Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
hello
Indlæg: 2404
Tilmeldt: 13 jul 2002 16:08
Geografisk sted: Whiskeytown
Kontakt:

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#171 Indlæg af hello » 23 apr 2024 20:35

palme skrev:
22 apr 2024 23:30
secondtoughestintheinfant skrev:
22 apr 2024 23:04
Jeg har umiddelbart svært ved at se, hvordan man kan være en dårlig(ere) læser af minoritetslitteratur uden at være en dårlig læser, period.
Det har du på nogle måder helt ret i, og dog har alle læsere vel forskellige kvalifikationer og forudsætninger indenfor forskellige felter? Det jeg nok i virkeligheden sigter til er nok stadig bare bredere repræsentation over hele linjen for at højne niveauet generelt.



Enig. Det er i den forbindelse heller ikke uvæsentligt at Københavns biblioteker kører en benhård ‘boghandlerbasker’-linje, hvor du kan gå ind på et hvilket som helst af Københavns samtlige 20 biblioteker, og det vil være de præcis samme stakke af bøger, du møder. Jeg vil vove at påstå, at langt de fleste af de bøger, der bliver købt ind i stakkevis, er bøger af forfattere udfra den præmis, I beskriver. De fleste andre bøger står på hotel i Albertslund, og du er helt på egen hånd (dvs. du skal være opsøgende og selv vide, hvad du leder efter), hvis du skal finde den ‘smalle’ litteratur (ved at reservere dem selv). Udbuddet til den ‘almindelige’ københavner er stærkt reduceret.

Udstillingerne på bibliotekerne er også de samme på alle biblioteker - de ansatte på de enkelte biblioteker må slet ikke lave udstillinger længere. I Danmarks hovedstad, hvor mangfoldigheden er størst i dette land, og hvor der er kæmpe forskel på, hvilke mennesker, der bor i de områder bibliotekerne ligger. Alt er det samme.

Jeg kan ikke forstå, at der ikke er mere oprør over det.
Sofisticated Fuck Princess Please Leave Me Alone

Brugeravatar
Dialingleft
Indlæg: 5057
Tilmeldt: 10 dec 2019 21:45
Geografisk sted: Psykopatsamfundet

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#172 Indlæg af Dialingleft » 24 apr 2024 08:33

Jeg snakkede med en af mine venner der er bibliotekar i Aarhus. Han sagde det var alment accepteret i bibliotekskredse at Københavns Biblioteker var en lost cause. Rigid ledelse, og så den deling mellem kulturhuse og biblioteker, som gør budgetterne mindre for begge dele, og umuliggør fælles aktiviteter var de ting han påpegede som synderne.
Kongen af Danmark skrev:
14 mar 2023 10:25
Så guder vi den sgu bare for resten, drenge

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#173 Indlæg af Fisker Thomas » 24 apr 2024 08:40

Resten af landet er ikke sådan (men der er da murren i krogene om frygt for, at de skal danne forbillede). Den nuværende ledelse ser formentlig kritikken som en form for adelsmærke, et tegn på, at man gør det nødvendige. Dem i business, jeg kender, taler om elendig ledelse og om at være til grin blandt alle de andre biblioteker i landet.

(I øvrigt: Hvor længe har hovedbiblioteket været under ombygning? Hvor mange år? Hver gang jeg kommer ind, er der noget i gang, og alt er flyttet rundt. Den permanente revolution og formentlig et forbillede for landets uddannelsespolitikere).
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Winter Chylde
Indlæg: 2349
Tilmeldt: 23 nov 2013 21:44

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#174 Indlæg af Winter Chylde » 24 apr 2024 08:42

Jeg har før hørt lignende på vandrørene i #faget. Skrækeksemplet, men generelt er det sjældent opløftende, når man taler med kolleger på folkebibliotekerne, eller de som er flygtet derfra. Måske mest de sidste.

Brugeravatar
Ællington
Indlæg: 10952
Tilmeldt: 26 maj 2010 17:17
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#175 Indlæg af Ællington » 24 apr 2024 09:13

Altså "nu leger jeg lige djævelens advokat her"... eller hvad jeg nu gør
Men er det ikke også #fedt, at man så ved - okay, det er de her bøger der rørrer sig lige nu, dem er oppe i tiden, dem jeg læser.
Jeg synes jo nemlig, at de er godt udvalgt, det er formodentligt spændende, og det er noget, jeg gerne vil have adgang til.

Står da altid og samvler over den kæmpe hylde med "smal litteratur" der er lige ved indgangen af Valby Bibliotek, og bruger LANG tid på at vælge mig en bog fra debat/aktualitets-udstilliingen.
Så ved jeg, at når jeg har læst dem, så har jeg #FULGTMED i, hvad der nu rører sig.

Og så bestiller jeg selv "The Tunnel" hjem fra Bogtårnet i Aarhus, og det andet perifere skrald.
"Un guardiano arrivò correndo e mi porse la cima della guglia del drago."

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#176 Indlæg af Fisker Thomas » 24 apr 2024 09:30

Kan da sige, at det er meget godt at være blandt de udvalgte. Så får de sgu købt lidt, bibliotekerne. Det er til gengæld nok ret irriterende ikke at være det, og systemet forekommer lidt arbitrært og hypebaseret.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
hello
Indlæg: 2404
Tilmeldt: 13 jul 2002 16:08
Geografisk sted: Whiskeytown
Kontakt:

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#177 Indlæg af hello » 24 apr 2024 09:36

Vi kan hurtigt blive enige om, at Kbh er skrækeksemplet, og at ledelsen er rigid (måske endda efterhånden for rigid for sig selv, hører jeg rygter om).

Jeg kunne sige mange ting, der er galt, men det jeg synes er mest trist er, at tilbuddet til den almindelige københavner er så fattigt. Fordi det påvirker og har betydning. Rigtigt meget af det der bliver langet over skranken på biblioteket er krimi og historiske (romance)romaner. Og ellers er det de bøger, som forlagene kæler for og får omtale fordi forfatterne er store eller bøgerne handler om dem (sat på spidsen, I know).

Og så kommer man hurtigt ind i diskussionen om god og dårlig litteratur, men det jeg egentlig bare anfægter er, at det tilbud der blivet givet ikke er godt nok. Der mangler mere af den smalle og skæve litteratur. Hvis ikke bibliotekerne skal formidle dem, hvem så? Det har også en kæmpe betydning hvordan vi læser i dag, og det fortjener i virkeligheden sin helt egen diskussion. Det er klart den vinkel, jeg er mest optaget af, og derfor betyder det også noget, hvilke bøger der er tilgængelige.
Sofisticated Fuck Princess Please Leave Me Alone

Brugeravatar
Senekat
Indlæg: 2282
Tilmeldt: 02 apr 2014 07:45

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#178 Indlæg af Senekat » 24 apr 2024 09:40

Apropos, er det ikke mange år siden, at der fandtes sådan noget som Demoteket...

Brugeravatar
Sille...sille...
Indlæg: 6003
Tilmeldt: 17 sep 2002 20:32

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#179 Indlæg af Sille...sille... » 24 apr 2024 09:43

Sidst jeg var på biblioteket i Rønne, stod der en hylde med nogle krimier/romance (kan ikke kende forskel), noget faglitteratur om opdragelse, lidt Ingeborg Bachmann, lidt Thomas Mann, de nye Undset-oversættelser og noget lokalhistorisk, som er både elsket og af rimelig kvalitet. Københavns Biblioteker burde tage på studieture ud i landet og lære lidt.
whose fool are you?

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28337
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

Re: Ln 24: Hvad vil du her på denne Tid, Kriton? Er det måske ikke endnu tidligt på Morgenstunden?

#180 Indlæg af Fisker Thomas » 24 apr 2024 09:58

hello skrev:
24 apr 2024 09:36
Vi kan hurtigt blive enige om, at Kbh er skrækeksemplet, og at ledelsen er rigid (måske endda efterhånden for rigid for sig selv, hører jeg rygter om).

Jeg kunne sige mange ting, der er galt, men det jeg synes er mest trist er, at tilbuddet til den almindelige københavner er så fattigt. Fordi det påvirker og har betydning. Rigtigt meget af det der bliver langet over skranken på biblioteket er krimi og historiske (romance)romaner. Og ellers er det de bøger, som forlagene kæler for og får omtale fordi forfatterne er store eller bøgerne handler om dem (sat på spidsen, I know).

Og så kommer man hurtigt ind i diskussionen om god og dårlig litteratur, men det jeg egentlig bare anfægter er, at det tilbud der blivet givet ikke er godt nok. Der mangler mere af den smalle og skæve litteratur. Hvis ikke bibliotekerne skal formidle dem, hvem så? Det har også en kæmpe betydning hvordan vi læser i dag, og det fortjener i virkeligheden sin helt egen diskussion. Det er klart den vinkel, jeg er mest optaget af, og derfor betyder det også noget, hvilke bøger der er tilgængelige.
Er det ikke også en konsekvens af digitaliseringen, og at man rykker væk fra den fysiske verden - alt er tilgængeligt, bortset fra at det kræver, at man ved præcis, hvad man leder (og så er det i praksis typisk ikke så tilgængeligt, fordi de fysiske eksemplarer så er væk), så det forstærker opdelingen mellem de meget kompetente brugere, der ved, hvad de leder efter på forhånd - og kan finde det - og de efterhånden ret mange mindre - til inkompetente, hvis verden indsnævres i stadig grad. Og det er da træls, at den indsnævring åbenbart skal være en offentlig opgave.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster