalypsebawler » 30 dec 2021 22:36

Fedt, tak! Der er tre afgrøder, jeg vil kaste mig over i 2022. Ville være genialt med total lokal squash.

Brugeravatar
kenk
Indlæg: 4997
Tilmeldt: 21 nov 2009 11:44
Geografisk sted: Hinnerup

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#208 Indlæg af kenk » 31 dec 2021 05:35

Gulerødder og radiser er også mega nemt. Radiser går tilmed virkelig stærkt, tager kun et par uger til tre fra så- til høstdato om sommeren. Spinat også. Hurtigt og meget nemt.

Vi havde kartofler, ærter, løg, porrer, jordbær, gulerødder, radiser, spinat, tomater, chili, grønkål, hestebønner og diverse krydderurter med rigtig pæn succes sidste år. Vores blomkål, spidskål og broccoli fejlede dog. Alt blev ødelagt af utøj.

Vi gror også i højbede, hvor jorden er et 50/50-mix af gratis kompost hentet på genbrugspladsen og plantesække. Fungerer perfekt.
:crown:

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2349
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#209 Indlæg af Winter Chylde » 03 jan 2022 09:27

Gulerødder er af forskellige årsager aldrig lykkes for mig. Gulerodsfluen og for hård jord. Jeg har læst at gulerødder godt kan lide meget løs jord, så det må jeg arbejde på at få.

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7431
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Svingningers Havebrugsselskab

#210 Indlæg af dayan » 03 jan 2022 09:53

Da jeg var barn, smed de en masse radisefrø i bedene, når gulerødderne var høstet. Radiserne fik så lov til at ligge og rådne i jorden. Det skulle gøre jorden perfekt til næste års gulerodshøst. Jeg ved dog ikke, om det var løs eller mineralrig, jorden blev af det.
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 5 gæster