LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
yossarian
Indlæg: 7288
Tilmeldt: 11 jul 2002 11:10
Spotify: https://open.spotify.com/user/113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#21 Indlæg af yossarian » 28 maj 2022 12:32

stærke speltmor/karen-vibes: Han skal i hvert fald ikke komme her og skabe rod og uro og lave ringe på bordene; Hvorfor tror han vi har coasters? :cussing:

minus-point til Lear for ikke at gennemskue sin datters karakter
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#22 Indlæg af haile lassie » 31 maj 2022 08:06

Selvom min forståelse for Gonerils irritation er stor, så er det en grav, hun selv har gravet. Hendes schpiel ved kærlighedsprøven har bragt hende i en situation, hvor hun bliver nødt til at deale med sin far på en måde, han ikke kommer til at forstå, fordi 1)han er på kanten af demens og 2)han tror, at hun elsker ham ubetinget og grænseløst. Og det er ikke fordi Goneril ikke ved det; hun fortæller selv i denne scene hvordan "gamle fjolser bliver som børn igen" og at de skal "narres til den rette levevis". Men hun glemmer, at hendes fars eneste drift er magt og status, og at hans halvdemente tilstand styrker den drift mere end den dæmper den. Gonerils arrogante illusion om, at hun er i kontrol, bliver hendes downfall.

Der lægges an til en nedadgående spiral af konflikt og aggression mellem far og datter.
bud count: 0

Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#23 Indlæg af haile lassie » 31 maj 2022 08:10

Jeg elsker at forestille mig denne scene med lyden af larmende fulde soldater i baggrunden; at King Lears følge er som i bunkeren under Berlin 1945, fester som om apokalypsen venter. Og jeg forestiller mig, at Lear ikke tænker på det, ikke opfatter den form for uro og kaos, at han bare ser sig selv have et følge som en ægte konge bør og ikke opfatter det forfaldne. Symbolet i følget gør ham blind. Det egentlige kontra det forestillede.
bud count: 0

Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#24 Indlæg af haile lassie » 02 jun 2022 08:05

FØRSTE AKT, SCENE 4

Billede

Lear opdager, at Gonerils stab ikke længere adlyder hverken Lear eller hans mænd. Lears nar fortæller ham - på sin egen finurlige måde - at Lear selv er en nar, der har overleveret alt til sine døtre og nu står med ingenting. En ophidset og desillusioneret Lear konfronterer Goneril, der beordrer ham til at sende halvdelen af sine mænd væk. Det vil Lear ikke høre tale om; han forbander Goneril og erklærer, at han nu vil rejse hen til sin anden datter - Regan - der helt sikkert vil behandle ham bedre. Yeah right. Goneril fortæller sin mand, Albany, at hun har sendt et brev i forvejen til Regan, hvor hun forklarer situationen.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
bud count: 0

Brugeravatar
yossarian
Indlæg: 7288
Tilmeldt: 11 jul 2002 11:10
Spotify: https://open.spotify.com/user/113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#25 Indlæg af yossarian » 02 jun 2022 20:45

Ren Depp/Heard :?
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7891
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#26 Indlæg af Kong Louie » 17 mar 2023 18:06

Our revels now are ended. These our actors,
As I foretold you, were all spirits and
Are melted into air, into thin air:
And, like the baseless fabric of this vision,
The cloud-capp'd towers, the gorgeous palaces,
The solemn temples, the great globe itself,
Yea, all which it inherit, shall dissolve
And, like this insubstantial pageant faded,
Leave not a rack behind. We are such stuff
As dreams are made on, and our little life
Is rounded with a sleep.


Det er fra the Tempest.

Vidste I godt, at hvis det ikke var for Shakespeare, ville vi ikke have et ord som usolidarisk? Han fandt på at sætte un foran et ord, så det betød det modsatte. Done og undone f.eks.

Digtere er sejere end alle andre. De opfinder verden.
Senest rettet af Kong Louie 17 mar 2023 21:06, rettet i alt 1 gang.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7891
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#27 Indlæg af Kong Louie » 17 mar 2023 18:07

Jeg kan ikke klare Shakespeare på dansk. Og jeg kan ikke forstå Shakespeare på engelsk. Men jeg ved han er den sejeste.
Now I'm the king of the swingers

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst