DL og SJs Lytteklub: Pop Punk, Skate Punk og alt det der hører til!

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
satirejohn
Indlæg: 9387
Tilmeldt: 18 okt 2006 15:46
Kontakt:

DL og SJs Lytteklub: Pop Punk, Skate Punk og alt det der hører til!

#1 Indlæg af satirejohn » 18 apr 2024 14:19

INDEX:
Incredible Shrinking Dickies + Cock Sparrer + Adicts + Rezillos
Good Vibrations Records + Stiff Little Fingers
LA punkrock og hardcore optakt
Milo Goes to College + Circle Jerks + Redd Kross
How Could Hell be Any Worse? + TSOL + Social D + Agent O + Adolescents
Dag Nasty - Can I Say
Boogadaboogadaboogada + Ramonescore + The Queers + Riverdales + The Donnas
Bad Religion - Suffer
Operation Ivy - Energy
Green Day - Kerplunk
Pennywise - s/t
NOFX - White Trash Two Heebs and a Bean
Propagandhi - How to Clean Everything

Vi har snakket om det længe, alle har lyttet til Ramones, Smash og Dookie til den store guldmedalje - så NU skal det være. Vi skal høre pop punk, skate punk, lidt til og meget mere. Vi skal forhåbentlig både forbi eksplosionen i start/midt-90erne, Fat Wreck Chords, Epitaph, Lookout Records og eksplosion nummer 2 i kølvandet på Blink-182. Jeg og Dialingleft styrer klubben i fællesskab. I giver indspark til hvad der er fedt og om vi formidler det på en måde der engagerer. GLÆD JER!

Men først tager vi en kontekstualisering med de vigtigste forgængere. Der er masser af "ægte punk" i pop punk og masser af fed musik, der ikke kan forbigås. Det forventes, at alle der træder ind i denne tråd har kendskab til de to mest centrale bands fra første bølge: Ramones og Buzzcocks. Hvis ikke du har dét - smid alt du har i hænderne og lyt til de første tre Ramones og Singles Going Steady lige med det samme. Som minimum. Her starter vi med en hurtig tur fra det man kan kalde den anden bølge af punk fra ca '79 og op gennem 80'erne. Det kommer nok til at gå lidt tjept, så vi når til den reelle poppunk og der er MEGET god musik vi skal igennem. Lyt, del, diskutér, fyr den af.

Første plade på programmet er:
Billede
Dickies - The Incredible Shrinking Dickies (1979)


Californien er et sted, der kommer til at poppe igen og igen i denne lytteklub, og det er også her vi starter! Incredible Shrinking Dickies er en plade der kan være svær at kategorisere ift. hvad man forbinder med punk i '79 (hvor mange mente at punken allerede var død). Det er i den grad ikke postpunk, det er heller ikke noget der peger mod hardcore, det går alt for hurtigt og er for meget punk til at være new wave eller powerpop. Det er ultra catchy, meget flabet, temmelig humoristisk og fed punkrock, simpelthen. Som led i den udtalte flabethed er her en tendens til mere eller mindre ironiske covernumre, som vi også skal støde på igen senere. Den næste plade, Dawn of the Dickies, er faktisk lige så god.

Vi kommer også til at give forslag til videre lytning med plader vi ikke tager separat op. Californien er vi som sagt langt fra færdige med, så jeg vil lige henlede opmærksomheden mod England, hvor der omkring samtidig også er en 2nd wave punk igang, der stikker i alle mulige retninger - ikke mindst Oi!, anarcho og det der bliver til d-beat. Men der er også nogle ting, der har relevans i denne sammenhæng. Tre plader fra hoften, som måske kan diskuteres hvorvidt hører hjemme i den store poppunk-fortælling, men som det ville være synd at snyde sig selv for: Rezillos - Can't Stand the Rezillos, Adicts - Sound of Music og Cock Sparrer - Shock Troops.



Senest rettet af satirejohn 15 maj 2024 08:16, rettet i alt 10 gange.

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7854
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: DL og SJs Lytteklub: Pop Punk, Skate Punk og alt det der hører til!

#2 Indlæg af Kong Louie » 18 apr 2024 14:22

:listening:
Now I'm the king of the swingers


Brugeravatar
Dialingleft
Indlæg: 5026
Tilmeldt: 10 dec 2019 21:45
Geografisk sted: Psykopatsamfundet

Re: DL og SJs Lytteklub: Pop Punk, Skate Punk og alt det der hører til!

#4 Indlæg af Dialingleft » 18 apr 2024 14:45

Yes. Det er på alle måder fantastisk for board at vi har en profil som Satire. Det er hans fortjeneste at denne her lytteklub bliver et af de mest ambitiøse deepdives i en genre, der ellers ikke ligefrem har fået mange long-reads med på vejen. Jeg er med for the ride, for at bringe entusiasmen og den store kærlighed til stort set alt hvad epitaph/fat wreck/lookout kom med fra slut 80'erne til 97-ish.

Shrinking Dickies:
En plade der på mange måder peger fremad mod især den særlige form for lol-punk som Fat Wreck kommer til at udgive. Mere generelt for at være nogen af de første til at bibringe lowbrow humor og lummerhed til punk. Endelig er der også hele punk-cover-af-klassiske-aor-sange som Me First And The Gimme Gimmes laver en hel karriere ud af. Det er lidt som flødeboller det her. Fantastisk treat når man er i det humør, men ikke noget der kan sustaine en alene i det lange løb.
På denne plade er det dog umulig ikke at elske hvor hårdt eksempelvis Shadowman går (med tequila-sangs mellemstykke inkluderet), Give it Back, og You Drive me Ape.... er også kæmpe numre. Endelig er der sådan noget som Rondo der mest af alt er novelty-tøhø materiale, men ikke ulig NOFXs easy listening version af straight edge på WhiteTrash Two Heebs, and a Bean
Kongen af Danmark skrev:
14 mar 2023 10:25
Så guder vi den sgu bare for resten, drenge

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7854
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: DL og SJs Lytteklub: Pop Punk, Skate Punk og alt det der hører til!

#5 Indlæg af Kong Louie » 18 apr 2024 14:53

I alle former for punk findes der en fin fin linje mellem hysteri og energi. Ligesom Dead Kennedys og Sex Pistols er Dickies på den forkerte side af den linje.

Cock Sparrer har jeg aldrig hørt. Den sang her er ret fed. Rezillos har jeg aldrig hørt om. Men kongenummer. Fed fed 70er-lyd. Udklædningspunkerne i midten laver egentlig også en god sang.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Dialingleft
Indlæg: 5026
Tilmeldt: 10 dec 2019 21:45
Geografisk sted: Psykopatsamfundet

Re: DL og SJs Lytteklub: Pop Punk, Skate Punk og alt det der hører til!

#6 Indlæg af Dialingleft » 18 apr 2024 15:03

Ja, jeg kan følge dig halvvejs Louie. Man skal være i et særligt humør for at kunne med det 'sjove'. Hvis du ikke kender Cock Sparrer så er det bare ind på spotten og finde Shock Troops. Top top top materiale.
Kongen af Danmark skrev:
14 mar 2023 10:25
Så guder vi den sgu bare for resten, drenge

Brugeravatar
Hr. Fugl
Indlæg: 6634
Tilmeldt: 04 maj 2012 19:28
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: DL og SJs Lytteklub: Pop Punk, Skate Punk og alt det der hører til!

#7 Indlæg af Hr. Fugl » 18 apr 2024 15:05

Jæssus, de er fede de fire numre, der er blevet postet hidtil! Straks på min alt-i-røv-playliste!
Man farer vild overalt.

Brugeravatar
satirejohn
Indlæg: 9387
Tilmeldt: 18 okt 2006 15:46
Kontakt:

Re: DL og SJs Lytteklub: Pop Punk, Skate Punk og alt det der hører til!

#8 Indlæg af satirejohn » 18 apr 2024 15:08

Kong Louie skrev:
18 apr 2024 14:53
I alle former for punk findes der en fin fin linje mellem hysteri og energi. Ligesom Dead Kennedys og Sex Pistols er Dickies på den forkerte side af den linje.
Det lyder som om du har et problem med snottet vokal? Er eneste fællesnævner jeg umiddelbart kan finde. Håber næste nedslag rammer din smag!

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7854
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: DL og SJs Lytteklub: Pop Punk, Skate Punk og alt det der hører til!

#9 Indlæg af Kong Louie » 18 apr 2024 15:14

satirejohn skrev:
18 apr 2024 15:08
Håber næste nedslag rammer din smag!
Det skal du overhovedet ikke bekymre dig om. Du skal bare fyre den af.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
satirejohn
Indlæg: 9387
Tilmeldt: 18 okt 2006 15:46
Kontakt:

Re: DL og SJs Lytteklub: Pop Punk, Skate Punk og alt det der hører til!

#10 Indlæg af satirejohn » 18 apr 2024 15:21

Af de hidtil nævnte bands er Cock Sparrer definitivt dem der har mindst at gøre med poppunk. De er et oi-band, men i den allermest glam-influerede (og dermed poppede) ende. Men når nu vi snakker melodisk 2nd wave punk er de uomgængelige og Shock Troops er simpelthen en fantastisk plade. Lige så stor hit-faktor som Singles Going Steady, uden pis. ALLE sange er anthems.

Adicts er et af de mest undervurderede bands fra perioden, synes jeg. Da jeg begyndte at gå til shows var de en kiddiepunk-favorit - formentlig på grund af det fede og patch-venlige logo, men i dag synes jeg mest man støder på dem på plakater for Rebellion Festival og andre afdankede (men sikkert skide sjove) arrangementer.


Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Dronekræmmeren og 2 gæster