Tolv cd'er

Generel musiksnak
besked
Forfatter
Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7407
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Tolv cd'er

#1 Indlæg af dayan » 08 apr 2024 13:31

Kære alle
Her er en lille øvelse, man kan hygge sig med, hvis man har lyst. Den handler om klassikere og kanon og samlingsbygning, men den er heldigvis meget håndgribelig og overskuelig.
Min søn er 7 år gammel, og jeg har købt ham en cd-afspiller, så han selv kan sætte musik på inde på værelset. I den forbindelse vil jeg gerne give ham en lille stak cd’er, som er gode at starte med, og som man bør kende. Jeg har valgt, at stakken skal være på tolv forskellige album, og det antal er en uanfægtelig præmis for legen. Jeg har lavet tre forskellige lister, en ufortrødent rockistisk, en med flere genrer og flere sprog (rock, men også hiphop, folk, brasiliansk musik, soul, jazz) og endelig en let dayanistisk liste med perifert skrald, som det ikke skal være. Men jeg gemmer lidt på mine lister, for jeg vil gerne give jer en chance for at komme med bud på sammensætningen af en begyndersamling. Genremæssigt er der frit slag inden for rytmisk musik.
Kun seriøse forslag og overvejelser. Alt andet vil blive meldt til moderatorerne og de der billetkontrollører, som gav eini en bøde i bussen.
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11789
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Tolv cd'er

#2 Indlæg af andreassyr » 08 apr 2024 13:32

God leg!

(Ligegyldigt indlæg mestendels skrevet for at forhindre tråden i at blive slettet inden nogen kan nå at sammensætte en liste).
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
makrel
Indlæg: 8604
Tilmeldt: 19 sep 2007 21:30
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

Re: Tolv cd'er

#3 Indlæg af makrel » 08 apr 2024 13:53

Der skulle da være en lille mulighed for at kunne pinne de 12 fedeste progplader fra progklubben.

Ellers kunne der være en 12'er i udviklingen af metal? Eksempelvis kunne den endda være pt. 1 og pt. 2, hvor den første del kunne indeholde proto og tidlig heavy metal. Derefter kunne man tage en tur med enten genreudvikling eller classics. Genreudvikling er nok lidt bøvlet når skismet er 12 cd'er, for der skal nok være en 12'er til hver genre.
Tom D. Warrior

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7407
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Tolv cd'er

#4 Indlæg af dayan » 08 apr 2024 13:59

De tolv bedste med italienske prog. Eventuelt seks italienske, seks fra Canterbury. Men det er lidt den dayanisme, jeg gerne vil undgå.

Jeg kan afsløre, at The Freewheelin' Bob Dylan, Exile on Main St., Hunky Dory og Transformer er noget nær sikre, hvis nogen skulle være i tvivl om, hvorvidt det er med dén på.
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.

Brugeravatar
shaken
Indlæg: 1976
Tilmeldt: 11 jul 2008 22:32

Re: Tolv cd'er

#5 Indlæg af shaken » 08 apr 2024 14:49

Inspireret af denne tråd har jeg nu købt en cd-afspiller til mit arbejdsværelse. I morgen tager jeg i Læsehesten.

Jeg vil ønske, at jeg havde kendt Fiona Apple’s Tidal tidligere. Den fejl må din søn ikke begå.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23185
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Tolv cd'er

#6 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 08 apr 2024 14:52

Det vigtigste er, at The River er en af de 12 plader.
Det er tekst, og det er spændende.

Brugeravatar
dayan
Indlæg: 7407
Tilmeldt: 17 nov 2004 12:02

Re: Tolv cd'er

#7 Indlæg af dayan » 08 apr 2024 14:57

Den er nice!
Anch’io potrei cambiare nome, non sono nessuno, io, il nome è soltanto un suono non è necessario che sia sempre lo stesso, tanto più che moltissimi altri ce l’hanno uguale al mio, e poi la mia presenza non è continua, per nessuno, può incominciare a finire in un punto qualunque.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23185
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Tolv cd'er

#8 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 08 apr 2024 15:01

Ja, det skulle den være.
Det er tekst, og det er spændende.

Brugeravatar
eini
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 18 maj 2004 14:14
Geografisk sted: Femø

Re: Tolv cd'er

#9 Indlæg af eini » 08 apr 2024 15:40

Irllol, som man siger.

Det er sværere at vælge, end jeg troede, det ville være. Her er nogle af dem jeg ville vælge sammen med de allerede nævnte:

Pixies; Doolittle
A Tribe Called Quest; Low End Theory
Charizma & Peanut Butter Wolf; Big Shots
Björk; Debut
Marvin Gaye; What's Going On
Exuma-pladen
Giorgio Moroder; From Here To Eternity
Black Sabbath; Master of Reality
Sebastian; Tiderne Skifter

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11789
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Tolv cd'er

#10 Indlæg af andreassyr » 08 apr 2024 15:47

Never Mind The Bollocks og/eller den første Ramones
Super Ape
Blonde On Blonde (i stedet for Freewheelin’)
Ziggy Stardust (i stedet for Hunky Dory)
Computer World


Svært hvad den første jazzplade skal være. For mit eget vedkommende var det Kind of Blue, noget klassisk Bill Evans, My Favourite Things og Jarretts Köln-koncert.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst