Track for track - V/A: På Danske Læber

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
haile lassie
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 26 jul 2007 16:05
Spotify: 113262106

Track for track - V/A: På Danske Læber

#1 Indlæg af haile lassie » 30 sep 2022 08:09

Billede

V/A - PÅ DANSKE LÆBER // 2004

Året er 2004, og Nikolaj Nørlund har fået en god idé. Hvad nu, hvis man tog en perlerække af dansk musiks største kunstnere og lod dem synge Leonard Cohen - på dansk!!! Dét er, hvad På Danske Læber er. Pladen blev godt modtaget, solgte masser af eksemplarer og så sent som i 2017 genopstod PDL som live-fænomen i forbindelse med Cohens død. Men... hvad er værdien af På Danske Læber? Hvad skal vi egentlig bruge disse coverversioner til?

I denne T4T sammenstiller vi Cohen og covernummeret. Hvad lykkes, hvad mislykkes? Fortolkning, tekst, vokal, instrumentering? Der er masser at tage fat på....

...og vi begynder med dét største Cohen-track af dem alle, 1. Hallelujah, fortolket af Steffen Brandt og Tina Dickow.


Historien fortæller // Now I've heard there was
at David engang // a secret chord
behagede Gud // that David Played
med en sjælden sang //and it pleased the Lord
men musik har aldrig rigtigt virkelig interesseret dig, vel? //but you don't really care for music, do ya'?

Den går sådan her: en kvart, en kvint // It goes like this, the fourth, the fifth
en molnedgang som ender blindt // the minor falls, the major lifts
Den slagne konge synger halleluja // the baffled king composing Hallelujah

Halleluja, Halleluja, Halleluja, Halleluja

Davids tro var stærk // Your faith was strong
men han ville se bevis // but you needed proof
og hun dansede ud på den tynde is // you saw her bathing on the roof
månen og hendes skønhed slog ham omkuld // her beauty and the moonlight overthrew her

Hun bandt ham til et køkkenbord // She tied you to a kitchen chair
hun brød hans magt og hun skar hans hår // she broke your throne, and she cut your hair
og fra hans læber drog hun et... Halleluja // and from your lips she drew the Hallelujah

Halleluja, Halleluja, Halleluja, Halleluja

Men baby du ved jeg har været her før // Well people I've been here before
jeg åbnede det vindue og lukkede den dør // I know this room and I've walked this floor
jeg boede her, da jeg lærte dig at kende // you see I used to live alone before I knew ya

Da jeg så dig marchere under flag og sang // And I've seen your flag on the marble arch
men kærlighed er ikke en sejrsgang // but love is not a victory march
det er et vaklende og fortvivlet halleluja // It's a cold and it's a broken Hallelujah

Halleluja, Halleluja, Halleluja, Halleluja

Der var en tid hvor jeg ku’ se // There was a time you let me know
præcis hvad du følte indeni // what's really going on below
nu ser jeg kun en skygge af foragt // but now you never show it to me, do you?

Men jeg husker dig blidt ind over mig // And I remember when I moved in you
og himlen viste os på vej // and the holy dove she was moving too
vores åndedræt var hviskende halleluja // and every single breath we drew was Hallelujah

Halleluja, Halleluja, Halleluja, Halleluja

Måske er der en Gud et sted // Maybe there's a God above
men alt hvad jeg ved om kærlighed // but all I've ever learned from love
er hvordan man piner livet ud af sig selv // was how to shoot somebody who outdrew ya

Det her er ikke et klageråb // and it's not a cry that you hear at night
en udbrændt pilgrims sidste håb // It's not somebody who's seen the light
det er et koldt, og det er et ensomt Halleluja // It's a cold and it's a broken Hallelujah

Halleluja, Halleluja, Halleluja, Halleluja

Jeg gjorde det bedste jeg ku’ gøre // I did my best, it wasn't much
jeg ved ikk’ hvad jeg følte, men jeg prøvede at røre // I couldn't feel, so I tried to touch
jeg talte sandt, jeg kom ikke for at svigte // I've told the truth, I didn't come to fool you

Og selvom alt gik galt, alt hvad jeg gjorde og sagde // And even though it all went wrong
vil jeg stå foran Gud på den sidste dag // I'll stand before the Lord of Song
med intet andet end et halleluja // With nothing on my tongue but Hallelujah

Halleluja, Halleluja, Halleluja, Halleluja
bud count: 0

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11825
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Track for track - V/A: På Danske Læber

#2 Indlæg af andreassyr » 30 sep 2022 08:21

Så kører bussen sataneddeme.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Hr. Fugl
Indlæg: 6678
Tilmeldt: 04 maj 2012 19:28
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Re: Track for track - V/A: På Danske Læber

#3 Indlæg af Hr. Fugl » 30 sep 2022 08:26

Bang, bang, bang!

Det er fandeme rædselsfuldt 1 minut inde i sagerne :worship:

Edit: Ift. hvad vi skal bruge coverversionerne til, så er det vel bare nogle danske musikere, der hyggede sig dengang i 00erne? Har svært ved at høre, de skulle være ude på andet i hvert fald.
Man farer vild overalt.

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11825
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Track for track - V/A: På Danske Læber

#4 Indlæg af andreassyr » 30 sep 2022 08:46

Første tanke imens jeg tager tilløb til at høre den danske: Guuuud, havde glemt det var sådan Cohens Hallelujah var orkestreret. Var sikker på at den lød ligesom Famous Blue Raincoat og de der tidlige ting. Kors i skuret, det er rædderligt. Og her gik jeg og troede at den var at foretrække over Buckleys ulideligt klynkende version.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
makrel
Indlæg: 8627
Tilmeldt: 19 sep 2007 21:30
Geografisk sted: A place called Candied Island!
Kontakt:

Re: Track for track - V/A: På Danske Læber

#5 Indlæg af makrel » 30 sep 2022 09:28

andreassyr skrev:
30 sep 2022 08:46
Første tanke imens jeg tager tilløb til at høre den danske: Guuuud, havde glemt det var sådan Cohens Hallelujah var orkestreret. Var sikker på at den lød ligesom Famous Blue Raincoat og de der tidlige ting. Kors i skuret, det er rædderligt. Og her gik jeg og troede at den var at foretrække over Buckleys ulideligt klynkende version.
Nogen dage fungerer Cohens orkestrering af nummeret, men det er kikset, dét er der slet ingen tvivl om. Kiksetheden er selvfølgelig noget man lige skal kunne overskue, men er ret vild med Angelo Badalamenti/Twin Peaks-bassen (nok omvendt), og at det er SÅ 80'er.

Det kan man på den anden side så på INGEN måde sige om den danske læbeversion. Brandt og Dico har lavet en Buckley, og det er fint, men på den facon fungerer nummeret slet ikke til en duet. Jeg ved godt at det er en ting med Brandts måde at synge på, men det er helt off her. Det stinker! Dico kan synge, men hun reciterer jo kraftedeme næsten teksten. Det stinker!
Tom D. Warrior

Brugeravatar
andreassyr
Indlæg: 11825
Tilmeldt: 20 apr 2007 00:18
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

Re: Track for track - V/A: På Danske Læber

#6 Indlæg af andreassyr » 30 sep 2022 09:37

Denne t4t bliver ingen victory march, så meget står vist allerede klart.

Er der nogen med lidt mere musikteoretisk kunnen end jeg der kan udfolde hvorvidt molnedgangen faktisk “ender blindt”? Virker som et ufatteligt slasket rim.
En storslået sejr for den anæmiske intellektualisme

Brugeravatar
Ællington
Indlæg: 10952
Tilmeldt: 26 maj 2010 17:17
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

Re: Track for track - V/A: På Danske Læber

#7 Indlæg af Ællington » 30 sep 2022 10:02

Den er faktisk godkendt vil jeg sige.

Den "Perfekte kadence" går fra Grundtrin til Fjerdetrin, til Femtetrin (dominant) og så tilbage til durakkorden på førstetrinnet.
Hvis den i stedet går hen til sjettetrinnet er det en "falsk kadence" eller hvad det hedder - heldigvis går den tilbage igen til fjerdetrinnet og kan så komme videre i "RUNDGANGEN".

Generelt vurderes molakkorder som mere statiske, i al tonalharmonisk musik, da de ikke har ledetoner som i alm V-I durharmonik. Derfor giver det mening at den ender blindt, den skal hjælpes lidt videre. Man kan lettere "Ligge" på en molakkord end man kan ligge på en durakkord.
"Un guardiano arrivò correndo e mi porse la cima della guglia del drago."

Brugeravatar
stilhed
Indlæg: 8639
Tilmeldt: 16 jul 2002 14:46
Geografisk sted: on a mountain
Kontakt:

Re: Track for track - V/A: På Danske Læber

#8 Indlæg af stilhed » 30 sep 2022 10:22

http://www.undertoner.dk/2004/08/va-pa-danske-læber/ :shifty:

ej, jeg frygtede faktisk, den ville være værre. nørlund blev i øvrigt temmelig sur over den anmeldelse.

stef og tinas hallelujah er selvfølgelig stadig kvalm.
der har altid eksisteret et misforhold mellem de små folks kår og den betydning, de tillægger deres egen eksistens

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Indlæg: 23260
Tilmeldt: 15 nov 2003 13:19
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Track for track - V/A: På Danske Læber

#9 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 30 sep 2022 11:17

Cohens musikalske dømmekraft er så ekstrem. Så har man skrevet "Hallelujah", der helt åbenlyst er et af de objektivt set bedste numre nogensinde, og så fyrer man op for det der arrangement og den er produktion. Det kunne vel faktisk ikke eksekveres dårligere? Til gengæld vil jeg forsvare Jeff Buckley-versionen for life.

Jesus christ, hvor er Staff og Dickows Århus-version dog sløj. Det er nærmest ikke engang sjovt. Alle de værste af Staffs hallmarks lige fra den lune humor (det der "..., vel?" er naturligvis hundrede procent utilgiveligt, og han ved jo lige præcis, hvad han har gang i - kalkuleret Brandt er fandme slemt) til det på samme tid dølle og hovmodige forsøg på at gå toe to toe med Cohens tekst. Men altid lige med den rette mængde tøhø-helgarderinger.
Men hvor er det dog en ringe fordanskning, hva? Man kan sgu da ikke levere rimet "you see I used to live alone before I knew ya ... It's a cold and it's a broken Hallelujah" som "jeg boede her, da jeg lærte dig at kende ... det er et vaklende og fortvivlet halleluja". Og sådan fortsætter de så hele vejen ned.

Godt nok #DANMARK, når det er allermest uambitiøst og lame, det her :klaphat:
Claus var undercover, lige fra han kom.

Brugeravatar
Tonic Satan
Indlæg: 14727
Tilmeldt: 03 jun 2009 22:48
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

Re: Track for track - V/A: På Danske Læber

#10 Indlæg af Tonic Satan » 30 sep 2022 11:50

Jeg forstår ikke hadet af Buckleys udgave. Det er for fanden ikke hans skyld, at alle har gennemkneppet den totalt. Til gengæld holdt jeg til cirka et minut af den der. Føj.
æsmet skrev:
13 feb 2021 17:33
Hundertwasser kan man jo mene om, hvad man vil, men det kan man sgu da også om kirkesang og kondisko.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 2 gæster