LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

Film & tv, litteratur, billedkunst, mad mm.
besked
Forfatter
Brugeravatar
Tonic Satan
Indlæg: 14773
Tilmeldt: 03 jun 2009 22:48
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#11 Indlæg af Tonic Satan » 18 maj 2022 17:29

Den har jeg set, stor filmbuff, som jeg er. Den var fandeme fed.
æsmet skrev:
13 feb 2021 17:33
Hundertwasser kan man jo mene om, hvad man vil, men det kan man sgu da også om kirkesang og kondisko.

Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7352
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#12 Indlæg af haile lassie » 19 maj 2022 08:35

FØRSTE AKT, SCENE 2

Billede

Den snedige bastard Edmund smeder rænker mellem sin bror, Edgar, og sin far, Gloucester med et fabrikeret brev, hvori "Edgar" pønser på at styrte sin far. Naturlighed og overtro - og i forlængelse af det Det Moderne Menneske (i skikkelse af Edmund) diskuteres i denne scene.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
bud count: 0

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16139
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#13 Indlæg af Langley » 20 maj 2022 00:26

Jeg går i gang med at lede efter den her for lige at skrue lidt ned for meningen med det hele

1987 King Lear: Fear and Loathing by Jean Luc-Godard
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
yossarian
Indlæg: 7296
Tilmeldt: 11 jul 2002 11:10
Spotify: https://open.spotify.com/user/113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#14 Indlæg af yossarian » 20 maj 2022 10:03

Det er godt nok vildt, så stramt plottet og spændingskurven er her, det overrasker mig meget. Første scene er bare lige på, med Lear som sætter handlingen i gang, og Cordelia, som forudsiger tragediens udvikling, og så kommer den intrige, som begynder resten af handlingens uafvendelige begivenheder allerede her i scene 2. :worship:
"Natur" lader til at være et ret centralt begreb i tematikken, kan man ikke sige, at baggrunden for Lears fald er hans (unaturlige og rimeligt incestuøse) behov for sine døtres kærlighed?
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7352
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#15 Indlæg af haile lassie » 20 maj 2022 10:29

Jo, det kan man! Karaktererne i Lear bruger naturen og det naturlige som forklaring og undskyldning for, at de er, som de er - Edmund bruger det f.eks. til at forklare sin egocentriske drift efter at ryste status quo; en særlig bastard-natur - og man kan også tale om, at der er en naturlighed, som Lear forbryder sig imod i åbningsscenen, hvor den ægte kærlighed, Cordelias kærlighed, fravælges til fordel for den kunstige kærlighed; Regan og Gonerils.
bud count: 0

Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7352
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#16 Indlæg af haile lassie » 20 maj 2022 10:35

Jeg vil lige komme med en løftet pegefinger til Brunse. Da der i det fabrikerede brev står "hvis vores far kunne sove til jeg vækkede ham", er det oversat fra "if our father would sleep till I waked him"; her mister Brunse dobbelttydning af "wake" som i både vågne og lit de parade; altså "hvis bare far ville gå hen og dø".
bud count: 0

Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7352
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#17 Indlæg af haile lassie » 23 maj 2022 20:23

Edmunds berømte monolog, der åbner første akt, scene 2, sætter den klassiske natur/kultur-dikotomi på spidsen. Han causerer over begreberne "uægte" og "bastard" og føjer det hånligt til det kulturelle, hen i den verden hans far, Lear og Lears akolytter befinder sig i. En svag verden, ifølge Edmund, en verden der skaber idioter bundet af tradition og konstruktion. Og dét er uretfærdigt. At selvom begge sønner er lige elskede er der en klar forfordeling baseret på dette "uægte". Den uretfærdighed retfærdiggør Edmunds plan om at snyde både far og bror med et forfalsket brev. Og selv er han, bastarden, skabt af et kærlighedsmøde og dermed i kontakt med naturen og det guddommelige i den; det giver ham forrang til at gøre, som han har lyst til.

Nedenunder har jeg fundet tre præstationer af monologen frem.


En aristokratisk psykopat, eksalteret over sin plan; der er noget over denne Edmund der ikke virker ovenpå, som om han selv er forblændet af sin plan og ikke ser faldgruberne.


Læg mærke til, hvordan han bruger stykket, hvor han siger "thi vor far har mig, uægte Edmund, kær som ægtefødt" på en helt anden måde end ham foroven; han griner hånligt og ironiserer over det.


Riz Ahmed, en halvmanisk arrogance med arbejderklasse-markører gennemsyrer hans præstation. Han tager nogle underlige valg, og jeg er ikke sikker på, han finder balancen i Edmund. Men det er et spændende bud.
bud count: 0

Brugeravatar
Antimatter
Indlæg: 13494
Tilmeldt: 11 jul 2005 00:11
Geografisk sted: Her Asp ej baevre

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#18 Indlæg af Antimatter » 23 maj 2022 20:32

haile lassie skrev:
20 maj 2022 10:35
Jeg vil lige komme med en løftet pegefinger til Brunse. Da der i det fabrikerede brev står "hvis vores far kunne sove til jeg vækkede ham", er det oversat fra "if our father would sleep till I waked him"; her mister Brunse dobbelttydning af "wake" som i både vågne og lit de parade; altså "hvis bare far ville gå hen og dø".
Hvordan ville du oversætte det for at bevare dobbeltbetydningen? Virker som en umulig opgavd.
Le nouveau jeune couchon

Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7352
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#19 Indlæg af haile lassie » 27 maj 2022 07:51

FØRSTE AKT, SCENE 3
Billede

Kong Lear er ankommet til Gonerils hus på sin pensions-turné; han har medbragt en masse soldater, der horer og drikker og skaber ufred. Og Gonerils kammertjener, Oswald, har gjort nar af Narren, hvilket førte til en syngende lussing fra Lear. Goneril har fået nok.

Billede
Billede
bud count: 0

Brugeravatar
Senekat
Indlæg: 2321
Tilmeldt: 02 apr 2014 07:45

Re: LÆSEKLUB: 'Kong Lear' - scene-for-scene

#20 Indlæg af Senekat » 28 maj 2022 11:55

Der er lagt i kakkelovnen til et faderopgør/mord. Det hele er jo meget spændende!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst