Svingningers madtråd

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
Besvar
besked
Forfatter
pine
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 dec 2015 19:57

Re: Svingningers madtråd

#1261 Indlæg af pine » 07 feb 2024 08:34

Tak for svar. Det bliver med jackfruit. Hvis nu jeg ikke gider lave uendeligt mange tacos til fem sultne og hverdagstrætte venner, har I så et forslag til en salat el. lign. on the side?

Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8459
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: Svingningers madtråd

#1262 Indlæg af 00Void » 07 feb 2024 08:41

Ville bare køre refried beans som mætter godt og er nemt at lave. Så holder du dig også indenfor tema.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Svingningers madtråd

#1263 Indlæg af andreassyr » 07 feb 2024 09:34

Helt sikkert refried beans (hvis du vil have lidt farvespil kan du jo lave dem af sorte bønner) og så er det jo let og nice med mexikanske ris til at pøse utrolige mængder salsa ud over.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Svingningers madtråd

#1264 Indlæg af andreassyr » 07 feb 2024 20:38

Har lige opdaget den her:

Billede

... som smager helt vidunderligt af MSG. En lille rest koldt kød, en kogt skivet gulerod og en kvart spidskål, et pjask Maggi og en skefuld crispy chili oil, og så behøver man egentlig ikke mere.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14735
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Svingningers madtråd

#1265 Indlæg af Pete Rock » 07 feb 2024 20:43

andreassyr skrev:
07 feb 2024 09:34
Helt sikkert refried beans (hvis du vil have lidt farvespil kan du jo lave dem af sorte bønner) og så er det jo let og nice med mexikanske ris til at pøse utrolige mængder salsa ud over.
Opskrift? Jeg synes ofte refried beans er lidt klamt.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Svingningers madtråd

#1266 Indlæg af andreassyr » 07 feb 2024 20:52

Ved egentlig ikke om det er på nogen måde autentisk, men jeg ville tage lidt hakket løg og hvidløg og stege op med lidt knust spidskommen og hvad man nu ellers har lyst til af krydderier - jeg ville nok bruge chili, koriander, røget paprika, måske lidt allehånde - og så høvle en dåse drænede sorte bønner eller to i. Lidt vand og salt i, koge lidt igennem (der skal ikke være for meget vand) og så stavblende. Smages til med lime. Det er vist et stykke fra den helt klassiske hvide (eller er det pinto?) refried bean, som jeg har indtrykket af primært består af kogte bønner man moser ud i noget fedtstof med en groftsnittet træslev. Til gengæld smager det vand man koger bønner i jo faktisk temmelig godt, så hvis man laver dem selv fra bunden, så får man helt sikkert noget godt ud af det, selvom det består af ingenting overhovedet.
Senest rettet af andreassyr 07 feb 2024 20:55, rettet i alt 1 gang.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14735
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Svingningers madtråd

#1267 Indlæg af Pete Rock » 07 feb 2024 20:55

okay, cool nok, så egentligt bare beans and rice bønner som du blender.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Promo
Indlæg: 441
Tilmeldt: 25 dec 2019 12:38

Re: Svingningers madtråd

#1268 Indlæg af Promo » 08 feb 2024 09:21

andreassyr skrev:
23 okt 2023 22:57
Winter Chylde skrev:
23 okt 2023 22:42
Jeg kan faktisk ikke huske det, men jeg må nok erklære mig enig. Ender altid med at smide mindst et halvt glas ud.

Er det den her man skal købe? https://wakuwaku.dk/sauce/2949-chuannan ... -258g.html

Det er altid lidt foruroligende med blinkesmileys i beskrivelser af levnedsmidler:
Chilisauce fra det sydlige Sichuan med stegte peanuts, ærter og selvfølgelig sichuan peber for en ekstra sprød autentisk chiliolie ;)
Hvorfor blinker du? Er det "autentisk"?
Det er denne, men den er billigere her. Ser også lige at samme butik har dette hundrede procent godkendte og tilsvarende produkt på datotilbud, det ville jeg fandme rykke nogle glas af hvis jeg ikke lige havde bestilt en masse.
Købte to glas af denne højt besungne og må indrømme, at jeg sgu blev lidt skuffet. Kan ikke helt se fidusen… Ihvertfald ikke som all round chili - måske har den sin berettigelse ifm. asiatisk madlavning.
Fik dog hurtigt tømt det første glas alligevel - den er jo ikke dårlig, bare ikke “wow” - efter min smag.

Så - og her kommer formålet med indlægget - der skulle ske noget andet med Glas 2.
Op i et patentglas og røre sammen med 3 dåser tomatpuré og en slat olie. Lade det trække et par dage.
Det gav en super lækker “shawarma-chili with a twist”, som går godt til det mest.
De crunchy stykker (tofu?) bliver bløde, men det er et lille offer i dén sammenhæng.

Tip hermed givet videre.

Brugeravatar
fabriz
Indlæg: 8413
Tilmeldt: 13 jul 2005 18:30

Re: Svingningers madtråd

#1269 Indlæg af fabriz » 27 feb 2024 08:52

Billede
Gammelskole morgenkomplet i fagforeningen. Alt for længe siden jeg har fået et horn med tandsmør :klaphat: :worship:

Brugeravatar
busterask
Indlæg: 2464
Tilmeldt: 07 apr 2011 16:26

Re: Svingningers madtråd

#1270 Indlæg af busterask » 27 feb 2024 09:15

Apropos refried beans, så lavede en ven og jeg schweinshaxe til tacos forleden. Med, ja, refried beans og en grøn salsa. Nok måltid of the year indtil nu. Haxen var i ovn med appelsin, korianderstilke og hvidløg. God tid ved 170-ish grader og så god burn til sidst for at få sværerne til at puffe helt op. Fonden røg i bønnerne, og det var godt nok nærmest mirakuløst godt. God albedobitterhed til at balancere den ekstreme fedme og kødkaramelsmag. Konsistensen blev så syg. Jeg tror alt det grisefedt har gjort det til en slags bønnemayo. Salsaen var dejlig og simpel: tomatillos fra dåse, masser af limesaft. Grøn peber, mild chili, løg og hvidløg - alt sammen branket helt af på en tør pande. Blendet til sovs med en røvfuld koriander og ldit olivenolie. Tacos blev lavet af den gule Pan, og 9 ud af 10 puffede op i bagningen. Godt nok noget af det mest dopamin-inducerende madlavning sådan at stå og trykke på en taco og se den rejse sig som fødselsdagsballon. Det var min ven, som stod for tacopresningen. Hans debut. Jeg love bombede ham med ros efter den succes. Kæmpe naturtalent for tacopresning.
det meget senmoderne ungdomssvin

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster