Lytteklub: Muslimgauze

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
naunyn
Indlæg: 1028
Tilmeldt: 15 nov 2007 15:15

Lytteklub: Muslimgauze

#1 Indlæg af naunyn » 16 nov 2022 20:31

Billede

Introduktion til Muslimgauze

Muslimgauze var et musikalsk projekt dannet af Bryn Jones, hvis hovedfokus var Mellemøsten og særligt konflikten mellem Israel og Palæstina. Originalt hed projektet E.g Oblique Graph og Jones dannede projektet i 1982, som en protest mod Israels invasion i Syrien i 1982. Under E.g Oblique Graph udgav Jones tre kassetter og en EP, som denne lytteklub springer over for nu. I 1983 skiftede projektet dog navn til Muslimgauze, som en form for ordspil på Muslin Gauze.

Jones udgav en ekstrem mængde materiale fra 1983 til sin død i 1999. Udgivelserne var ofte kommentarer på samtidige konflikter i Mellemøsten, hvor Jones brugte sin musik til at formulere sin holdning til hvad der foregik i området. Derfor sendte Jones det ene DAT bånd efter det andet afsted til de forskellige pladeselskaber, der udgav ham, for at få sine udgivelser ud så hurtigt som muligt, så han via sin musik kunne være en stemme i debatten. Konsekvensen af dette var, at der selv efter hans død var en kæmpe mængde endnu uudgivet materiale, som i dag nærmest har oversteget mængden af materiale, der blev udgivet under Muslimgauze navnet, mens Jones var i live.

Muslimgauze var et politisk projekt med afsæt i Jones fascination af politik i Mellemøsten. Ifølge Stuart Leath i denne introduktion til Muslimgauze, skriver Leath at det var en besættelse, som hverken Jones’ venner eller familie forstod. Ron Nachmann skriver i sin artikel Islamophilia: The Mid-East Musicial Politics of Muslimgauze, at ingen har brugt deres værker så kreativt og kontroversielt til at udfordre dominerende kulturelle og politiske diskurser, som Jones’ Muslimgauze projekt. Ifølge Nachmann brugte Jones sin dybe fascination af Islam til at kanalisere en enorm musikalsk vrede mod Israels behandling af palæstinensere. Nachmann er dog kritisk overfor Jones’ politiske udsagn. Nachmann beskriver at, Jones i øjeblikke viser et nuanceret billede af Mellemøsten, men det politiske aspekt ofte blot ender i en form for gentagelse af anti-zionistiske paroler.

I løbet af sin karrierer spillede Jones live nogle gange med projektet. En gang i 1986, og i 1995 genoptag han liveaktiviteterne og spillede en større mængde koncerter i Europa og sågar et show i Japan.

Til trods for Jones’ kæmpe fascination for særligt Israel/Palæstina konflikten og støtte til PLO, besøgte han aldrig Israel eller Palæstina. Ifølge Jones var Palæstina et besat land, og fordi det var et besat land, var han principielt imod at tage dertil.

Lydmæssigt trækker Muslimgauze tråde til industrial, techno, dub, mens han vikler lyde af sitarer, samples og håndspillede trommer ind i sin lydverden.

Formalia

Jeg vil bruge RYM til at inddele hvad der er studioalbums, hvilket er der vi starter. Rækkefølgen bliver kronologisk efter udgivelse år, som defineret af RYM. Ifølge RYM er der 129 studioalbums, så hvis vi kan nå igennem 2-5 om ugen (måske med et højere tempo her i starten), kan vi potentielt blive færdig inden 2030. Hvis der stadig er nogen på svingninger, der vil høre Muslimgauze efter at have hørt 129 albums, tænker jeg vi tager de 33 EP’er.

Hvis man blot ønsker en TL;DR guide til Muslimgauze, er dette en lille minioversigt med en håndfuld albums og en EP, som jeg mener er gode steder at starte med Muslimgauze.
Spoiler:
Rimelig meget Muslimgauze mesterværker:

Mullah Said
Return of Black September
Azzazin (som dog ikke rigtig lyder som noget andet i diskografien)
Veiled Sisters
Gulf Between Us

Muslimgauze plader, der er fede.

Hussein Mahmood Jeeb Tehar Gass
Betrayal
Maroon
Silknoose
Hamas Arc
United States of Islam
Citadel
Vote Hezbollah
Iran
Historiske kontekster

Min viden er desværre begrænset til at være relativ overfladisk, når det kommer til de forskellige konflikter i Mellemøstens historie. Jeg kan derfor næppe sætte pladerne i en gennemarbejdet kontekst, men hvis man har lyst, så byder man selvfølgelig bare ind. Hvis jeg tilfældigvis ved det, vil jeg forsøge at inkludere det som en ekstra detalje.

Kabul (1983)

Billede
Kabul er den første plade Bryn Jones udgiver under Muslimgauze navnet. Pladen udkommer i 1983 sammen med Jones’ magasin Facsimile, der består af forskellige collager og tekster lavet af Jones selv.

Her er et billede af en siderne fra Facsimile.

Billede

Lad os sætte i gang og se hvor langt vi når! Jeg tænker vi hører Kabul indtil fredag, hvor vi går i gang med Opaques.

Oversigt med link til start af diskussion af hvert album
Senest rettet af naunyn 26 jun 2023 07:32, rettet i alt 19 gange.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#2 Indlæg af andreassyr » 16 nov 2022 20:48

Jeg sætter igang.

Idet det politiske næppe er særlig spændende at diskutere over 129 album håber jeg at vi i stedet kan snakke lidt om den der ofte lidt kikset dystre eksotisering af Mellemøsten mm. som Dominick Fernow og andre noisetyper har det med at forfalde til.

Og i fald trådstarter og andre skal bruge en hånd, så er pladen her.

En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
00Void
Indlæg: 8459
Tilmeldt: 10 jul 2006 19:04

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#3 Indlæg af 00Void » 16 nov 2022 20:57

:worship: feeeeedt

Brugeravatar
Senekat
Indlæg: 2291
Tilmeldt: 02 apr 2014 07:45

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#4 Indlæg af Senekat » 16 nov 2022 21:03

:crown:

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23274
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#5 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 16 nov 2022 21:11

Giga!
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14735
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#6 Indlæg af Pete Rock » 16 nov 2022 21:12

Jeg kender kun Mullah Said med Muslimgauze, som jeg lidt tilfældigt købte genudgivelsen af for nogle år siden. Mit indtryk er lidt at MG har et meget ensporet udtryk, som er super fedt, men som gør at man ikke behøver mere end et par plader med ham. Jeg har det på samme måde med Vatican Shadow, selvom jeg ellers nok må erkende at jeg er lidt en sucker for den eksotisering som syr påpeger.

Håber lytteklubben kan åbenbare flere fede plader med MG. Kabul er lidt kedelig indtil videre.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11835
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#7 Indlæg af andreassyr » 16 nov 2022 21:23

Titelnummeret kommer virkelig ikke ud af flækken på de ellers næsten 14 minutter det har til det, men ellers synes jeg at det er en god plade. Eller, det er i hvert fald sådan en plade hvor jeg værdsætter alting. Alle lydene, den amatøristiske tilgang til udstyret, brugen af samples (det spiller for eksempel når man lige kommer sig over hvor ublu han bruger den tyske nationalsang sunget af et børnekor) og i det hele taget bare den der helt særlige em af hårdkogt start-80'er-DIY der vælter ud af alle sprækker.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14735
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#8 Indlæg af Pete Rock » 16 nov 2022 21:26

ja, den bliver bedre, helt sikkert.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
Pete Rock
Indlæg: 14735
Tilmeldt: 02 apr 2007 20:54
Geografisk sted: York University, Toronto

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#9 Indlæg af Pete Rock » 16 nov 2022 21:27

ha, genlæste din besked. Jeg er faktisk lige midt i titelnummeret - den er sgu da fed nok, jeg kan bedre lide den end de første 2-3 numre.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
naunyn
Indlæg: 1028
Tilmeldt: 15 nov 2007 15:15

Re: Lytteklub: Muslimgauze

#10 Indlæg af naunyn » 16 nov 2022 21:33

Mine umiddelbare tanker om Kabul er, at den nærmest er rippet fra ting, som jeg normalt forbinder med Muslimgauze – med undtagelse af artwork og en titel, der klinger eksotisk. Et nummer som Muslin Gauze Muslim Prayer er f.eks. alt for langt og trækker nærmest al momentum ud af pladen. Outroen er dog fed og lydbilledet her viser allerede en bevægelse mod den her meget billedskabende sample brug, som f.eks. kendetegner brugen af samples på Return of Black September fra langt senere i diskografien. Der er elementer af hvad der bliver kendetegn for Muslimgauze, men det er endnu ikke helt faldet på plads..

Det er dog så tydeligt, hvor meget tidlig Vatican Shadow trækker på den her pre-1990 Muslimgauze lyd i et nummer som Icon Screen, og særligt når vi kommer til albums som Rape of Palestine eller Iran fra slut 1980’erne.
andreassyr skrev:
16 nov 2022 20:48
Idet det politiske næppe er særlig spændende at diskutere over 129 album håber jeg at vi i stedet kan snakke lidt om den der ofte lidt kikset dystre eksotisering af Mellemøsten mm. som Dominick Fernow og andre noisetyper har det med at forfalde til.
Jeg synes det er en god pointe, fordi spørgsmålet er hvor interessant det konkret politiske egentligt er, i forhold til den kontekst, som Bryn Jones trækker ud af det. Når jeg kigger på projektet i dag, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at han konstruerer Mellemøsten, som noget mere autentisk end hvor Jones selv er fra og Nachmanns tanker, om Jones har et nuanceret syn virker umiddelbart lidt fejltolket.

Det er dog interessant hvordan at Fernow med Vatican Shadow så tydeligt arbejder videre med elementer fra projektet - fra titler til lyd. Jeg er ikke up to date på denne eksotisering, men jeg må indrømme, at jeg også lidt selv forfalder til en form for romantisering af området.

Til Pete: Tjek helt sikkert Return of Black September ud. I min optik er den lidt en form for dyster søsterplade til Mullah Said. Det er helt sikkert de to bedste albums han har lavet. Gulf Between Us EP'en er på sin vis en mere sløv og mindre dansevenlig udgave af Mullah Said, om end uden den fede lyd af hvad der vist er en elektrisk sitar på Mullah Said.

EDIT: Jeg tænker måske vi bare skal holde et lidt højt tempo og gå til Opaques i løbet af i morgen. Hvad siger I til det?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster