Velkommen til lytteklubben, hvor vi sammen skal udforske folkemusik og kunstmusik (typisk udsprunget af hofmusik, det kunne være en stormoguls) fra hele verden. Det er musik, der har et andet udgangspunkt end rock, pop, funk, jazz og klassisk. Jeg er dog ikke så fanatisk at jeg stejler over en guitar hist og her eller et lille poprefræn. Lytteklubben vil konsekvent springe fra genre til genre og fra verdensdel til verdensdel. For at give jer en forsmag på hvad der venter, kan jeg sige at der på bruttolisten, som vokser hele tiden, er taiwanesisk korsang, Guaranifolk fra Paraguay, ragaer, aserbajdjansk mugham, aka sang, gamelan og meget andet. Dermed også sagt at jeg ikke rigtig er interesseret i sådan nogle world music hybrider, så det vil der ikke være meget af. Jeg tager imod requests og forslag. Jeg er ikke ekspert i noget af det her, så I må meget gerne byde ind med jeres viden.
Liste over plader vi har lyttet til (med link til siden i tråden, hvor der er skrevet om dem):
1. Molam Lao - Music from Southern Laos
2. Burundi: Musiques Traditionelles
3. Sacred Guitar & Violin Music of the Modern Aztecs
4. Sa'dollâh Nasiri - Kurdish Music: Zhuân (Promise)
5. Mar Mar Aye - Khauk Sike Ma og bonusplade.
6. Tokyo Gakuso - Gagaku: Court Music of Japan
7. Tenores di Bitti - S'amore 'E Mama
8. Hasan Pardede - Gondang Batak Toba Vol. 8
9. Bonusplade og materiale: Grand Nord Russe - Les Tchouktches/Russian Far North - The Chukchi og nordvietnamesisk baozoo/bao zoo sunget af Yao/zao og mienfolk.
10. Various Artists - Ethnic Minority Music of North Vietnam og bonusplade fra Ethnic Folkways, Music of Viet Nam.
11. Gamelan Sekar Tunjung - The Music of K.R.T. Wasitodiningrat og bonusplade K.R.T. Wasitodiningrat – Javanese Court Gamelan From The Pura Paku Alaman, Jogyakarta.
12. Rama - Zema: Music of the Orthodox Ethiopian Church plus bonusplade med gudstjeneste.
13. Luzmila Carpio - Yuyay Jap'ina Tapes
Vi lægger ud med at høre noget sydlaotisk folkemusik:
Molam Lao – Music from Southern Laos (pladen findes både på spotify og youtube)
Trackliste
1. Pheng Sat Niao (4:06)
2. Lam Saravane (5:42)
3. Pheng Borane (3:45)
4. Lam Khon Savan 4:58
5. Kao Nok (5:37)
6. Lam Tangvay (4:52)
7. Pheng Sat Soy (4:26)
8. Lam Phuthay (6:28)
9. Pheng Lom Phat Phay (6:06)
10. Lam Mahaxay (5:51)
11. Lam Khone (9:41)
Besætning
Tromme [Kong Tapone] – Lidsida Thipsangvanh
Khene – Khamsy Khounsavath, Tem Mahavong
Khene, Lut [Kachapi], Xylofon [Ranat] – Nouthong Phimvilayphone
Lut [Kachapi] – Khampha Inthisane
Vocals – Boualiane Thipsangvanh, Khampha Inthisane, Nouphiene, Phimmasone Saysamone, Sengphet Souryavongsay
Pladen er et udvalg af forskellige stilarter fra det sydlige Laos, men det jeg lægger mest mærke til i første omgang er den dronende, trækharmonikaagtige khene. Her er nogle fede typer der konger ud:
Den er lavet af bambus og bliver omtalt som et mundorgel (så snarere end trækharmonika kan man måske tænke det som en fjern slægtning til mundharmonikaen). Og det lyder sådan her:
Jeg har desperat forsøgt at finde noget af den Klon (også kaldet Glawn) digtning, de reciterer, der skulle handle om ugengældt kærlighed og være præget af skæv humor, men jeg fandt kun noget Cthulhuinspireret poesi. Der står til gengæld det her på bagsiden af cden (som jeg ikke har) om tracket ”Lam Khone” ifølge Google Translate:
Rent geografisk befinder vi os bl.a. i regionen Savannakhet, hvor de også har dinosaurer:Musikolog og etnolog emeritus Jacques Brunet skrev:Denne teatralske lam synges på en platform, generelt om aftenen efter ceremonierne i klostrene. Oprindeligt fra Lao Isan (Lao i det nordøstlige Thailand, tidligere en integreret del af Laos), er den baseret på særligt obskøne og farverige spil, der glæder publikum.
Opfordring (sunget af Nouphiene):
Skil dig fra din kone, jeg vil så gøre det fra min mand, og vi vil begge bo sammen. Om natten når ser jeg på månen, tror jeg, at jeg ser drengens ansigt, som minder mig om kærlighed. Flere gange ventede jeg på ham i en lille hytte i rismarken, men han kom aldrig.
Svar (sunget af Khampha):
I november modner risene, vinden blæser, fuglene synger, som pigens stemme synger i mine ører.
Læg i øvrigt mærke til tracket "Kao Nok", hvor jeg først tænkte gamelan, men det er åbenbart et solostykke i den thailandske Piphatstil.
Men generelt er vi ude i noget der godt kunne være drone, bare med romantisk lyrik om ulykkelig kærlighed hen over. Jeg synes godt man kan høre at vi er ude på landet i provinsen, men tænk, hvis de spillede sådan noget her i Kvong eller i Nørre Snede. Forestil jer omrejsende khenespillere ude på Vind Hede.
Nå, hvad siger I til Molam Lao?