Læsning Juli.

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Indiehead
Indlæg: 1447
Tilmeldt: 12 jan 2004 19:10
Geografisk sted: Søerne/H.C.Ørsted Institutet

#171 Indlæg af Indiehead » 31 jul 2005 14:07

Viskarne skrev:
Indiehead skrev:Så vidt jeg forstod skal gonzo dække over virkelige begivenheder, altså foreksempel dækningen af mint 500 i bogen, men selve bogen ikke er gonzo
det er alt sammen virkeligt.
Intet er fiktion?
Billede

Brugeravatar
Emil k-s
Indlæg: 4839
Tilmeldt: 26 mar 2003 15:44

#172 Indlæg af Emil k-s » 31 jul 2005 14:13

Indiehead skrev:
Viskarne skrev:
Indiehead skrev:Så vidt jeg forstod skal gonzo dække over virkelige begivenheder, altså foreksempel dækningen af mint 500 i bogen, men selve bogen ikke er gonzo
det er alt sammen virkeligt.
Intet er fiktion?
Det er vel bare hans version af virkeligheden (fuldstændig som artiklerne er det)?

Brugeravatar
Indiehead
Indlæg: 1447
Tilmeldt: 12 jan 2004 19:10
Geografisk sted: Søerne/H.C.Ørsted Institutet

#173 Indlæg af Indiehead » 31 jul 2005 14:17

Emil k-s skrev:
Indiehead skrev:
Viskarne skrev:
Indiehead skrev:Så vidt jeg forstod skal gonzo dække over virkelige begivenheder, altså foreksempel dækningen af mint 500 i bogen, men selve bogen ikke er gonzo
det er alt sammen virkeligt.
Intet er fiktion?
Det er vel bare hans version af virkeligheden (fuldstændig som artiklerne er det)?
Okay, jeg har altid troede at gonzo udelukkende var artikler af en art og at romaner ikke kunne beskrives som gonzojournalistik
Billede

Marcus
Indlæg: 6652
Tilmeldt: 11 jul 2002 02:09
Geografisk sted: Emo Public Library

#174 Indlæg af Marcus » 31 jul 2005 14:25

Hvad er egentlig beat?

Brugeravatar
Emil k-s
Indlæg: 4839
Tilmeldt: 26 mar 2003 15:44

#175 Indlæg af Emil k-s » 31 jul 2005 14:27

Marcus skrev:Hvad er egentlig beat?
jeg har heller ikke sat mig ordenligt ind i det, men prøv den her: http://en.wikipedia.org/wiki/Beat_generation

Brugeravatar
Viskarne
Indlæg: 14063
Tilmeldt: 18 feb 2004 21:09
Kontakt:

#176 Indlæg af Viskarne » 31 jul 2005 14:27

Indiehead skrev:Okay, jeg har altid troede at gonzo udelukkende var artikler af en art og at romaner ikke kunne beskrives som gonzojournalistik
det er netop ikke en roman. Det er en samling artikler, der har været bragt i Rolling Stone.
spent pride arms talking yellow age.

Brugeravatar
Indiehead
Indlæg: 1447
Tilmeldt: 12 jan 2004 19:10
Geografisk sted: Søerne/H.C.Ørsted Institutet

#177 Indlæg af Indiehead » 31 jul 2005 14:32

Viskarne skrev:
Indiehead skrev:Okay, jeg har altid troede at gonzo udelukkende var artikler af en art og at romaner ikke kunne beskrives som gonzojournalistik
det er netop ikke en roman. Det er en samling artikler, der har været bragt i Rolling Stone.
Novra, jeg føler min en del klogere nu! Er alt hans forfatterskab så bare artikler?
Billede

Brugeravatar
Viskarne
Indlæg: 14063
Tilmeldt: 18 feb 2004 21:09
Kontakt:

#178 Indlæg af Viskarne » 31 jul 2005 14:38

Indiehead skrev:
Viskarne skrev:
Indiehead skrev:Okay, jeg har altid troede at gonzo udelukkende var artikler af en art og at romaner ikke kunne beskrives som gonzojournalistik
det er netop ikke en roman. Det er en samling artikler, der har været bragt i Rolling Stone.
Novra, jeg føler min en del klogere nu! Er alt hans forfatterskab så bare artikler?
han har vist lavet en enkelt roman, Rum Punch tror jeg den hedder. Så vidt jeg husker skrev han den som ung, og så blev den udgivet langt senere. Så er der vist også kommet et par bøger med brevvekslinger, men i det store og hele er det artikelsamlinger. Hells Angels var vist også en bogprojekt fra starten af, men stadig et journalistisk produkt. Der er masser at tage fat på: Songs of the doomed, The great sharkhunt, Generation of swine osv.
spent pride arms talking yellow age.

Marcus
Indlæg: 6652
Tilmeldt: 11 jul 2002 02:09
Geografisk sted: Emo Public Library

#179 Indlæg af Marcus » 31 jul 2005 14:42

Emil k-s skrev:
Marcus skrev:Hvad er egentlig beat?
jeg har heller ikke sat mig ordenligt ind i det, men prøv den her: http://en.wikipedia.org/wiki/Beat_generation
Og her er en ret sølle ressourceguide side lavet af en meget ung bibliotekarstuderende i Frontpage.

http://fp.worldonline.dk/fpemnkhbc/beatgeneration/

Et flot 03 blev det til, men jeg var jo også på heroin dengang.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Indlæg: 28347
Tilmeldt: 22 nov 2003 16:33
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#180 Indlæg af Fisker Thomas » 31 jul 2005 15:24

Emil k-s skrev:
Indiehead skrev:
Emil K-s skrev:Og lige præcis ”Fear and Loathing in Las Vegas” skal man helst læse på engelsk. Jeg ved godt, at ”det skal man altid”, men her går der lige den tand ekstra tabt i oversættelsen, synes jeg.
Kræver det ikke at man er bedre til engelsk end oversætteren? Jeg vil betegne med engelsk som godt efter gymnasie niveau, men ikke så godt at jeg kunne oversætte en hel bog. Men er det alligevel værd at læse?
Nej, det synes jeg da ikke, det gør. Man forstår jo ofte ord og vendinger, når man læser dem, selvom man ikke selv ville have brugt dem. I hvert fald er mit engelsk heller ikke så godt som oversætterens må være, men jeg synes alligevel det helt sikkert er værd at læse. Om ikke andet så kan man jo forbedre sit engelsk på den måde.
Selvfølgelig vil man aldrig få ligeså meget ud af bogen på engelsk, som med en god oversættelse. Medmindre man er skidegod til engelsk. Der er mange der er ganske gode, men vi har en tendens til at overvurdere os selv. Det gælder også mig selv. I princippet burde al litteratur jo læses på originalsproget, men det er altså de færreste der er gode nok til det - heller ikke selvom sproget er engelsk.
Det er i øvrigt spøjst at der aldrig er nogen som synes at "franske bøger skal læses på fransk" "tyske på tysk", etc. Det er altid engelsk der bliver hevet frem.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster