Lytteklub: Musik fra hele verden

Generel musiksnak
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
O' R'lyeh
Indlæg: 4856
Tilmeldt: 16 apr 2006 19:55

Lytteklub: Musik fra hele verden

#1 Indlæg af O' R'lyeh » 26 mar 2022 12:06

Billede

Velkommen til lytteklubben, hvor vi sammen skal udforske folkemusik og kunstmusik (typisk udsprunget af hofmusik, det kunne være en stormoguls) fra hele verden. Det er musik, der har et andet udgangspunkt end rock, pop, funk, jazz og klassisk. Jeg er dog ikke så fanatisk at jeg stejler over en guitar hist og her eller et lille poprefræn. Lytteklubben vil konsekvent springe fra genre til genre og fra verdensdel til verdensdel. For at give jer en forsmag på hvad der venter, kan jeg sige at der på bruttolisten, som vokser hele tiden, er taiwanesisk korsang, Guaranifolk fra Paraguay, ragaer, aserbajdjansk mugham, aka sang, gamelan og meget andet. Dermed også sagt at jeg ikke rigtig er interesseret i sådan nogle world music hybrider, så det vil der ikke være meget af. Jeg tager imod requests og forslag. Jeg er ikke ekspert i noget af det her, så I må meget gerne byde ind med jeres viden.

Liste over plader vi har lyttet til (med link til siden i tråden, hvor der er skrevet om dem):
1. Molam Lao - Music from Southern Laos
2. Burundi: Musiques Traditionelles
3. Sacred Guitar & Violin Music of the Modern Aztecs
4. Sa'dollâh Nasiri - Kurdish Music: Zhuân (Promise)
5. Mar Mar Aye - Khauk Sike Ma og bonusplade.
6. Tokyo Gakuso - Gagaku: Court Music of Japan
7. Tenores di Bitti - S'amore 'E Mama
8. Hasan Pardede - Gondang Batak Toba Vol. 8
9. Bonusplade og materiale: Grand Nord Russe - Les Tchouktches/Russian Far North - The Chukchi og nordvietnamesisk baozoo/bao zoo sunget af Yao/zao og mienfolk.
10. Various Artists - Ethnic Minority Music of North Vietnam og bonusplade fra Ethnic Folkways, Music of Viet Nam.
11. Gamelan Sekar Tunjung - The Music of K.R.T. Wasitodiningrat og bonusplade K.R.T. Wasitodiningrat ‎– Javanese Court Gamelan From The Pura Paku Alaman, Jogyakarta.
12. Rama - Zema: Music of the Orthodox Ethiopian Church plus bonusplade med gudstjeneste.
13. Luzmila Carpio - Yuyay Jap'ina Tapes

Vi lægger ud med at høre noget sydlaotisk folkemusik:
Billede
Molam LaoMusic from Southern Laos (pladen findes både på spotify og youtube)

Trackliste

1. Pheng Sat Niao (4:06)
2. Lam Saravane (5:42)
3. Pheng Borane (3:45)
4. Lam Khon Savan 4:58
5. Kao Nok (5:37)
6. Lam Tangvay (4:52)
7. Pheng Sat Soy (4:26)
8. Lam Phuthay (6:28)
9. Pheng Lom Phat Phay (6:06)
10. Lam Mahaxay (5:51)
11. Lam Khone (9:41)

Besætning

Tromme [Kong Tapone] – Lidsida Thipsangvanh
Khene – Khamsy Khounsavath, Tem Mahavong
Khene, Lut [Kachapi], Xylofon [Ranat] – Nouthong Phimvilayphone
Lut [Kachapi] – Khampha Inthisane
Vocals – Boualiane Thipsangvanh, Khampha Inthisane, Nouphiene, Phimmasone Saysamone, Sengphet Souryavongsay

Pladen er et udvalg af forskellige stilarter fra det sydlige Laos, men det jeg lægger mest mærke til i første omgang er den dronende, trækharmonikaagtige khene. Her er nogle fede typer der konger ud:
Billede

Den er lavet af bambus og bliver omtalt som et mundorgel (så snarere end trækharmonika kan man måske tænke det som en fjern slægtning til mundharmonikaen). Og det lyder sådan her:


Jeg har desperat forsøgt at finde noget af den Klon (også kaldet Glawn) digtning, de reciterer, der skulle handle om ugengældt kærlighed og være præget af skæv humor, men jeg fandt kun noget Cthulhuinspireret poesi. Der står til gengæld det her på bagsiden af cden (som jeg ikke har) om tracket ”Lam Khone” ifølge Google Translate:
Musikolog og etnolog emeritus Jacques Brunet skrev:Denne teatralske lam synges på en platform, generelt om aftenen efter ceremonierne i klostrene. Oprindeligt fra Lao Isan (Lao i det nordøstlige Thailand, tidligere en integreret del af Laos), er den baseret på særligt obskøne og farverige spil, der glæder publikum.

Opfordring (sunget af Nouphiene):
Skil dig fra din kone, jeg vil så gøre det fra min mand, og vi vil begge bo sammen. Om natten når ser jeg på månen, tror jeg, at jeg ser drengens ansigt, som minder mig om kærlighed. Flere gange ventede jeg på ham i en lille hytte i rismarken, men han kom aldrig.

Svar (sunget af Khampha):
I november modner risene, vinden blæser, fuglene synger, som pigens stemme synger i mine ører.
Rent geografisk befinder vi os bl.a. i regionen Savannakhet, hvor de også har dinosaurer:
Billede

Læg i øvrigt mærke til tracket "Kao Nok", hvor jeg først tænkte gamelan, men det er åbenbart et solostykke i den thailandske Piphatstil.
Men generelt er vi ude i noget der godt kunne være drone, bare med romantisk lyrik om ulykkelig kærlighed hen over. Jeg synes godt man kan høre at vi er ude på landet i provinsen, men tænk, hvis de spillede sådan noget her i Kvong eller i Nørre Snede. Forestil jer omrejsende khenespillere ude på Vind Hede.

Nå, hvad siger I til Molam Lao?
Senest rettet af O' R'lyeh 23 jun 2022 11:09, rettet i alt 15 gange.
Gud elskede dinosaurerne. Guds værk er troværdigt.

Brugeravatar
Preapokalypsebawler
Indlæg: 842
Tilmeldt: 05 sep 2011 16:58

Re: Lytteklub: Musik fra hele verden

#2 Indlæg af Preapokalypsebawler » 26 mar 2022 12:35

:clap: Jeg er med.

Brugeravatar
soledad
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 07 dec 2008 00:40
Geografisk sted: [quote]Jeg tror ikke, at Gud var ikke klar nok til at snakke.[/quote]

Re: Lytteklub: Musik fra hele verden

#3 Indlæg af soledad » 26 mar 2022 12:39

Jeg vil i hvert fald følge med! Der er selvsagt meget. Nogle ser måske skævt til musiketnologer og deres arbejdsmetoder, men der er masser af helt smadret og meget smuk musik udgivet af selskaber som Ocora og Unesco. Jeg kan lide den slags traditionel og/eller folkelig musik i virkeligheden af samme grunde som jeg kan lide andet musik, noget kan lyde hen af noget free jazz agtigt eller singer songwriter eller dronen eller bare er helt mærkeligt og også kan være dokumentation af traditioner der ikke findes mere.

Brugeravatar
Ællington
Indlæg: 10952
Tilmeldt: 26 maj 2010 17:17
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

Re: Lytteklub: Musik fra hele verden

#4 Indlæg af Ællington » 26 mar 2022 13:40

Megafedt!
"Un guardiano arrivò correndo e mi porse la cima della guglia del drago."

Brugeravatar
Senekat
Indlæg: 2283
Tilmeldt: 02 apr 2014 07:45

Re: Lytteklub: Musik fra hele verden

#5 Indlæg af Senekat » 26 mar 2022 13:49

Jeg glæder mig til at være med på en lytter :listening:

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7891
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Lytteklub: Musik fra hele verden

#6 Indlæg af Kong Louie » 26 mar 2022 14:13

os mig
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Kong Louie
Indlæg: 7891
Tilmeldt: 18 jul 2016 19:24

Re: Lytteklub: Musik fra hele verden

#7 Indlæg af Kong Louie » 26 mar 2022 15:41

Fedt mand. Det sydlige Laos :balloons: Jeg er totalt med i bambusjunglen. Jeg syntes godt om Molam Lao, de hvæser smukt i deres mundstykker.
Now I'm the king of the swingers

Brugeravatar
Langley
Indlæg: 16126
Tilmeldt: 03 feb 2004 09:20
Geografisk sted: Maryland

Re: Lytteklub: Musik fra hele verden

#8 Indlæg af Langley » 26 mar 2022 17:18

Den glæder jeg mig til sen aften alene. Hørte lige hvad det var og skiftede fordi er lidt for hårdt at starte med lige ind ad døren efter intro-dag med Marine Hjemmeværnet. Hold da kæft de sejler hurtigt også de næst-hurtigste, som der sejles i - 30 knob top og med et rigtigt interfase til ekko og scanning, så man kan indgå i 'undersøgelser'. De har ikke den hurtigiste, som er politiets hurtigste, som ligner et typisk polterabendfartøj, hvor man sidder fastspændt som i en rutchebane, der kan gå 80 knob og som fik efter Brevik, som en del af beredskabet. Det var 'en dag jeg vil huske hele livet' sagde den ene anden af de tre aspiranter, som mindede lidt om mig - snart sidst i livet, biologilærer eller sådan noget, sagde. Og det var en meget flot dag til sejlads.
Musik er en herlig ting, den tæmmer dyret i mennesket Joseph Vissarionovich Stalin

Brugeravatar
dreambydream
Indlæg: 1053
Tilmeldt: 18 maj 2010 01:02

Re: Lytteklub: Musik fra hele verden

#9 Indlæg af dreambydream » 26 mar 2022 17:34

Fedt! Jeg forsøgte at anbefale Angkhanang Khunchai for et stykke tid siden. Også magisk. Beklager, hvis jeg foregriber noget.


Pladens titel: อังคนางค์ คุณไชย & หมอลำหมู่คณะ อุบลพัฒนา

Brugeravatar
O' R'lyeh
Indlæg: 4856
Tilmeldt: 16 apr 2006 19:55

Re: Lytteklub: Musik fra hele verden

#10 Indlæg af O' R'lyeh » 26 mar 2022 17:45

Nej da, det er kun fedt. Jeg har ikke hørt om hende før. Hun ryger på bruttolisten.

Jer andre:
Fedt at du føler det, Louie, jeg synes også det er ret godt. Og fedt at I andre er friske. Godt med en rapport fra søhjemmeværnet.
soledad skrev:
26 mar 2022 12:39
Jeg vil i hvert fald følge med! Der er selvsagt meget. Nogle ser måske skævt til musiketnologer og deres arbejdsmetoder, men der er masser af helt smadret og meget smuk musik udgivet af selskaber som Ocora og Unesco. Jeg kan lide den slags traditionel og/eller folkelig musik i virkeligheden af samme grunde som jeg kan lide andet musik, noget kan lyde hen af noget free jazz agtigt eller singer songwriter eller dronen eller bare er helt mærkeligt og også kan være dokumentation af traditioner der ikke findes mere.
Det er sjovt du nævner Ocora for det var vistnok på den her seks-cd opsamling, cd 4: Du Laos au Japon (fra Laos til Japan):
Billede

at jeg blev opmærksom på laotisk musik. Der er i øvrigt nogle syge ting på som jeg senere vil præsentere i tråden.
Gud elskede dinosaurerne. Guds værk er troværdigt.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 3 gæster